Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Den nye cookielov - affiliate

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)
Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Apr 06
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Peter Skouhus:

men, hvis man gør  det ud fra i.p. saa kommer man da til at del, f.eks på vores kontor har vi 3 i.p. adresser som alle bruger efter et eller andet system. Browser indstillinger, kan du uddybe lidt der hvad du mener (jeg er ikke den store teknikker så jeg kan ikke lige gennemskue hvad du mener :-)

Ingen metode er perfekt. Hvis jeg sidder i lænestolen med min netbook (som nu) og klikker ind på en shop, men går op til min arbejdscomputer for at købe, fordi mit dankort ligger deroppe, så bliver salget ikke registreret efter hensigten.

Omvendt, hvis du klikker dig ind på en shop, på dit kontor og efterfølgende fortæller din kollega, at her er der et godt tilbud til ham, så bliver salget registreret. Ikke efter hensigten, men måske retfærdigt nok?

Browser-indstillinger er en helt masse forskellige informationer, som din browser broadcaster og som for rigtigt manges vedkommende er unikke. Man kigger på browser-version, farvedybde, plugins, installerede fonts og alt muligt andet. Tilsammen danner det grundlag for at adskille folk fra hinanden.

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1558
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 12:49

Hej Jacob,

Tak for dine ideer, det er helt sikkert, at bliver det med cookie loven en realitet, så skal man tænke "out of the box" som du tydeligvis gør.

Mvh Peter

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 03:20

Brian Larholm:
"Cookie" loven er ikke begrænset til cookies, men til alt hvad du måtte finde på at gemme på en andens maskine, inklusive shared objects, datastore, flash cookies, etc etc .. 

Så er der noget der er gået min næse forbi, kan du henføre til et link der bevidner dette?

For i så fald kan du godt vinke farvel til "web 2.0" og kaste os tilbage til internettet som det så ud i 90'erne (ellers faktisk længere tilbage), der er stort set intet der kan virke uden en eller anden form for datastoring (om ikke andet så tidsbegrænset i det mindste).

Jo så har vi selvfølgelig de helt almindelig .html hjemmesider uden nogen form for dynamisk interaktion.

Fra Aarhus V
Tilmeldt 16. Jul 07
Indlæg ialt: 347
Skrevet kl. 06:50

Jakob Søndergård:

Browser-indstillinger er en helt masse forskellige informationer, som din browser broadcaster og som for rigtigt manges vedkommende er unikke. Man kigger på browser-version, farvedybde, plugins, installerede fonts og alt muligt andet. Tilsammen danner det grundlag for at adskille folk fra hinanden.

With out a doubt, så er den nye lov fuldstændig tåbelig, men din metode er, efter min tolkning af bekendtgørelsen, faktisk også i strid med loven :)

§ 3. Fysiske eller juridiske personer må ikke lagre oplysninger eller opnå adgang til oplysninger, der allerede er lagret, i en
slutbrugers terminaludstyr eller lade tredjepart lagre oplysninger eller opnå adgang til oplysninger, hvis slutbrugeren ikke giver
samtykke hertil efter at have modtaget fyldestgørende information om lagringen af eller adgangen til oplysningerne.

Kilde: Høring over udkast til bekendtgørelse om krav til information og samtykke ved lagring af og adgang til oplysninger i slutbrugeres terminaludstyr

Ud fra min tolkning, så må man slet ikke "opnå adgang" til noget som helst om slutbrugeren, selv ikke noget så trivielt som hvilken browser de bruger. Selv om oplysningerne bliver givet til dig af browseren, så må du slet ikke gemme dem.

Taget fra min access.log fra min webserver:

121.97.xx.xx - - [15/Mar/2011:06:46:19 +0100] "GET /images/items/point-booster.png HTTP/1.1" 200 10988 - "Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; en-US) AppleWebKit/534.16 (KHTML, like Gecko) Chrome/10.0.648.133 Safari/534.16"

Overstående skal, hvis loven tråder i kraft, i fremtiden se sådan her ud:

121.97.xx.xx - - [15/Mar/2011:06:46:19 +0100] "GET 
/images/items/point-booster.png HTTP/1.1" 200 10988

Så der er faktisk ikke noget tilbage til at identificere en slutbruger på :>

Mads Madsen

Fra Aarhus V
Tilmeldt 16. Jul 07
Indlæg ialt: 347
Skrevet kl. 07:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

CMS:

Brian Larholm:
"Cookie" loven er ikke begrænset til cookies, men til alt hvad du måtte finde på at gemme på en andens maskine, inklusive shared objects, datastore, flash cookies, etc etc .. 

Så er der noget der er gået min næse forbi, kan du henføre til et link der bevidner dette?

For i så fald kan du godt vinke farvel til "web 2.0" og kaste os tilbage til internettet som det så ud i 90'erne (ellers faktisk længere tilbage), der er stort set intet der kan virke uden en eller anden form for datastoring (om ikke andet så tidsbegrænset i det mindste).

Jo så har vi selvfølgelig de helt almindelig .html hjemmesider uden nogen form for dynamisk interaktion.

Brain har fuldstændig ret, har linket til bekendtgørelsen i mit indlæg her over.

