Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rettigheder mht Obama T-shirt

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 16. Nov 10
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg vil gerne lave en t-shirt med en håndtegnet semi-karikatur tegning af Obama. Man kan godt se, at det er Obaba og der vil være teksten "hope" med.

Original idé og mange andre lignende t-shirts derude. Jeg er dog interesseret i at høre om man MÅ dette rent juridisk?

Håber der er nogle jura-eksperter herinde, som kan hjælpe mig!

På forhånd tak.

Fra Dongguan, Guangdong, China
Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 140
Skrevet kl. 02:28
Fra Aarhus
Tilmeldt 16. Nov 10
Skrevet kl. 14:54

Måske. Det prøver jeg at finde ud af :)

Helt sikkert er det dog, at du ikke må søge personlig profit ved at anvende enhver persons kendetræk/image. Men hvor grænsen går i DK/internationalt, har jeg svært ved at finde ud af.

Så håber amino kan kaste lys over det for mig!

Fra Aarhus
Tilmeldt 16. Nov 10
Skrevet kl. 11:01
Fra København Ø
Tilmeldt 30. Aug 08
Indlæg ialt: 1601
Skrevet kl. 11:13

Har svært ved at se, at du skulle få problemer. Det svarer lidt til at trykke trøjer med Martin Luther King, Gandhi, og andre figurer i samme størrelsesorden.

Tror ikke Obama har nogen økonomisk interesse i at sørge for, at du ikke kan producere dine t-shirts. Tværtimod. Hvis du trykker ordet 'Hope' sammen med et billede af ham, får han det lige, som han gerne vil have det.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:39

Det er en hårfin balance. Jeg har selv illustreret karrikaturer af kendte til print, men aldrig til salg.

Det har intet at gøre med ytringsfrihed, men om ophavsrettigheder, og personligt ville jeg blive godt knotten, hvis jeg fandt ud af nogen forsøgte at sælge et produkt med et koncept jeg havde lavet.

Omvendt når et billede eller brand er blevet populær kultur - såsom selvsamme Hope-plakat eller Che Guevara plakaten - er den for så vidt offentligt eje, og så kan den sagtens bruges i andre sammenhænge (tænk igen på alle de versioner af Che plakaten der er derude...)

Men det er altid lidt dodgy at bruge en eksisterende person til at sælge et produkt, uden dennes medvidende. Personligt ville jeg nok ikke gøre det...

Fra Aarhus
Tilmeldt 16. Nov 10
Skrevet kl. 22:21

T-shirten er ligeså meget ment som en hyldest til Obama, så jeg følger din tankegang 100% her. Dog indebærer det en vis risiko, men har ligesom dig svært ved at se, hvorfor jeg skulle få problemer.

Fra Aarhus
Tilmeldt 16. Nov 10
Skrevet kl. 22:27

Jon1969 -

Du har fuldstændig ret i, at det er lidt dodgy. At tjene penge på andres bedrifter er isoleret set ikke særlig fedt. Dog er t-shirten ment som en hyldest, og vi "arbejder" jo som sådan på at sprede Obamas agenda. Har svært ved at se, at Obama eller folk i hans stab ville blive stødt over dette.

Som altid når man har problemer, må man tage fat i kilden selv. Derfor har jeg selvfølgelig skrevet til Det Hvide Hus, men har sjovt nok ikke fået noget svar endnu..

Der er 1001 forskellige Obama t-shirts til salg på nettet, så jeg satser på, at verden kan klare én til!

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:15

:)

Fra Odense
Tilmeldt 28. Feb 11
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 16:07

Jeg tror ikke du vil støde på nogle problemer mht. til tryk af Obama. Der findes nogle kendte figurer hvor kendte personer/filmhelte ligger en "dej", og der findes også en Obama version af denne, og tror næppe han vil have sagt god for denne, hvis han kunne forhindre det.

Skypro I/S - Professionelle Facebook fansider og hjemmesider

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)