Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leasing? nogen der kan hjælpe?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Sep 10
Indlæg ialt: 336
Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har gået og spekuleret ret meget over begrebet leasing. Ved at det er det samme som at "leje" noget, man betaler et lille beløb hver måned og binder sig til oftes 2-3 år, som jeg har forstået.

Men har et par spørgsmål, som jeg håber nogen kan svare på.

-  Hvordan fungerer det hvis man ødelægger den ting man leaser eller den går i stykker, får man så bare en ny?

-  Efter ens leasing periode er færdig, har man så mulighed for at købe "genstanden" til en meget lav pris?

-  Hvordan kan det køre rundt for leasing-firmaerne, at købe f.eks. en ny bil til 100.000 kr. og så lease den til, lad os sig 3.500 kr/mdr i 2-3 år. Det vil vel sige at de først tjener penge om nogle år, kan vel ikke passe?

Håber nogle derude kan hjælpe og forstår hvad jeg spørger om :-)

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 18:31

Leasing er blot en anden måde at finansiere et aktiv på. Leasingselskaberne har indlagt en forrentning af deres investering i den månedlige ydelse som du betaler. Indenfor erhvervsleasing kan du i de fleste tilfælde godt aftale en købesum på aktivet, når leasingperioden er overstået.

Hvad der sker, hvis aktivet ødelægges imens du har det afhænger af den enkelte kontrakt, men det må formodes at du har forsikret aktivet (det forlanger de fleste leasingselskaber) eller måske har de tegnet en forsikring.

Tilmeldt 13. Sep 10
Skrevet kl. 18:36

Tak for dit svar.

Forstår dog ikke helt det med at de har indlagt en forretning af deres investering i den månedlige beløb som jeg betaler, hvordan skal det forstås??

Kan det forklares lidt mere tydeligt, så de mindre kloge kan være med hehe.

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 18:41

Det er meget forskelligt, hvordan leasingaftaler skrues sammen.

Men én ting kan du være sikker på: leasingseskabet tjener det de skal, og så lidt ekstra oven i :o) (Eller sælgeren der formidler aftalen, afhængig af produkt).

Jeg har ikke kigget på leasing af biler, så jeg er ikke helt sikker på hvordan det hænger sammen. Men jeg gætter på at du betaler et eller andet beløb up front, og så betaler et eller andet pr. måned. Afhængig af hvad der aftales efter endt leasing, betaler du så produktet ud til sidst, returnerer det, eller anviser en køber.

Oftest er det sådan i leasingaftaler, at det er et krav at du har forsikret det leasede. Vælger du at opsige en evt. forsikring i leasingperioden, og du skader produktet, sidder du tilbage med en ret stor regning.

Og så en generel advarsel, som jeg har haft oppe før: Det er meget normalt at der på kontrakter er angivet hvor meget du betaler pr. måned, men løbetiden er angivet i kvartaler.

Så hvis du betaler eks. 5.000 kr. pr måned i 24 kvartaler, er du ikke færdig om 2 år, og det samlede tilbagenbetalingsbeløb er ikke 120.000 kr.

I sådan et tilfælde er løbetiden 6 år, og demed er den samlede tilbagebetaling 480.000 kr.

Det skulle man mene var almindelig sund fornuft, men det er det tilsyneladende ikke for alle. Der er rigtigt mange (også økonomidirektører....) der har læste kontrakten forkert, og købt en vare alt alt alt for dyrt.

Så læs en evt. kontrakt grundigt igennem, inden du bare smider din underskrift :o)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Tilmeldt 13. Sep 10
Skrevet kl. 18:54

Forstår stadig ikke hvornår de får overskud. For de køber vel div. biler, elektronikosv. fra ny, så det vil jo sige de skallægge en masse penge ud fra start, uden at få det ind før de 3 år.Er det jeg ikke forstår, ja er måske lidt langsom, men forstår ikke rigtigt hvornår de tjener penge.:-(

Tilmeldt 25. Jan 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 19:10

Jeg har hørt en lille fugl synge om at leasingselskaber ikke skal betale registreringsafgift på biler, og desuden har aftaler med bilfirmaer, så de får dem til en meget favorabel pris, desuden sælger de også bilerne til en hvis pris når de er færdige med dem.

Derfor tjener de gode penge :)

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 19:17

Broch:

Jeg har hørt en lille fugl synge om at leasingselskaber ikke skal betale registreringsafgift på biler, og desuden har aftaler med bilfirmaer, så de får dem til en meget favorabel pris, desuden sælger de også bilerne til en hvis pris når de er færdige med dem.

Derfor tjener de gode penge :)

Ikke helt korrekt ;-)

Til trådstarter: Når man køber f.eks en bil - så er der ikke tale om en omkostning, men om en investering i et aktiv. Den leasingydelse du betaler skal dække fortjeneste til leasingselskabet, afskrivninger og renter på det leasede aktiv. Afskrivning er et udtryk for den værdiforringelse der sker på aktivet - da det jo bliver slidt med tiden. Det er samme princip som hvis du køber en bil til 100K og sælger den et år efter for 80K - så har du tabt 20K. Forestil dig så at du endnu ikke har solgt bilen, men hvis du skulle - så kunne du kun få 80K for den. Du har altså med andre ord en værdiforringelse/afskrivning på 20K.

Fra Kalundborg
Tilmeldt 19. Apr 07
Indlæg ialt: 407
Skrevet kl. 19:42

Jeg kan prøve at forenkle det lidt, hvis vi nu tager en bil som er noget der er meget alm. at lease. Bilen behøver ikke at være ny for at du kan lease den. Så du vil gerne lease en bil til 200.000 så starter du med at betale ca. 20% selv altså 40.000 samt tinglysning, startgebyr og evt. provision til bilforhandleren ca. 1.000kr. så skal du have finanseret 160.000.

De 160.000 overføre leasingselskabet til bilforhandleren nøjagtig som hvis du gik ned i banken og lånte pengene. Du aftaler en restværdi på bilen med leasingselskabet, og det betyder hvis nu I sætter en løbetid på 5 år hvad er bilen så værd om 5 år, det er nok ca. 40.000. så tager du 120.000 og lægger ud over 5 år det er 2.000 og så skal du betale renterne af de 160.000 og med en rente på ca. 8% så bliver det 1.000 kr. oveni så du skal betale 3.000 kr. om måneden.

Efter 5 år skylder du 40.000 til leasingselskabet og så kan du vælge at betale og køre vidre eller betale ved at sælge bilen, hvis du så kun får 35.000 for den ja så må du selv lægge 5.000 mere.

Restværdien kan du også vælge at sætte til 50.000 eller 60.000 så falder din ydelse bare det mere men efter 5 år så skal du bare have flere penge op af lommen. Leasimgselskab er ligesom en bank der er ikke meget forskel.

Husk leasingselskabet er ejer af bilen og sidder på registreringsattesten hele tiden.

Det de tjæner er altså renterne fra dag 1. og efter 5 år har de tjænt ca. 60.000. Hvis du ødelægger bilen og ikke laver den igen via forsikring eller for egen regning, ja så for du nok svært ved at få restværdien hjem på bilen igen, så jo bedre du vedligeholder den, jo mere for du for den.

Håber du blev lidt klogere.

Mvh. Jens

Tømrermester i Kalundborg og indehaver af jensstaehr.dk

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)