Hej, foerst vil jeg sige hvor imponerende er at nogle mennesker hjaelpe saa meget aendre herind. Nu forklarer jeg min situation og stiler mine spoergsmaal: jeg vil etablere en holding som vil have 3 ApS: En for at investere i restauration branchen. Jeg er i gang med at handle prisen for at blive medejer af en cafe. 1. Spoergmaal: Hvad vil der vaere bedst, at etablere en ivaerksaetterkonto eller etableringskonto? 50% af forretningen vil koste mig ca. 300.000 DKK, hvis jeg saetter pengene nu i kontoen, kan jeg saa faa beloebet som fradrag i skat for 2010 inkomstaaret? En anden for at investere i ejendom udlejning. 2. Spoergsmaal: Jeg ejer en lejlighed som jeg allerede lejer ud og faa en paen rimelig fortjeneste. Kunne det vaere en god ide at saelge boligen til denne ApS? Hvordan kunne jeg goere det og hvilken skattemaesige effekter vil der komme? En anden for at investere i aktier/bonds. 3. Jeg handler privat med aktier (isaer spanske aktier). Kunne jeg skabe en ApS som faa en del af mine opsparinger fra ivaerksaetter konto (kan jeg traekke det fra skat?) og invester i aktier og bonds derfra? Hvad synes I om ideerne? Jeg har brug for en revisor for at skabe alt det her, har I en ide om hvor meget kan det koste? Kan I anbefale nogen? Paa forhaand tusind tak, P.A.E.S.
|
Hej P.A.E.S
Jeg kan desværre ikke besvare dine skatte tekniske spørgsmål, men vil tillade mig at komme med følgende kommentarer.
Som udgangspunkt er det en god idé at have et ApS til hvert område for at isolere evt. risiko. Et holdingselskab er basalt set også et ApS. Du vil altså skulle oprette 4 ApS'er. Det koster vel ca. 3-5.000 kr. pr. stk. at oprette, hvis du skal have en revisor til det. Derudover skal du være klar over at der hvert år skal laves individuelle regnskaber for hvert ApS. Det kan hurtigt koste 5-15.000 pr. regnskab. Jeg vil gætte på at Café regnskabet er noget dyrere pga. mange bilag.
Men helt sikkert en god idé at få en revisor til at hjælpe dig igang.
Held og lykke med projekterne.