Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oliepriserne ?? bliver vi snydt ???

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Hong Kong
Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Undre mig over så volsomt stigende priser på brænstof som olie og benzin i Danmark, når rå olie priserne ikke er meget forandret, kan se i slutningen af 2007 / 2008 var prisen helt oppe på næsten 150 us$ i dag er den max 125 us$ og alligevel er prisen meget højere end den gang..

Syntes det er som, man kun kan finde ud af at sætte prisen op og aldrig ned igen når rå prisen falder, men kun kan finde ud af at at sætte den op igen og igen..

hvad siger ?

prøv selv at se priserne på tønne prisen gennem de sidste 5 år

her...



http://dk.oiloilprice.com/




Altid lidt længere fremme..... helt præcist 6 timer ;-)

Fra Aarhus
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 1085
Fra  Linde-media Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke sammenligne tallene på den måde. Der er en række faktorer som bestemmer oliens pris. 

Tilmeldt 10. Sep 10
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

En ting man kan tænke lidt over, er at priserne er så vidt forskellige som de er på f.eks. benzin, diesel, olie m.m.

F.eks. har jeg rejst en del i mellemøsten og her kan du købe en liter benzin for kr. 1,- pr. liter. (pris eksempelt er taget fra Egypten)

Så taget i betragtning af at Danmark henter mere olie op af jorden end vi selv skal bruge, så er det da lidt tankevækkende, at vi giver kr. 12 for en liter herhjemme. Jeg ved godt at lønninger, produktions udstyr, hvor langt olien skal transporteres, skat m.m. har sin indvirkning, men stadigvæk er der en kæmpe forskel.

Priserne er også langt hen af vejen aftalt på forhånd. Når der er "priskrig" i Danmark på benzin, så snakker vi måske en forskel på 10% afhængig af hvilken tank station du tanker på.

Det er ligeldes tankevækkende at Haarhr Benzin kan fast være 1 kr billigere end konkurrenterne og stadig tjene MANGE penge på sin virksomhed.

Selvfølgelig samarbejder bil industrien og olie industrien, så man ikke for hurtigt får produceret el biler, brint biler, raps olie biler m.m. Der er jo ikke nogen af dem, som har interesse i, at vi alle kører rundt i f.eks. en brint bil...

Vi køber gladeligt nye biler, som holder 10-15 år, for derefter at skrotte dem og køber nye. At en bil i dag kører "20 km" på literen synes mange er dybt imponerende, men virkeligheden er, at man typiske ikke kan få dem over 15-16 km på literen.

Der er ikke forretning i at lave biler der holder længe eller kører langt på literen :-)

Mvh Kim

www.opretgratis.dk gratis annoncering på nettet

Tilmeldt 15. Jun 06
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 01:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5.0 stjerner givet af 1 person

www.opretgratis.dk:

En ting man kan tænke lidt over, er at priserne er så vidt forskellige som de er på f.eks. benzin, diesel, olie m.m.

F.eks. har jeg rejst en del i mellemøsten og her kan du købe en liter benzin for kr. 1,- pr. liter. (pris eksempelt er taget fra Egypten)

Så taget i betragtning af at Danmark henter mere olie op af jorden end vi selv skal bruge, så er det da lidt tankevækkende, at vi giver kr. 12 for en liter herhjemme. Jeg ved godt at lønninger, produktions udstyr, hvor langt olien skal transporteres, skat m.m. har sin indvirkning, men stadigvæk er der en kæmpe forskel.

Priserne er også langt hen af vejen aftalt på forhånd. Når der er "priskrig" i Danmark på benzin, så snakker vi måske en forskel på 10% afhængig af hvilken tank station du tanker på.

Det er ligeldes tankevækkende at Haarhr Benzin kan fast være 1 kr billigere end konkurrenterne og stadig tjene MANGE penge på sin virksomhed.

Selvfølgelig samarbejder bil industrien og olie industrien, så man ikke for hurtigt får produceret el biler, brint biler, raps olie biler m.m. Der er jo ikke nogen af dem, som har interesse i, at vi alle kører rundt i f.eks. en brint bil...

Vi køber gladeligt nye biler, som holder 10-15 år, for derefter at skrotte dem og køber nye. At en bil i dag kører "20 km" på literen synes mange er dybt imponerende, men virkeligheden er, at man typiske ikke kan få dem over 15-16 km på literen.

Der er ikke forretning i at lave biler der holder længe eller kører langt på literen :-)

Mvh Kim

www.opretgratis.dk gratis annoncering på nettet

Det er kun en stakket frist, hvis vi ikke begynder at tænke alvorligt over, hvordan vi skærer forbruget ned, så vi har længere tid at løbe på. Men kolde vintre, højere efterspørgsel fra bl.a. Rusland og Kina og en endnu generel stigning gør ikke sagen nemmere, og det er svært at vænne folk til forandringer, det vil det i hvert fald være for mig. Jeg tænker ikke på problemer omkring global opvarmning, jeg tænker på Peak Oil. Det er sket før i historien, men intet i nærheden af hvor alvorligt det er nu. Jeg tror benzin priserne vil gå et skridt tilbage engang imellem, for senere at tage 2 skridt op.

Ca 70% af de største oliereserver er i tilbagegang. Der findes hele tiden nye felter, f.eks har Brasilien, hvis de kan få adgang til det, mulighed for at hente 8 milliarder tønder op fra undergrunden. Men alene USA's årlige forbrug er i øjeblikket ca 9 milliarder tønder pr år. Verdens forbrug ca 30 milliarder. Så selv de største kilder der findes, vil bare lave en bule i problemet, ikke løse noget på sigt.

Så mennesker generelt har interesse i at der bruges mindre olie, men penge, spekulanter, politik osv kan gøre det hele meget sværere.

I USA er prisen steget ca 30 cent pr gallon på det sidste, det er ikke kun hos os den går op. Og de kan endda handle den i deres egen valuta, endnu i hvert fald. Jeg har prøvet at tanke benzin i USA før 9/11 til under 1 dollar pr gallon. På 10 år er den nu over tredoblet.

Det er nok heller ikke tilfældigt, det lige er mellemøsten der er målet for invasion af lande de sidste 20-25 år. Der er kamp om ressourcerne, og de der sidder på dem, tjener uanede summer, og bestemmer et stykke hen ad vejen, hvordan verden skal skrues sammen.

Der bruges olie til alt. Et simpelt bildæk tager ca 25 liter olie at producere. Så selvom man finder en afløser for benzin, skal der stadig bruges enorme mængder til produktion af resten af bilen og alt muligt andet.

Jeg så det engang stillet op med simpel matematik, med flere og flere mennesker på jorden og stigende efterspørgsel. Jeg kan ikke umiddelbart se, hvordan man kan skære så meget ned, at Peak Oil ikke bliver aktuelt, selvom man finder nye kilder løbende, og så vil prisen bare stige og stige derfra.

Jeg håber det bliver mindre dramatisk, og at man finder løsninger hen ad vejen. Men det er lidt skræmmende at tænke på, hvad der ville ske i morgen, hvis standerne stod tomme. Vi ville i løbet af kort tid blive bombet tilbage til stenalderen.

Jeg håber der er nogen der har en mere positiv udlægning. Det jeg har set indtil nu har ikke kunnet overbevise mig om tingene generelt går den anden vej igen år efter år.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)