Jeg har gået og spekuleret ret meget over begrebet leasing. Ved at det er det samme som at "leje" noget, man betaler et lille beløb hver måned og binder sig til oftes 2-3 år, som jeg har forstået. Men har et par spørgsmål, som jeg håber nogen kan svare på. - Hvordan fungerer det hvis man ødelægger den ting man leaser eller den går i stykker, får man så bare en ny? - Efter ens leasing periode er færdig, har man så mulighed for at købe "genstanden" til en meget lav pris? - Hvordan kan det køre rundt for leasing-firmaerne, at købe f.eks. en ny bil til 100.000 kr. og så lease den til, lad os sig 3.500 kr/mdr i 2-3 år. Det vil vel sige at de først tjener penge om nogle år, kan vel ikke passe? Håber nogle derude kan hjælpe og forstår hvad jeg spørger om :-)
|
Leasing er blot en anden måde at finansiere et aktiv på. Leasingselskaberne har indlagt en forrentning af deres investering i den månedlige ydelse som du betaler. Indenfor erhvervsleasing kan du i de fleste tilfælde godt aftale en købesum på aktivet, når leasingperioden er overstået.
Hvad der sker, hvis aktivet ødelægges imens du har det afhænger af den enkelte kontrakt, men det må formodes at du har forsikret aktivet (det forlanger de fleste leasingselskaber) eller måske har de tegnet en forsikring.