Er der ikke også tale om læsning af data fra brugerens terminaludstyr?
Bekendtgørelsen omfatter p.t. alle type af lagring og læsning.
Spørgsmålet er så hvem der læser dataene (IP-adresse, browser-oplysninger etc.). Er det browsersoftwaren/-firmaet eller hjemmesideejeren?
Mvh. Ken
Jeg tror ikke det ville falde ind under læsning af data fra brugerens terminal, langt størstedelen af det er med i den forespørgelse browseren sender, når url'en er tastet og der klikkes enter.
Men jeg kan godt se data er så vidt et begreb, at det kan dække alt. Må man f.eks. automatisk sende brugere til en mobil-version, fordi man har detektet at de sidder på en iPhone?
Hvis man må det må man også bruge den anden metode!
Jeg tror ikke det ville falde ind under læsning af data fra brugerens terminal, langt størstedelen af det er med i den forespørgelse browseren sender, når url'en er tastet og der klikkes enter.
Det er cookies jo også... :-)
Loven er teknisk idiotisk. Det ville give 10 gange mere mening at lave en standard for browser-funktionalitet (eller bare droppe lortet og begå harakiri i skam over forslaget).
Lundsby:
Men jeg kan godt se data er så vidt et begreb, at det kan dække alt. Må man f.eks. automatisk sende brugere til en mobil-version, fordi man har detektet at de sidder på en iPhone?
Hvis man må det må man også bruge den anden metode!
Som jeg har forstået det, så vil dette være ok, fordi man benytter oplysningen i øjeblikket, men ikke logger den.
I forhold til cookie metoden, er det smarte at man ikke har cross-domæne problemer og brugeren stadig kan identificeres efter at havde slette cookies.
Ulempen er selvfølgeligt at den ikke nødvendigvis virker på bærbar, og man mister id'et når browser plugins opgraderes.
Hej
Er der ikke også tale om læsning af data fra brugerens terminaludstyr?
Bekendtgørelsen omfatter p.t. alle type af lagring og læsning.
Spørgsmålet er så hvem der læser dataene (IP-adresse, browser-oplysninger etc.). Er det browsersoftwaren/-firmaet eller hjemmesideejeren?
Mvh. Ken
Nu er jeg jo ikke advokat men du bliver helt sikkert reddet af $4 som siger at $3 ikke gaelder hvis adgang til data er noedvendig for at leverer en ydelse som brugeren "udtrykkelig har anmodet om".
Det er rigtigt, men du kan jo kun læse Cookies, hvis du selv har lagt dem på brugerens maskine. Hvilket er signifikant forskel.
Men jeg er fuldstændig enig med dig i at loven virker fuldstændig vanvittig. Den vil koste en masse resourcer og missede muligheder, samtidigt med at det er svært at se hvilket problemer den løser.
Vil denne lov ikke kunne omgåes ved at hoste hjemmesiderne udenfor EU?
Jeg tvivler, jeg benytter mig f.eks. af en tysk udbyder, men jeg skal både overholde tysk lov vedr. indholdet på serveren, men jeg skal ligeledes overholde dansk lov omkring indhold leveret til min danske kunder.
Men hvis jeg nu f.eks. var registeret virksomhed i Tyskland, så skulle jeg kun overholde tysk lov.
Så hvis du vil undgå EU-direktivet, så skal både din virksomhed og server flyttes til et land uden for EU.
Det er rigtigt, men du kan jo kun læse Cookies, hvis du selv har lagt dem på brugerens maskine. Hvilket er signifikant forskel.
Jeg ved godt det ikke er helt det du mener, men jeg synes du kommer til at agere klakør med denne udtalelse. Som udvikler ved du jo godt at det er brugeren der, via sin browser, gemmer data på sin maskine. "Websiden" står jo bare og venter på nogen kontakter den, så den kan svare.