Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsfirma (freelance) + salg til ægtefælde

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Dec 09
Indlæg ialt: 79
Fra  SchmitzIT & Graphics Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

I mange år har jeg gået med tanken om at freelance (jeg er grafiker/korrektør), men det er ikke blevet til noget pga. manglende tid, fuldtidsjob og mod ...

Nu har jeg, i forbindelse med jobskifte, arbejdet for min tidligere arbejdsplads med nogle småopgaver i min fritid, og jeg kan se, at det godt ville kunne lade sig gøre at starte op ved siden af et andet arbejde.

Min mand har et mindre IT firma (også freelance), hvor han gerne vil købe lidt ydelser i form af 'ikoner' til hans hjemmeside, opsætning af en bog osv. - men kan han købe det fra mig, når vi er gift? Og hvordan registerer vi det, hver især? Jeg tænker, at jeg laver en faktura - men er der moms på grafiske ydelser? Og, når han køber på faktura, kan han så trække det fra hans regnskab?

Jeg er ikke momsregisteret - men har tænkt mig at blive det. Vil det betyde noget i forhold til mit fuldtidsjob/lønsedel som marketingchef?

Hvordan forholder man sig i forhold til moms og skat, hvis man er den eneste 'ansatte'?

Som sagt mangler jeg lidt modet - for det er helt nyt for mig, at skulle freelance. men jeg kan bare mærke at trangen bliver stærkere og stærkere - og tiden er ved at være til det. Nogle idéer til, hvordan man starter op lidt 'blødt' med nogle småopgaver, som grafiske opsætninger osv.? Har tænkt mig at lave en 'annonce' på freelancer siden her - skal bare lige ha' et spark ;)  Er der nogen, der kan dele ud af dén erfaring?

Tak

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:41

Hej.

Jamen der er ikke noget i vejen for, at i handler indbyrdes.

Dog med moms i begge ender, så det går lige op i sidste ende.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Dec 09
Fra  SchmitzIT & Graphics Skrevet kl. 10:44

Min mand er allerede moms registreret :) Så det skulle ikke være noget problem.

Vil det være en ulempe, at få et CVR nummer, hvis man ikke arbejder så meget freelance? Og kan du fortælle mig, om det har indvirkning på min 'normale' indtægt?

Tak

Tilmeldt 20. Dec 09
Fra  SchmitzIT & Graphics Skrevet kl. 10:51

... kunne måske også få brug for noget rådgivning - hvad koster den slags?

Tak :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:24

Hej.

Uanset om du er momsregistreret eller ej, så skal dit resultat oplyses på selv-

angivelsen.

Rådgivning er jo individuelt fra firma til firma...nogle arbejder på timeløn andre giver

en fast pris/klippekort mv.

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)