Starter lige med at beklage hvis emnet har været oppe før, men jeg har ikke kunnet finde det trods flittig søgning.
jeg pusler lidt med tanken om at starte noget import.
Jeg har endnu ikke fundet det rette produkt men på eks. www.alibaba.com er der jo oceaner af muligheder.
Men hvordan sikrer man sig at man ikke bliver snydt ? Jeg mener: At forudbetale en sending varer hos en ukendt leverandør i fjernøsten svarer jo til at spille tillidsbingo med Stein Bagger. Og man får jo næppe leverandøren til at sende varene og vente med at få betalingen til jeg har fået og godkendt varerne ...
Hvad er den normale fremgangsmåde ?
Er der nogen der kender til sider der minder om www.alibaba.com
Når man skal forudbetale en varer, så er der altid en risiko for at blive taget ved næsen - også herhjemme. Min opfattelse er ikke at leverandørerne dernede - i hvert fald ikke de største af dem - snyder dig og ikke sender nogle varer, men du kan derimod forvente at blive slemt skuffet over det du modtager. Personligt importere vi meget sjældent varer, da vi tit kan finde rigeligt med billige varer herhjemme.
Hvis du har nogle specielle varer, eller andet som du ved har din interesse, så synes jeg du skal smide mig en mail. Hvis vi har noget af det du efterspørgerer, så er der også en chance for at vi har varerne billigere, end du f.eks. ser på alibaba. Vi har også et par leverandører vi brugere i blandt andet Kina, som vi efterhånden kan stole på - og dem kan vi jo så henvise dig til. Så slipper du også for at spille tillidsbingo med Stein Bagger, eller andre hyggelige mennesker .
Hvis du alligevel vil give dig i kast med alibaba, så kan jeg anbefale http://www.aliexpress.com/ - Her kan du betale med kreditkort som sikre dig noget bedre, og så kan der også tit købes noget mindre mængder.
Tak for dine svar og dit fine tilbud. Jeg vender tilbage når jeg har lagt mig mere fast på et produkt.
Umiddelbart overvejer jeg noget med arbejdstøj. Der er en helt forrykt fortjeneste på den slags og moden skifter kun hvert 30. år så man brænder ikke inde med noget der er sidste års model.
Noget værktøj kunne også være en mulighed, hvis man altså kan finde noget i en ordentlig kvalitet.
Har du noget erfaring i om man kan få en CE mærkning med fra leverandørene i fjernøsten eller om det er noget man selv skal slås med ?
Købte for nogle år siden varer fra Hong Kong og Taiwan og brugte enten forudbetaling (ved mindre ordrer), eller 50% inden / 50% efter eller remburs (hvor betaling overføres fra bank når varer er ankommet (tror jeg)).
Ved ikke om man stadig bruger remburs, men prøv at checke med din bank.
Hvis du ønsker at købe værktøj i professionel kvalitet (niveau som bacho, gedore, knipex mm) skal du kigge på leverandører i taiwan da stort set al produktion af disse kategorier ligger der. Dog kan elværktøj med fordel købes i sydkina (milwaukee, mikita, bosch osv.), forudsat du har en forholdsvis stor mængde. Hvad angår arbejdstøj, skal du være forberedt på nogle høje MOQ' er (minimum order quantity) hos leverandørene. Som tidligere produktchef og sourcing ansvarlig på netop værktøj og PE hos en af danmarks største grossister vil jeg dog råde dig til at lave en rigtig grundig analyse af markedet og konkurrencen inden du begynder at hente overalls hjem:) Og at mode/trends i arbejdsbeklædning kun skifter hvert 30' år tror jeg ikke helt branchen er enig i.
Hvad angår CE skal du selv lave en overensstemmelseserklæring der forholder sig til at produkt overholder gældende direktiver.
Mine 50 cents.
Tilbage til rødvinen, konen og X factor :)
God weekend.
Martin.
Selvstændig Interim Manager med speciale i sourcing og etablering i Kina. 12 års erfaring med SCM, 5 år bosat i Kina. www.njt.dk