Hvis jeg har en forfatter og foredragsvirksomhed, som ikke er momsregistreret, hvordan skal betaling for mine ydelser så opkræves? Skal jeg hver gang lave en faktura, eller kan jeg modtage honorar og registrere det i mit regnskab (og så bare opgive overskuddet til skat)
Hvordan skal det fremgå på selvangivelsen, hvis noget af min virksomheds indkomst er blevet udbetetalt som b-indkomst og noget på baggrund af en faktura (som jeg selv opgiver til skat)?
Tak. det var go info. Betyder det, at hvis mit forlag udbetaler honorar som B indkomst, at jeg ikke skal fører det ind under mit virksomhedsregnskab med mindre jeg laver en aftale om, at jeg på en eller anden måde sender dem en faktura? (hvilket jo er fjollet når de jo sidder med bøgernes salgstal.
Jeg skal altså bare sørge for at sende faktura ud på foredrag og holde regnskab med indtægter og udgifter her? Skal transport skrives på i udgifter eller skal der laves særligt transportregnskab?
Hvis du får udbetalt beløb som b-indkomst fra forlaget, så er der ikke indeholdt skat - derfor skal det indgå i dit regnskab.
På fakturaen for dine foredrag fremgår et honorar som udbetales som b-indkomst.
Indtægterne skal altså behandles på samme måde og skal begge indgå i dit regnskab.
Arrangøren skal så indberette beløbet til Skat - og det vil fremgå i din skattemappe. Men det er der mange der glemmer.
Vedr. transport kan du: - trække fra efter regning (fx hvis du tager det offentlige) - udbetale kilometerpenge til dig selv for kørsel i egen bil/motorcykel. I 2011 er taksten 3,67 pr/km for dem under 20.000 km og 2,00 kr derefter. Taksterne kan du finde her.
Og et fif: En af de bedste investeringer jeg har foretaget for mine foredrag var at få en revisor koblet på mit regnskab. Det er en god kontrol af at jeg får alle indtægter og udgifter bogført.
Men når jeg nu har fået royalty/forfatterhonorar udbetalt som b indkomst, så figurerer det jo som alm b-indkomst i årsopgørelsen. Hvis jeg så skal regne det med i nettoomsætningen og i evt. overskud, hvordan undgår jeg så at betale dobbeltskat?
Det lyder måske dumt, men jeg kan ikke lige se, hvordan man kunne skrive b indkomst (som opdragsgiveren opgiver) ind i regnskabsoplysninger på årsopgørelsen uden at beløbene står to steder
Jeg har aftalt med arrangør A at jeg holdet et foredrag til kr. 1000 inkl. transport. Efter foredraget indbetaler arrangør A 1000 kr. på min konto og indberetter en indtægt på 1000 kr til Skat. Det beløb vil nu fremgå af din årsopgørelse.
Du fører dit regnskab: Indtægt: Foredrag hos arrangør A: 1000 kr
Udgifter: - transport (dokumenteret ved bilag fx en togbillet) 100 kr. - udgifter til drift af hjemmeside 100 kr - AdWords (salgsfremmende omkostninger) 50 kr
Overskud: 750 kr.
Når du så skal indberette din selvangivelse retter du de indberettede 1000 kr til 750 kr.
Hvis du er tvivl om hvilke udgifter du kan trække fra så snak med en revisor eller invester i bogen om fraddrag.
Du kan få min eksempelvise kontrakt/faktura og en skabelon til rengskabet hvis det har interesse (pm).