Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad koster det hoste Amino,dba,qxl?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 10. Dec 10
Indlæg ialt: 244
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Har nogen en ide om hvad det koste hoste (webserver plads) store sites som amino,dba osv.

Her tænker jeg kun på udgifter til webhotel, licence til database osv?

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 16:47

et sted mellem 9 kroner og 500.000 om måneden, afhængig af dine krav til performance, kvaliteten af koden i systemet, data-storage behov, båndbreddebehov, forventning til spejling af data, oppetid, trafikforbrug, placering af server, og en 50-100 andre faktorer :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:50

Adnan Importør:

Har nogen en ide om hvad det koste hoste (webserver plads) store sites som amino,dba osv.

Kommer meget meget an på hvor meget trafik det er, samt hvilken type set up de bruger.. Men Dba, bruger nok ikke under 100K på hosting/år - uden jeg aner hvad deres set up bygger på.

Der er flere spørgsmål i det plads, trafik - og så hvor mange aktive brugere du har på en gang, det skal formenligt et cluster til at trække sådanne sider, for at sikre oppetiden.

Fra Viby J
Tilmeldt 24. Feb 07
Indlæg ialt: 604
Fra  HelpSoft ApS Skrevet kl. 17:01

De 2 sites du nævner er af 2 helt forskellige kalibre. Jeg er overbevist om at Amino ikke modtager tilnærmelsesvis så mange besøgende som DBA gør. 

Som Oscar nævner, så er det en meget variabel størrelse at fortælle hvad det koster at hoste store sites, fordi der netop er så mange faktorer at tage stilling til. 

Jannik Hansen:

Men Dba, bruger nok ikke under 100K på hosting/år - uden jeg aner hvad deres set up bygger på.

100k er nok tættere på den månedlige driftspris af hosting end på den årlige for et site som DBA.

/Frands - HelpSoft ApS

Mangler du et SSL Certifikat? Vi sælger billige SSL certifikater 

Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 375
Skrevet kl. 17:23
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Adnan Importør:

Lad os lege lidt med tallene for dba uden at jeg faktisk har nogle konkret viden om hvad de bruger af hardware.

Lad os sige at de har en dual processor database server med 64GB ram, og 16 sas harddiske. Dertil har de sikkert 4 frontend web serverer. De er sikkert ogsaa dual processor, men med meget mindre krav til ram og disk. Samlet anslaaet koebspris inklusiv trafic loader: 250000. Da maskinerne holder i 3 aar, bliver det 7000 kroner per maaned.

Maskinerne skal naturligvis hostes. Pris: 3000/maaned.

Jeg har ingen ide om hvor meget trafik de faar. Lad os sige 10TB/Maaned. Pris: 5000kr/maaned.

Samlet pris: 15.000/maaned.

Angaaende software licenser saa er dba skrevet i asp, saa hvis de ogsaa bruger MSSQL bliver det nok ca 6000/maaned. Resten af deres software har de nok selv skrevet.

Samlet pris: 21000/maaned. Det kan dog goeres meget dyere, og en del billigerer alt efter hvordan man vaelger at faa hosted det, og hvordan koden er skrevet.

Cloud hosting er en mulighed(Hos Google eller Microsoft). Det kan goere hosting en hel del billigerer, men kan haeve software udviklings prisen da softwaren skal skrives lidt anderledes hvis den skal koere ordentligt paa disse platforme.

Men det du skal bide maerke i her er nok mest at hosting prisen er ubetydelig i forhold til hvad det koster at udvikle og drive dba.dk.

Og amino.dk er saa vidt jeg ved bare en enkelt server som er hosted et sted.

Qr-marketing med mobil optimerede hjemmesider.

Fra Viby J
Tilmeldt 24. Feb 07
Fra  HelpSoft ApS Skrevet kl. 19:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Martin T:

Adnan Importør:

Lad os lege lidt med tallene for dba uden at jeg faktisk har nogle konkret viden om hvad de bruger af hardware.

Lad os sige at de har en dual processor database server med 64GB ram, og 16 sas harddiske. Dertil har de sikkert 4 frontend web serverer. De er sikkert ogsaa dual processor, men med meget mindre krav til ram og disk. Samlet anslaaet koebspris inklusiv trafic loader: 250000. Da maskinerne holder i 3 aar, bliver det 7000 kroner per maaned.

