Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Professionsbachelor i international handel og markedsføring

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Kbh. Syd
Tilmeldt 27. Sep 09
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, tak for de mange gode svar og gode debat. 

Som Markedsføringsøkonom har du kun økonomiske fag som f.eks. Makro/ Mikro økonomi, statistik og driftsøkonomi er tilvalgsfag, men du skal dog bruge dem hvis du skal læse Ha-almen på CBS og derfor valgte jeg at tage dem. 

Markedsføringsøkonom giver merit til en del uddannelser: direkte adgang til HD2, 1½ års merit til Ha-almen (CBS,RUC,Sydddansk), 1 års merit til Bsc in Business Administration and Service Management (CBS). Adgang til en række Professions Barchelorgrader. Og ellers kender jeg ikke til mere.

Grunden til at jeg spørger ind til netop Professions Barcheloren i international Markedsføring og handel var self. fordi den var med i mine overvejelser, men dog også fordi jeg havde lidt mistillid til netop denne uddannelse. Jeg har det som om, at Niels Brocks uddannelser ikke vægter helt det samme som adskillige andre uddannelses institutioners. Dette tror jeg fordi, at jeg har hørt fra mange at folk ikke kunne komme i arbejde efter de havde læst der pga. de konkurrerede med andre kandidater med højere uddannelser fra eksempelvis CBS.

Men min fornuft er ved at trække mig længere og længere over mod en HA-almen på RUC, har lige set deres Merit program for markedsføringsøkonomer og det ser ikke så tungt ud, som jeg først havde antaget. 

 

Fra Odense
Tilmeldt 26. Dec 07
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Joachim,

Har modsat andre fra tråden hørt meget godt om den pågældne PBA.

Især hvis du ikke er sikker på om det er en kandidat eller erhvervslivet, der tiltrækker dig efter de næste 1½ på bænken. Du får jeg en ekstra omgang praktik du kan putte på CVet!

Mener også (Det er her du skal snakke med diverse universiteters studievejledning) at din PBA giver adgang til en cand.merc.

Men ligemeget om det er HA eller PBA du vælger er du på rette spor til at blive en business man :)

Fra Kbh. Syd
Tilmeldt 27. Sep 09
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja ok, jeg har fundet ud af at man godt kan læse en Cand. på RUC i virksomhedsledelse hvis man tager en PBA først.

Jeg har heldigvis stadig lidt tid at løbe på, før jeg beslutter mig.

Men er da glad for din udmelding omkring, at jeg er på rette vej :-).

 

Tilmeldt 8. Mar 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 07:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Joachim,

Jeg er selv faerdig fra Brock som MEC her til sommer ligesom dig, og har vaeret ude i samme problemstilling/tanker som dig 1000 gange! Det er til at blive sindsyg over! :)

Meningerne er meget forskellige og tror ikke du finder et entydigt svar.

Jeg er selv kommet frem til at RUC bliver mit valg efter sommerferien. Har hoert rigtig meget positivt om deres bachelor forloeb, og det at man har alle muligheder aabne efterflg. i forhold kandidat uddannelse var det der i sidste ende overbeviste mig om, hvad jeg skal.

Men igen, der er ogsaa rigtig mange af fagene paa PBA'en som lyder rigtig spaendende, som jeg ikke tror du kommer ind over paa HA uddannelsen. Specielt fag som logistik og marketing har jeg ikke indtrykket af at man kommer til at beskaeftige sig med paa HA uddannelsen, hvilket jeg personligt vil savne, da jeg synes at disse fag er pisse spaendende..

Held og lykke - Kan jo vaere vi ses til studiestart/intro i August! :-)

 

Fra Kbh. Syd
Tilmeldt 27. Sep 09
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, jeg er efterhånden ret sikker på, at det også bliver RUC for mit vedkommende.

Ja, det kan da være, held og lykke med det :-).

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 22. Nov 06
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Joachim,

jeg ved godt, at dette svar er lidt sent, men hvis du har valgt HA'en på RUC, så har du valgt helt rigtigt, hvis du vil læse videre på CBS eller et andet universitet. Jeg river mig lige nu i håret over de muligheder jeg har for at læse en kandidat med en PBA fra Brock. Jeg føler næsten at CBS bevidst snobber MAK'erne og PBA'erne. 

Jeg stod i efteråret med samme overvejelser som du, men valgte at tage PBA'en på Niels Brock, hvor jeg nu skal i gang med 2. semester til efteråret. Fagene er meget interessante og jeg lærer en masse omend dele af undervisningen klamrer sig meget til modeller og teorier.

Til forskel fra markedsføringsøkonomen, så fokuserer PBAen mere på den virkelighed, der venter efter uddannelsen. Dette skal forstås sådan, at undervisningen er case-baseret, hvor der i grupper hver uge arbejdes med en konkret faglig problemstilling indenfor fagene makedsføring, logistik, økonomi, jura samt organisation og ledelse. Disse problemstillinger skal der skriftligt gives et løsningsforslag til og desuden skal dette forsvares ved en powerpoint-præsentation overfor en opponentgruppe af medstuderende. Du lærer altså at stå foran en stor forsamling og redegøre for det, du er kommet frem til og lærer at forsvare dem med saglige argumenter, der er funderet i samfundsvidenskabelig teori.

Tillige har du faget metode og videnskabsteori, der skal hjælpe dig med en forskningsmæssig korrekt tilgang til dine opgaver og i sidste ende din bacheloropgave.

Så for lige at opsummere, så synes jeg PBA'en er god, hvis man ikke skal læse videre, men gerne vil trække i jakkesættet efter bacheloropgaven. Vil man derimod læse en kandidat, så er en HA eller et meritforløb for MAK'er på CBS eller lignende at foretrække.

Jeg håber dette indlæg opklarer nogle af de spørgsmål, du måtte have haft.

Med venlig hilsen
Martin

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)