Og du har fuldstændig ret, hjemmesider og services i EU bliver smidt tilbage til stenalderen, mens alle lande uden for EU samarbejdet vil nyde godt af at de ikke skal overholde denne fuldstændig latterlige lov.

Vil faktisk gå så langt og sige at de virksomheder der lever på internettet flytter deres virksomheder udenfor EU, for at de stadig kan tjene penge.

Vi vil, efter min vurdering, opleve et kæmpe fald af internet start-ups og flugt fra EU lande, som landene udenfor EU vil leve godt på.

Mads Madsen

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Apr 06
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 11:36

Mads Madsen:

With out a doubt, så er den nye lov fuldstændig tåbelig, men din metode er, efter min tolkning af bekendtgørelsen, faktisk også i strid med loven :)

Det er også sådan jeg har forstået udspillet, men jeg tror alligevel den teknik vil opnå udbredelse hvis der virkelig slås hårdt ned på cookies, da det er nemmere at holde skjult.

Mads Madsen:

Så der er faktisk ikke noget tilbage til at identificere en slutbruger på :>

Netop derfor er jeg egentlig ret optimistisk. Loven er så ekstremt ulogisk og inkonsistent, at hvis den faktisk bliver indført og håndhævet, så er vi alligevel på vej i jordhuler og bør hellere bekymre os om at opmagasinere konserves og ammunition. :)

Fra Nærum
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 773
Fra  Partner-ads ApS (AdViva ApS) Skrevet kl. 12:20

Hej

Har fulgt lidt med i debatten og vil lige rette nogle misforståelser.

Der er ikke tale om en ny lov. Loven findes allerede og er vedtaget 24/2.

Loven giver mulighed for at lave en bekendtgørelse om information og samtykke ved lagring af og adgang til data, f.eks. cookies og andre oplysninger der kan identificere brugeren (som det også fremgår af indlæg længere oppe).

Det er bekendtgørelsen (og ikke loven) der er sendt i høring.

Det blev nævnt i tråden at det ikke er et stort problem for hjemmesideejeren som benytter affiliate, da det er affiliate netværket der sætter cookien og ikke hjemmesideejeren. Dette er ikke helt korrekt.

Problemet er netop at det er hjemmesidens ansvar og ikke trediepart som f.eks. et netværk. Det fremgår af følgende formulering:
"... eller lade tredjepart lagre oplysninger eller få adgang til oplysninger...".

Det betyder at hjemmesiden skal have samtykke både i.f.m. egen lagring/læsning af f.eks. cookies og OGSÅ til at trediepart må lagre/læse f.eks. cookies. Dvs. at du som hjemmesideejer skal bede om et samtykke der dækker dig selv (hvis du sætter cookies eller læser f.eks. browserindstillinger e.l. (og det gør de fleste via enten Google Analytics eller server logfiler)) og et samtykke der dækker tredjepart.

Først herefter må hjemmesiden sætte egne cookies og tillade tredjepart at sætte cookies. I princippet kunne det betyder at en hjemmeside ikke må vise reklamer der benytter cookies o.l. før der er givet samtykke, hvis cookies o.l. bruges i.f.m. visning af reklamen.

Ellers er det først ved klik på reklamen at samtykket skal indhentes.

Det vil dog være en fordel at hente samtykket én gang for alle.

Der har været snak om at samtykker m.m. kan ske via browseren (hvilket det jo i høj grad også sker i dag, hvor man kan opsætte regler for håndtering af både førsteparts og tredjepartscookies. Men hvor det ender i høringsdebatten er svært at sige.

Der opstår dog nok et paradoks, for hvad hvis brugeren i sin browser ikke accepterer cookies, men så giver samtykke til cookies på websitet. Det samtykke er jo så intet værd, hvis cookien ikke kan sættes...

Der er høring frem til 1/4. Det bliver interessant at se den endelige formulering i bekendtgørelsen.

Mvh. Ken

Fra Skive
Tilmeldt 7. Mar 11
Indlæg ialt: 663
Fra  FoliePartner.dk Sjovegadgets.dk Skrevet kl. 13:06

Hej jeg ved ikke så meget om affiliate, så lad venligst hver med at blive sur, hvis jeg har misforstået noget:D

Men hvad nu hvis man annoncere via facebook ads eller google adwords?

Mvh. Kasper- http:/testbloggen.dk 

Hjælper virksomheder med at vækste igennem effektiv Facebook-annoncering.
Skal jeg også hjælpe dig?

Fra Nærum
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 773
Fra  Partner-ads ApS (AdViva ApS) Skrevet kl. 13:45

Hej Kasper

Jeg tror ikke der er nogen der bliver sure :-)

Hvis Facebook eller Google vil vise de annoncer du køber i EU/Danmark, så tror jeg at der gælder samme regler for dem som for alle andre hjemmesideejere.

Men om de så kan tvinges til at overholde det og retsforfølges hvis de ikke gør det, er så et åbent spørgsmål.

Mvh. Ken

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 14:13

Vil denne lov ikke kunne omgåes ved at hoste hjemmesiderne udenfor EU?

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)