Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Retrograd kalkulation - hvordan er det nu?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Aabenraa
Tilmeldt 10. Feb 07
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer.

Jeg kunne godt tænke mig at se et eksempel på en retrograd kalkulation, for at se hvilken pris jeg kan tage for en vare.
Eks:
Varen koster 17 USD i indkøb (=102 kr),
ca. 6 USD i shipping (36 kr),
toldsats kender jeg ikke endnu men f.eks 10%,
emballage 10 kr,
forsendelse gns. 35 kr til mine kunder (enten som maxibrev eller pakke, alt efter pakkens værdi)
Alle disse ting vil jeg indholde i varens pris.

Håber der er nogen der kan hjælpe med et eksempel
Mange hilsner, Tina

Hairdiva extensions i Aabenraa giver dig flot langt hår, fylde eller reflekser!

Se mere på Facebook eller min hjemmeside www.hairdiva.dk

Fra Aabenraa
Tilmeldt 10. Feb 07
Skrevet kl. 14:42
Jeg skal måske tilføje, at jeg ikke satser på at sælge specielt billige ting, men udelukkende mærkevarer både danske og udenlandske. Udover det er det vigtigste for mig at lave en e-butik der er meget brugervenlig, lækkert design - så man får lyst til at slikke på skærmen;-) samt at yde en virkelig god kundeservice, da jeg har erfaring med, at det bedst kan betale sig at yde god service. Jeg vil også via den gode service satse på et stort mersalg.

Tina

Tilmeldt 26. Nov 05
Indlæg ialt: 356
Skrevet kl. 00:43

Jeg tror du bliver nødt til at forklare, hvad du mener med en retrograd kalkulation, for det giver ikke mening – og slet ikke i din sammenhæng.

Retrograd kalkulation må vel betyde at regne noget ud den forkerte vej rundt (?) eller at finde ud af hvilke regnestykker der går forud for et givent resultat?

mvh. Bo Jensen

Butik Go’aften

www.goaften.dk

Fra Aabenraa
Tilmeldt 10. Feb 07
Skrevet kl. 12:00
Ja, med en retrograd kalkulation regner man baglæns for at se om man tjener nok på en vare, hvis man vælger at sælge den til en bestemt pris, f.eks 400 kr. Der skal nok en revisor eller regnskabskyndig til for at svare på spørgsmålet.

Jeg vil bare gerne se et eksempel med den rigtige rækkefølge, da jeg har glemt hvordan man gør.

Fra Colbjørnsensgade 3, 2tv
Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 19:13
Salgspris 400

Moms (20% af pris inkl. moms) - 80

Salgspris ex. moms 320

Omkostninger (ex. moms):

Indkøbspris 102

Transport 36

Told (10% af indkøbspris) 10,20

Emballage 10

Forsendelse til kunde 35

Omkostninger ialt 193,20

Fortjeneste 320-193,20 = 126,80

mvh sbb

Fra Aabenraa
Tilmeldt 10. Feb 07
Skrevet kl. 22:01
Tak Stig.

Ja, det ser ud som jeg husker det. Så skulle der også være noget tilovers til øvrige udgifter, Skattefar og undertegnede. Tak for hjælpen.

Tina

Tilmeldt 31. Dec 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 14:00

Dette ligner ikke en retrograd kalkulation - du ser ud til at kende alle indgående variable og ender med at have regnet fortjenesten ud. Dog ræsonerer du selv i den rigtige retning ved at konstatere at denne fortjeneste giver rimelig rum til at du vil kunne svare enhver sit.

Ved en retrograd kalkulation beregner man baglæns hvad f.eks en indkøbspris maksimalt må være. Her er et eksempel med en sømfabrikant som regner på sin maximale acceptable indkøbspris for stål:

Virksomheden A. Søm & Stft A/S  producerer og sælger stålsøm i pakker á 1 kg. Salgsprisen er 152,20 inkl. moms.

Der kalkuleres med en dækningsgrad på 50%.

Til produktionen medgår følgende stykomkostninger:

Stål                                    900 g

Hjælpematerialer           5 kr. pr. pakke

Arbejdsløn                        5 min. á 132,00 kr. pr. time

Beregn den maksimale kostpris for 1 kg. stål.

( Svar: 49,87 pr kg )

Salg excl moms =152,20 x 0,8 = 121,76 med en dækningsgrad 50% giver plads til stykomkostninger på ialt 121,76 x 0,5 = 60,88 som fratrukket hjælpematerialer og arbejdsløn på 5,00 + 5*132,00/60 =  16,00 giver plads til 44,88 kr for 900 gram stål svarende til 44,88/0,9 = 49,87 kr/kg stål.

--------------------------

Eksemplet er måske lidt dårligt valgt fordi målsætningen om en DG på 50% er meningsløs fordi det under alle omstændigheder er markedet der bestemmer priser og mængder og fordi man ikke lever af dækningsgrader men af dækningsbidrag.

Men det peger hen til det som måske er dit egentlige informationsbehov - nemlig med udgangspunkt i alternative sammenhørende salgspriser og afsatte mængder at kunne finde den salgspris som samlet set vil kunne give den bedste fortjeneste for en periode. Endvidere vil det være en fordel først at beregne dit minimums indtjeningsbehov for at kunne svare ehver sit. Her tænker jeg især på kapacitetsomkostningerne, som skal dækkes af det indtjente dækningsbidrag - hvis altså der er nogen.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)