Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Martin Thorborg - Innovations aften i Esbjerg

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Esbjerg
Tilmeldt 11. Sep 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil også lige sige tak til Thorborg for et inspirerende foredrag. Det var et tiltrængt spar i r***. 

Jeg har i lang tid forsøgt at regne ud, hvordan jeg får mere ud af min tid. Biblen er naturligvis Getting Things Done af David Allen. En bog som går helt i ekstremerne med time managemen, men har nogle gode pointer i sig.

Han foreslår blandt andet, at man skal starte ud med at lave en lang list over alle de ting, man mangler at gøre (alt fra "rydde op i garagen" til "sende email til Peter", dvs. både personlige og professionelle ting). Hvis listen er under 20 linier, har du ikke tænkt dig grundigt nok om. Første gang jeg lavede listen endte jeg på 83 så vidt jeg husker 

Det geniale ved dette er, at de 83 ting nu ikke rumsterer inde i dit hoved (tanken om "Hov! Jeg skal også lige huske at..."), de findes på din liste og er ude af dit hoved. Det giver en enorm frihed pludselig at have det hele nedskrevet. Du kan nu vælge hvilke du skal udføre, hvilke der skal gemmes til "det gør jeg engang" osv. 

Et andet koncept jeg bruger meget er fra bogen "Do it tomorrow" af Mark Forster. Han bruger blandt andet konceptet om lukkede lister. Idéen er, at du skriver de ting ned du skal nå i dag og i bunden af listen sætter du en streg. Hver gang en ny opgave ruller ind, overvejer du om den er så kritisk at den skal udføres i dag (99,9% af alle opgaver behøves ikke at blive udført samme dag, hele konceptet her er, ikke at lade nye panik-opgaver forstyrre din plan). Hvis opgaven kan udskydes til i morgen, skrives denne på en ny liste, der udgør dit udgangspunkt for listen i morgen tidlig. Hvis opgaven kræver opmærksomhed i dag, skrives den under linien. Du udfører ikke opgaverne under linien, før opgaverne over linien er udført.

På den måde stoppes den uendelige løkke af opgaver, der hele tiden udsættes, idet den lukkede liste altid bliver udført. Det er svært at forklare simpelt, men konceptet er utroligt nemt at gå til. Jeg bruger www.teuxdeux.com til at holde styr på mine opgaver på den måde. 

Har flere guldkorn, men de to nævnte er dem, der hjælper mig mest i min hverdag. 

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 629
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Thorborg:
Grosen, godt at hilse på dig igen :-)
Jeg har faktisk lavet et Talkshow hvor jeg snakker lidt om det:
http://thorborg.tv/stress-af.html

Men vinklen er en lidt anden, men samme budskab.

Hej Martin

Ja, den har jeg godt set (og vil se den igen), men som du nævner, så er vinklen en lidt anden.

/Grosen

SEO konsulent og partner hos OnlinePartners.dk

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)