Hej Jeg er igang med udregningerne til baken om overtagelse af forretning. Det er handler om en nuværende velrenomeret børnetøjsforretning som jeg vil kombinere med legetøj, som vi mangler i vores by. Hun (butikkens nyværende ejer) oplyser at hun pt har et varelager på ca 4-500.000. Dét er så, meget overraskende, det som hun mener at skulle ha hvis vi nu købte den imorgen. Jeg er ude i at hun vel ser at får lavet et kraftigt udsalg, især af de mærker som jeg ikke skal køre videre med. Jeg vil jo helst ikke overtage alt hendes udsalgstøj og gamle varer fra sidste år men hvordan er helt præcist at man gør varelageret op og hvilke dele af det. Overtager man som regel både tilbudsvarer og gamle varer? Hvordan med inventar? Hva giver man rundt regnet for det? Jeg venter spændt på svar.
Mvh Nobertus (Susan) |
Hej Susan.
Det er jo helt individuelt, hvad I indbyrdes aftaler.
Altså jeres aftale kan jo lyde på, om du overtager det hele - med en vis procentdel i rabat - eller du kun overtager det tøj, du er interesseret i. Så må hun på andenvis sørge for at få solgt det resterende tøj, som du ikke ønsker at overtage.
Så jeg synes du skal give udtryk for, hvad og hvor meget du ønsker at overtage og bede den nuværende ejer om at fastsætte en pris på det.