Jeg har ingen ide om hvor meget trafik de faar. Lad os sige 10TB/Maaned. Pris: 5000kr/maaned.

Angaaende software licenser saa er dba skrevet i asp, saa hvis de ogsaa bruger MSSQL bliver det nok ca 6000/maaned. Resten af deres software har de nok selv skrevet.

Samlet pris: 21000/maaned. Det kan dog goeres meget dyere, og en del billigerer alt efter hvordan man vaelger at faa hosted det, og hvordan koden er skrevet.

Cloud hosting er en mulighed(Hos Google eller Microsoft). Det kan goere hosting en hel del billigerer, men kan haeve software udviklings prisen da softwaren skal skrives lidt anderledes hvis den skal koere ordentligt paa disse platforme.

Men det du skal bide maerke i her er nok mest at hosting prisen er ubetydelig i forhold til hvad det koster at udvikle og drive dba.dk.

Jeg synes det er en ret urealistisk udregning baseret på tal trukket ud af den blå luft du kommer med her. 

Foran dba.dk sidder en F5 Big-IP load balancer. Der findes forskellige varianter, men sådan en alene kan nemt koste i omegnen af 100.000 kroner. 

dba.dk er det danske site med 3. flest sidevisninger pr. måned (jvf. FDIM) og har i Januar haft 161 millioner sidevisninger. Det er næsten lige så mange som Ekstra Bladet.

Jeg tror roligt man kan regne med at de har mere end 4 front end webservere. Måske de kun har 1 aktiv databaseserver, men jeg  er overbevist om at de i det mindste kører deres database på et SQL cluster. Om det så er active/passive eller active/active har jeg ingen tanker om. 

Du har i dine beregninger heller ikke taget højde for backup og selve driften af serverne. 

Det er svært at komme med et konkret gæt, men 21.000 er set i min optik meget urealistisk (lavt).

/Frands - HelpSoft ApS

Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 375
Skrevet kl. 21:17

Frands:

Martin T:

Adnan Importør:

Jeg synes det er en ret urealistisk udregning baseret på tal trukket ud af den blå luft du kommer med her. 

Foran dba.dk sidder en F5 Big-IP load balancer. Der findes forskellige varianter, men sådan en alene kan nemt koste i omegnen af 100.000 kroner. 

dba.dk er det danske site med 3. flest sidevisninger pr. måned (jvf. FDIM) og har i Januar haft 161 millioner sidevisninger. Det er næsten lige så mange som Ekstra Bladet.

Jeg tror roligt man kan regne med at de har mere end 4 front end webservere. Måske de kun har 1 aktiv databaseserver, men jeg  er overbevist om at de i det mindste kører deres database på et SQL cluster. Om det så er active/passive eller active/active har jeg ingen tanker om. 

Du har i dine beregninger heller ikke taget højde for backup og selve driften af serverne. 

Det er svært at komme med et konkret gæt, men 21.000 er set i min optik meget urealistisk (lavt).

Dam, jeg missede vist et 0 da jeg beregnede antal besoegende per sekund. Saa prisen paa at hoste dba ligger nok omkring 100.000/maaned alligevel. Og det er som du naevner kun selve hostingen(Inklusiv hardware).

Qr-marketing med mobil optimerede hjemmesider.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 21:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Vi betaler godt 15.000 kr. pr. måned for leasing af 3-4 servere inkl. trafik til at drive Amino.

De bedste hilsner

Martin

Fra Viby J
Tilmeldt 24. Feb 07
Fra  HelpSoft ApS Skrevet kl. 21:30

Martin Thorborg:

Vi betaler godt 15.000 kr. pr. måned for leasing af 3-4 servere inkl. trafik til at drive Amino.

De bedste hilsner

Martin

Inkluderer det drift af softwaren på serverne? Altså er det en managed løsning, eller er det blot prisen for servere og trafik og så manager I selv serversoftwaren?

/Frands - HelpSoft ApS

Tilmeldt 13. Feb 06
Indlæg ialt: 382
Skrevet kl. 21:33

Det er sgu fedt at du giver dig tid til at svare på den her slags spørgsmål. Så undgår man gætterier og spørgeren får et kort og konkret svar

Det kan man lære meget af

Thumbs up herfraSmile

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)