Har lige haft en kanon god oplevelse her inde hvor jeg fik en masse god rådgivning. Derfor tænkte jeg at jeg lige ville prøve igen.
Jeg har pt. et SMBA som jeg brugte til at stifte et APS sammen med min partner. (Årsagen er ligegyldig "ved godt nu at det var dumt")
Da mit SMBA ikke skal bruges fremtidigt vil jeg så småt gerne "trække" APS'et ud af SMBA'et. Det skal siges at vi i fællesskab i sin tid indskød 100.000kr. i alt i SMBA'et.
Da SMBA så ejer APS (værdi 80.000kr) og vi personligt ejer SMBA hvor der er indskudt 2x50.000kr kan vi så ikke trække værdi ud af SMBA ifm af APS'et?
Og hvis vi kan det hvordan gør vi det så smartest?
Kan vi overhovedet gøre det selv?
Vi vil nemlig gerne undgå at bruge en revisor til det hvis det er muligt, eller i hvert fald at gøre det hele klar til at en revisor blot skal gennemgå det.
Ja vi ejer SMBA'et 50/50 og har hver indskudt 50.000kr i dette.
Disse 50.000kr vil vi gerne "trække ud". Men. Der er ingen kontanter i selskabet.
I stedet ejer SMBA'et så vores APS. Derfor ville vi gerne "overdrage" APS'et til os som privat personer (50/50) uden at behøve at skyde kontanter i det.
Derfor tænkte jeg at vi kunne "trække" værdien af APS'et ud til os privat i stedet for de 50.000kr. Så kunne man fx. sætte værdien af APS'et til 100.000kr tilsvarende det SMBA'et skylder os.
Jeg kunne selvfølgelig bare gå ind på skat over sige virksomheden skifter ejer. Men er bange for at komme i klemme her.
Der er absolut flere problemstillinger i det, hvis det skal håndteres rigtigt. Du bør helt sikkert henvende dig til en revisor, hvis du skal undgå problemer med det.