Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

No Follow, hvordan og hvornår bruges det optimalt?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Viby J, Århus
Tilmeldt 10. Oct 08
Indlæg ialt: 631
Fra  Søgemedier A/S Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har mest for sjov brygget en lille WordPress firmadatabase sammen, og sidder og roder med lidt no follow i forbindelse med linkjuice til "annoncører" på websitet.

Jeg vil gerne have at relevante nøgleord bliver ankertekst til det link, der går ind på annoncørens hjemmeside. Det har jeg også kringlet helt fint (se til højre inde på siden):

Find-fagmand.dk

Men website thumbnail og grafikken med pilen peger også ind på annoncørens URL (for brugervenlighedens skyld).
Det er vel ikke optimal i forhold til linkjuice, da det jo blot er grafik (dog med alt-tekst).

Så for ikke at spilde linkjuice, så har jeg sat no-follow på både website thumbnail og grafikken med pilen.

Er det den korrekte måde at gribe det an på, hvis jeg vil have max mulig linkjuice ud af det?

Som det ses her, så vises no-follow links med rød, og i bunden fremgår linket med nøgleord som ankertekst:

SEO Browser test

Fra Havdrup
Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 1305
Fra  Blücher Media Skrevet kl. 17:33

Du er ude i lidt af en gråzone. Vær opmærksom på at, Google som regel ser skævt til købte links, hvilket man kan sige at du indirekte tilbyder, grundet at man køber sig ind som annoncør, for at få sin virksomhed vist på din hjemmeside, sammen med et dofollow link.

Så sprøgsmålet er nærmere om du skal køre fuld nofollow, frem for at tænke på nofollow sculpting.?

/ Emil

Fra Viby J, Århus
Tilmeldt 10. Oct 08
Fra  Søgemedier A/S Skrevet kl. 17:43

Du har ret i det med grå-zonen, men prøv at se bort fra det i denne sammenhæng.

Jeg vil blot gerne vide, om det med no-follow gribes an på den rigtige måde, med den opsætning jeg har beskrevet ovenfor.

Selve sitet er kun en test af det WP theme jeg har strikket sammen, så indholdet kan der godt ses bort fra. Temaet skal bruges i en anden sammenhæng, men det tekniske ang no-follow skal jeg lige have på plads.

Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 832
Fra  Ulrik Rode Skrevet kl. 18:06

Så lad være med at lave så mange link til samme side på så lidt plads, - så nøjes med et link til siden med den relevante ankertekst.. Som Emil skriver - google ser alligevel skævt til nofollow links, - hvorfor vil du ikke give dofollow til et link fra din side? - Det er jo sådan google spørger sig selv når de møder et nofollow link, - så den smule goodwill du giver med dit ene dofollow bliver opslugt at de 2 andre..

Det er lidt "old-school" det med at forsøge at modellere sine links med no- og dofollow - det kan man ikke længere, og giver ingen værdi.. Spild af tid - desværre..

vh/ Ulrik

Fra Viby J, Århus
Tilmeldt 10. Oct 08
Fra  Søgemedier A/S Skrevet kl. 18:40

Jeg satte også kun link på grafikken for brugervenlighedens skyld, men hvis Google ikke bryder sig om no-follow, så er det selvfølgelig ikke det værd.
Jeg håbede på at Google blot ville tolke det som "Dette link er ligegyldigt, jeg smutter blot videre og ser om der er noget mere interessant et andet sted på siden".
Men hvis det har negativ effekt med no-follow, så er der ikke noget at diskutere.

Fra Havdrup
Tilmeldt 8. Aug 08
Fra  Blücher Media Skrevet kl. 18:43

Ulrik - mensbasic.dk:

Så lad være med at lave så mange link til samme side på så lidt plads, - så nøjes med et link til siden med den relevante ankertekst.. Som Emil skriver - google ser alligevel skævt til nofollow links, - hvorfor vil du ikke give dofollow til et link fra din side? - Det er jo sådan google spørger sig selv når de møder et nofollow link, - så den smule goodwill du giver med dit ene dofollow bliver opslugt at de 2 andre..

