Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat ved udlejning af sommerhus til helårsbeboelse

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 14. Feb 08
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Håber der en der kan hjælpe - har nu læst en del om de forskellige beskatningsmuligheder ved udlejning.

Jeg har et sommerhus, der ligger i et villakvarter hvor der er almindelige helårshuse. Vi har betalt konverteringsbidrag for at sommerhuset kan anvendes til helårsbeboelse og dermed også udlejes hele året.

Vi har i 2010 haft en fast lejeindtægt på ca. DKK 6.000 gange med 12 måneder - altså årligt DKK 72.000.

Hvilken metode skal jeg bruge til at beregne skatten - er det regnskabsmetoden, hvor jeg så kan fratrække ejd skatter - men hvad med de betalte ejendomsværdiskatter - kan de også fradrages - og skal jeg betale ejendomsværdiskat når jeg ikke selv har beboet huset ?

Jeg formoder ikke jeg kan fratrække renter på det lån jeg har optaget i huset eller ?

Håber en skarp person kan hjælpe mig lidt ?

vh Thomas

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:43

Hej.

Det afhænger af en konkret beregning.

Du skal ikke betale ejendomsværdiskat, når du udlejer.

Renterne har du jo fradrag for i forvejen...idet de er oplyst på din selvangivelse via

en såkaldt R 75.

MvH

Peter 

Fra København
Tilmeldt 14. Feb 08
Skrevet kl. 20:49

Tak for dit svar - er du sikker på at jeg ikke skal betale ejendomsværdiskat når der er tale om sommerhuse med helårsstatus. Der er jo ikke tale om helårshus.

Man betaler jo ejendomsværdiskat af et almideligt sommerhus !

vh Thomas

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:52

Hej.

Ja..jeg er 1000% sikker.

Ejendomsværdiskatten nedsættes forholdsmæssigt med udlejningsperioden.

Der er specielt skema, der skal udfyldes.

MvH

Peter

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:51

Thomas Henriksen:

Hvilken metode skal jeg bruge til at beregne skatten - er det regnskabsmetoden, hvor jeg så kan fratrække ejd skatter - men hvad med de betalte ejendomsværdiskatter - kan de også fradrages - og skal jeg betale ejendomsværdiskat når jeg ikke selv har beboet huset ?

Jeg formoder ikke jeg kan fratrække renter på det lån jeg har optaget i huset eller ?

Du skal opgøre dit overskud af udlejningen, indtægter med fradrag af udgifter til ejendomsskat, forsikring m.v.

Herefter kan vælge at lade dig beskatte efter Kapitalafkastordningen eller Virksomhedsskatteordningen, hvorved et overskud formentlig kun vil blive beskattet med satsen for kapitalindkomst i stedet for i den personlige indkomst med en højere skattesats.

Dine renter på ejendommen indgår i beregningen af overskud/underskud på udlejningen.

Som Peter skriver skal du ved udlejning ikke betale ejendomsværdiskat for den periode, hvor ejendommen er udlejet.

Tonny

Fra København
Tilmeldt 14. Feb 08
Skrevet kl. 22:01

Hej igen - tak for jeres svar. På min skattebillet såt anført at jeg betaler ejendomsværdiskat.  - Sommerhuset (som er konveret til helårsbeboelse) har været udlejet hele året - kan jeg så trække hele ejendomsværdiskatten fra sammen med ejendomsskatten ?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:04

Thomas Henriksen:

Hej igen - tak for jeres svar. På min skattebillet såt anført at jeg betaler ejendomsværdiskat.  - Sommerhuset (som er konveret til helårsbeboelse) har været udlejet hele året - kan jeg så trække hele ejendomsværdiskatten fra sammen med ejendomsskatten ?

Ved udfyldelse af selvangivelsen kan du for den pågældende ejendom udfylde oplysninger omkring ejendommens anvendelse, herunder udlejning, hvorved din skatteberegning vil blive korrigeret for denne ejendomsværdiskat.

Tonny

Fra København
Tilmeldt 14. Feb 08
Skrevet kl. 00:49

Hej igen

Kan jeg ikke blot vælge at benytte den regnskabsmæssige metode og så anføre i rubrik 201 at sommerhuset har været udlejet 360 dage. Det virker meget besvæigt at lave kapital eller virksomhedsafkastordningen.

Ved I om ejendomsværdiskatten nedsættes hvis jeg indtaster 360 dage i rubrik 201 ?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:03

Thomas Henriksen:

Hej igen

Kan jeg ikke blot vælge at benytte den regnskabsmæssige metode og så anføre i rubrik 201 at sommerhuset har været udlejet 360 dage. Det virker meget besvæigt at lave kapital eller virksomhedsafkastordningen.

Ved I om ejendomsværdiskatten nedsættes hvis jeg indtaster 360 dage i rubrik 201 ?

Det er jo dit valg, hvilken ordning du foretrækker.

Der er dog en rimelig besparelse i.f.m. beskatningen af overskud før renter, idet denne andrager ca. 16 %, forskellen mellem kapitalindkomst og personlig indkomst. Eks.  16 % af kr. 50.000 = kr. 8.000.

Herudover der som oftest underskud på denne slags udlejningsejendomme, når renterne medtages. Dette bevirker, at underskud vil blive modregnet i anden personlig indkomst, som så igen vil kunne give en væsentlig besparelse i den samlede skat.

Hilsen

Tonny

Fra København
Tilmeldt 14. Feb 08
Skrevet kl. 01:15

Hej igen

Jeg er forvirret på et højere plan:

Kan jeg anvende den regnskabsmæssige metode, som for mig er simpel at finde ud af - i rubrik 201 anføre at der har været udlejning hele året 360 dage således at jeg ikke skal betale ejd. værdiskat. I rubrik 37 anføre jeg så det beløb til beskatning ifm. udlejningen.

Næste spørgsmål er så - er der penge at spare ved at gøre det på en anden måde ?

vh Thomas

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)