Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stifte ApS - How to?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jul 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej det-bedste-forum-på-nettet!

Jeg er på trapperne til at skal have stiftet et ApS og har i den forbindelse læst flere blogs, websites, artikler osv. osv. osv., men synes ofte at folk er meget uenige om, hvad man kan/må og ikke kan/må. Derfor kunne jeg godt tænke mig at folk kun besvarer dette, hvis de er 100% sikre i deres sag - evt. hvis de selv har prøvet at stifte ApS og måske også holding-aps.

1. Kan jeg starte et ApS på baggrund af en bankgaranti på 80.000 kr.?

Hvis ikke, kan jeg så:

2. Lave en enkeltmandsvirksomhed med en kassekredit på 80.000 - bruge dem til at oprette et ApS - Flytte de 80.000 tilbage i enkeltmandsvirk. og oprette en kassekredit i ApS på 80.000 - til sidst lukke enkeltmandsvirksomheden og stå tilbage med et ApS med 80.000 kr til rådighed?

3. Skal der revisor på et Holding-aps eller kan et sådan blive fritaget, da det er en forholdsvis aktivitetsløs virksomhed?

Tilføj hellere end gerne spørgsmål og besvar nu med omtanke, så man ikke også efter tråd skal sidde og overveje, hvem der har ret! :-)

Med venlig hilsen

Andreas

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 11:04

Jeg ville snakke med en advokat eller revisor, hvis jeg var dig

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 11:05

Hej Andreas

Der kommer nok en revisor forbi men frem til da kan jeg da forsøge at komme med et svar og stille lidt uddybende sprøgsmål :-)

1) Altså om din bank kan udstede en bankgaranti og du med den i hånden kan stifte selskabet?

2) Du kan ikke flytte kapitalen tilbage igen. Men ellers må du gerne låne til kapitalen privat og indskyde dem in Aps'et

3) Ja det skal der - Alle holdningselskaber har revisionspligt - det koster ikke så meget igen at få dette revideret hvis det er lige til og uden aktivitet men du for nok ikke meget for under 3K / år.

/Søren

Tilmeldt 24. Jul 09
Skrevet kl. 11:14

Hej :-)

1. Ja lige præcis. Hvis jeg fx har min 80.000 til rådighed i form af friværdi i huset, men ikke har lyst til at hæve den medmindre det bliver nødvendigt.

2. Okay. Kan jeg så fx konvertere en enkeltmandsvirksomhed med en kassekredit på 80.000 om til et ApS? Jeg vil helst være fri for at skulle ud at låne privat, hvis det er muligt.

3. Tak for svaret.

Mvh

Andreas

Tilmeldt 24. Jul 09
Skrevet kl. 11:16

PS. - Jeg vil selvfølgelig gerne hæfte for de 80.000 privat, men helst undgå at låne dem privat.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:31

Hej Andreas

Aaholm:
1. Kan jeg starte et ApS på baggrund af en bankgaranti på 80.000 kr.?

Nej, det kræves jvf. selskabsloven, at kapitalen i et ApS skal indbetales kontant eller ved indskud af værdier, som har en værdi af minimum kr. 80.000,00

Aaholm:

2. Lave en enkeltmandsvirksomhed med en kassekredit på 80.000 - bruge dem til at oprette et ApS - Flytte de 80.000 tilbage i enkeltmandsvirk. og oprette en kassekredit i ApS på 80.000 - til sidst lukke enkeltmandsvirksomheden og stå tilbage med et ApS med 80.000 kr til rådighed?

Du kan låne kr. 80.000,00 privat, som du herefter bruger som indskudskapital i selskabet. Du kan efterfølgende ikke udbetale dem igen, med mindre du indskyder andre tilsvarende værdier.

Du kan ej heller stifte et selskab på grundlag af en kassekredit, da denne vil optræde som en gæld og ikke som kapital.

Aaholm:
3. Skal der revisor på et Holding-aps eller kan et sådan blive fritaget, da det er en forholdsvis aktivitetsløs virksomhed?

Selskaber som besidder kapitalandele i andre selskaber er ikke omfattet af reglerne for fravalg af revision, så et holdingselskab skal altid revideres uanset størrelse.

Hilsen

Tonny

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)