Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandvirksomhed / Køb i anden persons navn.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 26. May 06
Indlæg ialt: 380
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står og skal indkøbe en ny computer, nærmere en Imac. Her får man 12% i rabat hvis man går på et bestemt studie.

Det gør min kammerat, kan jeg dermed få ham til at købe maskinen for mig (fakturen vil blive i hans navn)?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:47

Hvis du skal udnytte momsfradraget, så tror jeg ikke den går :-( Han er jo ikke en del af dit firma, og ydermere så det med studierabat den holder vist heller ikke hvis det er til en virksomhed.

Dbh

Benny

Fra København
Tilmeldt 26. May 06
Indlæg ialt: 380
Skrevet kl. 13:33

Nej okay det kan jeg godt se, den er måske lidt på grænsen - jeg tænkte bare på at spare hvor jeg kunne :-)

Fra Odense
Tilmeldt 26. Oct 09
Indlæg ialt: 709
Fra  STEPUPFITNESS.DK Skrevet kl. 13:36

Benny Straby:

Hvis du skal udnytte momsfradraget, så tror jeg ikke den går :-( Han er jo ikke en del af dit firma, og ydermere så det med studierabat den holder vist heller ikke hvis det er til en virksomhed.

Dbh

Benny

Hvad nu hvis det enkeltmandsvirksomhed og ejeren er studerende? 

Sportsernæring skal købes hos STEPUPFITNESS.DK - Sportsernæring til dig der vil se resultater.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:05

Ja det er naturligvis en mulighed. Jeg mener dog bare, at studierabat ikke kan kombineres med en faktura udstedt til et firma (eget) - men jeg kan naturligvis tage fejl

Fra roskilde
Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 152
Fra  FestFest.dk Skrevet kl. 14:12

Min gamle mac købte jeg med studierabat, men på kvitteringen stod der bare "rabat   x   % "
Så tror godt at det kan lade sig gøre, evt. kan du jo købe computeren af ham lige efter at han har købt den ? Så er det ikke butikken du har købt den af med af ham, en virksomhed kan jo sagtens købe produkter af private, der skal bare laves en faktura mellem der, så kan den originale være vedhæftet som et bilag? (:

Vh

Peter Rohde Rasmussen

Entrepreneruship is living a few years like most people won't, and then living the rest of your life like most people can't

Tilmeldt 8. Jan 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 14:20

Krav til faktura

et af kravene er at kundens navn skal stå på fakturaen. I dette tilfælde firmanavnet. 

Du kan kun fratrækker moms hvis det står på fakturaen. Hvis du køber af din kammerat, skal han kunne lave en faktura med moms for at du kan fratrække denne. 

Er du både selvstændig og studerende og køber en computer med studierabat, vil skat accepterer at du bruger den halvt til studie og halvt til firma, altså 50% fradrag

Mange hilsner

Christian

Fra helsingborg
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 395
Fra  handyman-kompagniet Skrevet kl. 14:25

Kenneth K:

Jeg står og skal indkøbe en ny computer, nærmere en Imac. Her får man 12% i rabat hvis man går på et bestemt studie.

Det gør min kammerat, kan jeg dermed få ham til at købe maskinen for mig (fakturen vil blive i hans navn)?

Din kammerat kan jo købe en computer med rabat hvis han opfylder sælgers betingelser og betaler han kontant tilhøren den jo ham.

Han kan sælge den hvis han vil, og til gud og hver mand, også til dig.

Er du privatperson så er historien jo slut her

Er det forretningsmæssigt så er historien jo den samme. Man må købe ting og sager af en privatperson til sin forretning.

MEN: Du har så "snydt" din egen forretning for 13% idet momsen kunne have været trukket fra i regnskabet, hvis du havde købet den direkte af leverandøren, og maskinen er tænkt anvendt  erhvervsmæssigt.

Alt det her tror jeg godt du vidste i forvejen, eller tager jeg fejl ?

mvh

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:42

Kenneth K:

Du kan ikke trække udgifter fra, som ikke er skrevet i firmaets navn.

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 328
Skrevet kl. 14:47

Martin E. Jensen:

Kenneth K:

Du kan ikke trække udgifter fra, som ikke er skrevet i firmaets navn.

Selvfølgelig kan du det. Personlig udlæg er så vidt jeg ved ikke afskaffet.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)