Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SMBA eller `?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra århus
Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

hej alle aminoér

dette er mit første indlæg.

jeg har over længere tid overvejet at starte selv.

men er meget i trivl om jeg skal lave et smba eller enkelt mands firma.

har hørt at skat er meget ude efter smba selvskaber - nogen der kan forklar mig hvorfor

og måske nogen der kan forklare mig mere præcis hvad der godt/dårligt ved et SMBA.

Mvh Anders Bertelsen

Fra København V.
Tilmeldt 18. Feb 08
Indlæg ialt: 286
Skrevet kl. 22:40

Velkommen til Amino! Yes

Det lader til at du "bare" er dig selv - altså overvejer at starte noget alene og ikke sammen med nogen...

Er det tilfældet er et SMBA ikke en mulighed, idet der som minimum skal 2 personer til for at stifte et SMBA...

Så se da bare at komme igang med din nye enkeltmands virksomhed! Smile 

Med øvelokale.nu kan du leje øvelokale på timebasis. Så betaler du kun når du rent faktisk skal øve, og slipper for de faste månedlige udgifter. Du kan booke online hele døgnet rundt. Se øvelokaler i dit område i øvelokale oversigten.
Fra Aalborg
Tilmeldt 28. Apr 09
Indlæg ialt: 345
Fra  PlusLED / ENVILAR Skrevet kl. 22:51

Hej Anders. og velkommen..

Som før nævnt skal der minimum være to ejere før et SMBA kan være aktuelt.

Skat og EogS er efter SMBA (sådan som jeg har forstået det), fordi flere har udnyttet at man ikke hæfter personligt, og derfor har startet en masse SMBA og derefter ladet dem gå konkurs.

Jeg kan anbefale at tage imod SKAT's gratis informationsmøde - se her

Held og lykke med det hele..

www.PlusLED.dk - LED grossist til danske el-installatøre.
www.ENVILAR.com - LED serie af belysning i højeste kvalitet.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 02:39

Jeg vil anbefale dig at tage to fuldtidsjob i et par måneder, opsige din lejlighed og sælge din bil ... og vel og mærke fortsætte med de to deltidsjob. Når du har holdt til det i et halvt års tid, så har du fået en forsmag på hvordan det er at være selvstændig .. hvis du kan lide det / holde til det ... så fortsæt :-)

Hvis du vælger at fortsætte så tager du alle de penge du har sparet på det halve år, og stifter dig et ApS, og så går du igang ! :-D

Med andre ord ... jeg kan bestemt ikke anbefale enkeltmandsvirksomheder, andre er nok uenige men jeg stifter aldrig et selskab igen uden det er med begrænset ansvar :)

Fra København Ø
Tilmeldt 30. Aug 08
Indlæg ialt: 1601
Skrevet kl. 02:48

Mikkel Mikjær Christensen:

Med andre ord ... jeg kan bestemt ikke anbefale enkeltmandsvirksomheder, andre er nok uenige men jeg stifter aldrig et selskab igen uden det er med begrænset ansvar :)

Vil sige det kommer an på branchen. Jeg kan aldrig gå personligt konkurs, med det jeg laver. Jeg er min egen vare og har ingen ansatte. Jeg kan som sådan aldrig nogensinde havne i en gældssituation, hvor virksomhedens ansvarssituation er relevant, medmindre jeg går ud og spenderer en masse på et eller andet, jeg alligevel ikke har brug for.

Situationen er jo lidt en anden, hvis du har en webshop, eller en anden forretning, som kræver lager (og dermed lagerbinding). Eller udgifter til medarbejdere, udvikling, eller hvad det nu måtte være.

Summa summarum:

• Skal du være freelancer, og sælge dig selv som ydelse - start endelig en enkeltmandsvirksomhed.
  • Skal du starte webshop, fysisk forretning eller andet, der kræver betydelig økonomisk investering i starten - start endelig et ApS eller andet selskab, med begrænset ansvar.

Just my 5 cents. Udover det er jeg enig med dig Mikkel.

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 09:26

Hej Anders,

En tredje mulighed kunne også være at etablere et engelsk selskab med tilhørende dansk forretningsadresse (filial).

Hvis du er interesseret, så må du gerne ringe til mig og høre nærmere. Så skal jeg også fortælle dig lidt om fordelene/ulemperne ved at vælge at drive virksomhed i personligt regi og/eller drive virksomhed i SMBA-form.

Jens Baagøe Thomsen, Advokat (L).

Professionel oprettelse og administration af engelske selskaber med forretningsadresse i Danmark.

Telefon: +45 51 99 20 10.

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:47

Det kommer an på hvad du vil lave som selvstændig. Umiddelbart er enkeltmandsvirksomhed stort set altid aktuelt for nye iværksættere.

Jens Baagøe Thomsen:

En tredje mulighed kunne også være at etablere et engelsk selskab med tilhørende dansk forretningsadresse (filial).

Er der nogen skattefordele ved det? 

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 10:56
Der er umiddelbart ikke nogen skattefordele. Filialen bliver skattepligtig til Danmark, som om den var et selskab.

Fordelen er, at hæftelsen bliver begrænset til den indskudte kapital.

Kapitalkravet for et dansk selskab er 80.000.

Kapitalkravet for et engelsk selskab er "a fraction of a penny".

Jens Baagøe Thomsen, Advokat (L).

Professionel oprettelse og administration af engelske selskaber med forretningsadresse i Danmark.

Telefon: +45 51 99 20 10.

www.maare-advokater.dk  

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:00

Jens Baagøe Thomsen:

Der er umiddelbart ikke nogen skattefordele. Filialen bliver skattepligtig til Danmark, som om den var et selskab.

Fordelen er, at hæftelsen bliver begrænset til den indskudte kapital.

Kapitalkravet for et dansk selskab er 80.000.

Kapitalkravet for et engelsk selskab er "a fraction of a penny".

Hvad med moms? Er det 25% dansk moms? Hvordan bliver moms og skat indberettet? I DK eller GB? For ikke at stjæle trådstarters tråd må du gerne svare mig i en privat besked, jeg har helt sikkert flere spørgsmål.

Fra Odense
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 280
Skrevet kl. 22:24

Jeg vil anbefale dig at tage to fuldtidsjob i et par måneder, opsige din lejlighed og sælge din bil ... og vel og mærke fortsætte med de to deltidsjob. Når du har holdt til det i et halvt års tid, så har du fået en forsmag på hvordan det er at være selvstændig .. hvis du kan lide det / holde til det ... så fortsæt :-)

Det var da den værste gang vrøvl jeg længe har hørt :)

For dig var det måske sådan at starte op - det er ikke ensbetydende med, at det er sådan for alle andre.

jeg kan bestemt ikke anbefale enkeltmandsvirksomheder, andre er nok uenige men jeg stifter aldrig et selskab igen uden det er med begrænset ansvar :)

Kommer helt an på, hvad man laver og hvor risikovillig man er - samt hvordan man har bygget sin forretning op.

Køb dit juletræ på nettet, leveret til døren og afhentet efter jul...

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)