Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtagelse af eksisterende butik og varelager ??????????

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Mar 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er igang med udregningerne til baken om overtagelse af forretning.

Det er handler om en nuværende velrenomeret børnetøjsforretning som jeg vil kombinere med legetøj, som vi mangler i vores by.

Hun (butikkens nyværende ejer) oplyser at hun pt har et varelager på ca 4-500.000.

Dét er så, meget overraskende, det som hun mener at skulle ha hvis vi nu købte den imorgen.

Jeg er ude i at hun vel ser at får lavet et kraftigt udsalg, især af de mærker som jeg ikke skal køre videre med. Jeg vil jo helst ikke overtage alt hendes udsalgstøj og gamle varer fra sidste år men hvordan er helt præcist at man gør varelageret op og hvilke dele af det.

Overtager man som regel både tilbudsvarer og gamle varer?

Hvordan med inventar? Hva giver man rundt regnet for det?

Jeg venter spændt på svar.

Mvh Nobertus (Susan)

Tilmeldt 25. Jul 10
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 18:13

Hej Susan.

Det er jo helt individuelt, hvad I indbyrdes aftaler.

Altså jeres aftale kan jo lyde på, om du overtager det hele - med en vis procentdel i rabat - eller du kun overtager det tøj, du er interesseret i. Så må hun på andenvis sørge for at få solgt det resterende tøj, som du ikke ønsker at overtage.

Så jeg synes du skal give udtryk for, hvad og hvor meget du ønsker at overtage og bede den nuværende ejer om at fastsætte en pris på det. 

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 13:00

Hej Susan,

Typisk afregnes varelager i forbindelse med en virksomhedsoverdragelse (retail) til 25 % af indkøbsprisen, og typisk overtager en køber slet ikke varelager, som køber ikke vil forhandle fremadrettet.

Det er købers marked pt., og det skal du være klar over i en forhandlingssituation. Sælg ikke dig selv for billigt.

Inventar vil typisk afregnes til den bogførte værdi, hvis afskrivningerne ellers løbende har været rimelige. Så må du overveje, om du ønsker at overtage inventaret, eller om du alligevel skifter det meste af det ud.

Hvorvidt du skal betale for goodwill eller nøglepenge, som man også kalder det, når man køber tøjbutikker, kan jeg ikke umiddelbart svare på.

Det afhænger af mange forskellige forhold som tidligere omsætning/indtjening, butikkens beliggenhed, udviklingsmuligheder, indehaverens lønudbetalinger mmm.

Hvis I har en dygtig revisor i lokalområdet, vil jeg anbefale dig at bruge nogen ressourcer på at rådføre dig med ham. Ligeledes bør du få din lokale advokat til at hjælpe dig med at se papirerne igennem, inden I lægger jer fast på en pris.

Hvis du og sælger kan blive enige om en indikativ pris, så lav en hensigtserklæring med overordnede retsningslinjer for overdragelsen.

Og så gør mig den tjeneste, når du taler med din revisor og advokat, at nævne muligheden for at du kan drive din tøj/legetøjsbutik i et engelsk selskab for at begrænse kapitalbindingen:-) De er begge meget velkomne til at ringe til mig.

Jens Baagøe Thomsen, Advokat (L).

Professionel oprettelse og administration af engelske selskaber med forretningsadresse i Danmark.

Telefon: +45 51 99 20 10.         www.maare-advokater.dk   

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)