Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhed og SU.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Århus C
Tilmeldt 3. Aug 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg læser til dagligt økonomi og ved at jeg kommer til at tjene for meget i forhold til SU reglerne, fordi jeg arbejder og handler med værdipapir ved siden af studiet.

Derfor vil jeg høre om det er muligt at starte en enkeltmandsvirksomhed hvor jeg sætter kapital ind og handler igennem virksomheden. Hvis jeg så lader overskuddet blive i virksomheden indgår de jo ikke i min personlige indkomst og derved tjener jeg ikke for meget, er dette korrekt forstået?

Er det ligeledes rigtigt forstået at hvis jeg vælger virksomhedsordningen, bliver mit overskud beskattet med 25 % hvis det bliver stående i virksomheden?

Er der nogen der har erfaring med dette, evt. ting man skal være opmærksomme på?

Fra København Ø
Tilmeldt 30. Aug 08
Indlæg ialt: 1601
Skrevet kl. 18:50

Kristian:
Derfor vil jeg høre om det er muligt at starte en enkeltmandsvirksomhed hvor jeg sætter kapital ind og handler igennem virksomheden. Hvis jeg så lader overskuddet blive i virksomheden indgår de jo ikke i min personlige indkomst og derved tjener jeg ikke for meget, er dette korrekt forstået?

Korrekt. Det vil være det samme som at foretage et indskud i virksomheden.

Kristian:
Er det ligeledes rigtigt forstået at hvis jeg vælger virksomhedsordningen, bliver mit overskud beskattet med 25 % hvis det bliver stående i virksomheden?

Korrekt. Du kan gøre brug af VSO.

Kristian:
Er der nogen der har erfaring med dette, evt. ting man skal være opmærksomme på?

Nej. Det er ret simpelt. Du skyder pengene ind, betaler 25 procent af dit overskud i virksomheden. Dette bliver modregnet, når du hæver pengene privat.

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 19:02

Det er helt korrekt opfattet, men du skal være opmærksom på at visse ting ikke kan indgå i VSO og herunder altså også visse værdipapier.

/Søren

Fra København Ø
Tilmeldt 30. Aug 08
Indlæg ialt: 1601
Skrevet kl. 19:05

Kaffe & Co:

Det er helt korrekt opfattet, men du skal være opmærksom på at visse ting ikke kan indgå i VSO og herunder altså også visse værdipapier.

/Søren

Hej Søren. God pointe - men jeg forstod det sådan, at han vil realisere sine værdipapirer, og indskyde pengene i en virksomhed. Og altså ikke indskyde værdipapirer, som et aktiv.

Men er det to sider af samme sag?

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Fra  Kaffes Skrevet kl. 19:08

Hej BZR det er såmændt ikke det jeg hæfter mig ved - men det at han ønsker at handle med værdipapier i sit firma.

/Søren

Fra Århus C
Tilmeldt 3. Aug 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:12

Tak for svarene. Det er kun aktier og obligationer jeg handler med, indgår de i VSO?

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Fra  Kaffes Skrevet kl. 19:17

Kristian:

Tak for svarene. Det er kun aktier og obligationer jeg handler med, indgår de i VSO?

Nej - men du skal have fat i en kyndig revisor for jeg er i tvivl om reglerne når du udelukkende handler med aktier og obligationer men jeg mener at der ikke er nogen vej uden om.

Husk at du kun kan opspare overskud i en enkelmandsvirksomhed ved at anvende VSO.

/Søren

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:26

Hej.

Prøv at kigge i virksomhedsskattelovens §1 stk. 2

MvH

Peter

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Fra  Kaffes Skrevet kl. 19:31

Super Peter

her fremgår bla. '...medmindre den skattepligtige driver næring med sådanne aktiver'

Kan du uddybe hvilke krav stilles før at en skattepligtig kan siges at drive næring?

/Søren

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:44
Side 1 ud af 2 (12 indlæg)