Sådan lyder overskriften på denne artikel fra Politiken, der omhandler en interessant undersøgelse om forbrugeradfærd. På samme måde opfattes 250 ml som værende bedre end 2,5 dl.
Jeg tænkte at andre ville finde artiklen interessant også
Sådan lyder overskriften på denne artikel fra Politiken, der omhandler en interessant undersøgelse om forbrugeradfærd. På samme måde opfattes 250 ml som værende bedre end 2,5 dl.
Jeg tænkte at andre ville finde artiklen interessant også
Alle ønsker at optimere sin forretning mest muligt, og et af de store områder er at udnytter kunde-psykologisk tankegang. Det har altid været brugt i de fleste brancher, lignende kunne være prissætninger med 95 øre etc.
Alle ønsker at optimere sin forretning mest muligt, og et af de store områder er at udnytter kunde-psykologisk tankegang
Nej det er der ikke noget nyt i.
Mark MK:
Det har altid været brugt i de fleste brancher, lignende kunne være prissætninger med 95 øre etc.
Ja prissætningspsykologien har været kendt længe, 29,95 er mindre end 30,00).
Men det er ikke det som forskningen i nævnte artikel handler om. Den handler om at folk ikke fokuserer på enhedsangivelsen men mere på talværdien, uagtet at den absoluttte værdi er den samme - så er det de høje tal der opfattes højest (bedst).
Et eksempel fra omtalte forskning er angivelse af energiindholdet i æber og chokolade, hvor man har testet med kcal og kJ. Her viser det sig at æblet opfattes mere sundt hvis energiindholdet er angivet i kJ end hvis det er angivet i kcal, simpelthen fordi tallet er højere.