Det er lidt "old-school" det med at forsøge at modellere sine links med no- og dofollow - det kan man ikke længere, og giver ingen værdi.. Spild af tid - desværre..

vh/ Ulrik

Ulrik - du har vist helt misforstået mig! Jeg mener netop at man bør overveje udelukkende at benytte nofollowlinks, til annoncørernes hjemmesider, nu hvor det kan tolkes som betalte links.

Grunden til at jeg mener ovenstående, er blandt andet grundet denne debat. Normalt ville søgemaskinerne sikkert ikke kigge med, men nu hvor du har oprettet en offentlig tråd om emnet, er det ikke usandsynligt at en person fra Google læser med.

Nok om det, nu kender du risikoen, og må selv beslutte dig derudfra.

Det kan have en større effekt med kun et link til samme underside, frem for eksempelvis 5 eller 10 links til samme underside. Med andre ord: er der derimod tale om flere end et link, til forskellige undersider på samme domæne, kan du samlet set overføre linkværdi end hvis du havde oprettet samme antal "ens" links, bare med forskellig ankertekst.

Det bedste er derfor at linke til forskellige undersider, frem for kun at linke til samme underside.

/ Emil

Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 832
Fra  Ulrik Rode Skrevet kl. 18:47

Det du skriver gjorde man for at par år siden, og var en anerkendt måde at gøre det på. men google ser lidt anderledes på det i dag, - et link er en anbefaling af en side - men ved at sætte nofollow på det står du alligevel ikke rigtig ved din "anbefaling" - det er sådan det skal tolkes i dag.. og forvirringen opstår jo så, når du ligeved siden af giver din fulde anbefaling med et dofollow, - hvad skal skal google så tro? - Og som i flere andre tilfælde så tager google så udgangspunkt i laveste "fællesnævner", hvis du forstår hvad jeg mener..;-)

Fra Viby J, Århus
Tilmeldt 10. Oct 08
Fra  Søgemedier A/S Skrevet kl. 18:56

Emil Blücher:

Ulrik - mensbasic.dk:

vh/ Ulrik

Ulrik - du har vist helt misforstået mig! Jeg mener netop at man bør overveje udelukkende at benytte nofollowlinks, til annoncørernes hjemmesider.

Grunden til at jeg mener ovenstående, er blandt andet grundet denne debat. Normalt ville søgemaskinerne sikkert ikke kigge med, men nu hvor du har oprettet en offentlig tråd om emnet, er det ikke usandsynligt at en person fra Google læser med.

Nok om det, nu kender du risikoen, og må selv beslutte dig derudfra.

....

/ Emil

Hej Emil, som sagt skal du blot se bort fra det konkrete website. Det er alene no-follow teknikken spørgsmålet går på. Websitet er kun en test af netop dette, og nogle andre forhold. Så om nogen skulle kigge med eller ej er ikke relevant for mig i denne omgang.

Fra Viby J, Århus
Tilmeldt 10. Oct 08
Fra  Søgemedier A/S Skrevet kl. 19:01

Tak for det Ulrik, jeg er helt med Smile
Lyder fornuftigt med teorien omkring laveste fællesnævner - Det giver god mening.

Fra Havdrup
Tilmeldt 8. Aug 08
Fra  Blücher Media Skrevet kl. 19:06

Ulrik - jeg har ikke anbefalet i den konkrete sag, at blande nofollow og dofollow. Jeg er ikke fortaler for nofollow sculpting, og mener at det i de fleste sager er fornuftigst at benytte dofollow på alle links. Sagen er nemlig den, at man kun skal linke til nogle som man har tillid til, fra sin hjemmeside. Overvejer man derfor at benytte nofollow, skal man tænke sig om en ekstra gang, om man kan undlade linket. Købte links er dog en undtagelse.

Og undskyld til dig Thomas, hvis debatten tog en anden drejning end du forventede.

/ Emil

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)