Mange anvender i dag disse populære funktioner på deres sites. Men vidste du, at de skal laves korrekt for overhovedet at være lovlige? Som erhvervsdrivende må du KUN angive et link til dit site i den mail, som modtager får. Der må ikke angives en standardtekst. Hvis der skal kunne sendes tekst med mailen, skal afsender af tip en ven funktionen kunne angive denne selv. Man må ej heller belønne den person, som sender fra en tip en ven funktion. Ligeledes er det også ulovligt at lade brugeren deltage i en konkurrence ved f.eks at skulle tippe fem venner. Jeg indsætter lovteksten herunder, som er copy/pasted fra: http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/mfl/retningslinjer/spamvejledning/2-6-stk-1-elektronisk-post-mv/samtykke/tipenven/ 2.3.2. Tip en ven-funktioner Funktionerne benævnes ofte »Tip en ven«, »Send en hilsen« eller lignende og indebærer, at en forbruger, der følger opfordringen, sender reklamemateriale eller et link til den erhvervsdrivendes hjemmeside til en person, der ikke har anmodet om det. I nogle tilfælde bliver forbrugeren præmieret for at »tippe« sin ven. Sådanne funktioner, hvor den erhvervsdrivende opfordrer eller belønner forbrugeren til at foretage en handling, som den erhvervsdrivende ikke selv må foretage, er ikke omtalt i lovbemærkningerne. Ifølge UfR 2002.2277/2 SH skal en erhvervsdrivende der benytter andre til at udsende markedsføringsmateriale påse, at markedsføringslovens § 6 bliver overholdt. Det er efter Forbrugerombudsmandens opfattelse lovligt at benytte Tip-en-ven funktioner, hvis de alene stiller funktionen til rådighed, uden at forbrugeren derudover opfordres til eller præmieres for at benytte den. Dette synspunkt forudsætter, at den erhvervsdrivende ikke lægger selvstændigt markedsføringsmateriale ind i den e-mail, der sendes til tredjemand. Forbrugerombudsmanden har dog accepteret, at den erhvervsdrivende lægger et link ind i e-mailen til den pågældendes hjemmeside. Forbrugerombudsmanden har set tilfælde, hvor forbrugerne skulle tippe et vist antal venner for at være med i en konkurrence. En sådan betingelse vil efter Forbrugerombudsmandens opfattelse være i strid med § 6. Publiceret: 27-01-2005 |
Tak for informationen, jeg sidder netop og overvejer om jeg skal lægge en "tip en ven" på min side, jeg har haft det tidligere men er ikke sikker på at det giver noget, men på den anden side det kan vel næppe give færre besøgende.