Jeg har haft et problem med indbetaling af B-Skat og AM-bidrag som nu er ordnet.
Nu da jeg så skal til at betalings de giro-kort som skat har sendt mig er jeg blevet lidt i tvivl. De er sendt til mig privat, og ikke noget sted til min virksomhed. Jeg regner med at betale dem med virksomhedens konto og bogfører det i regnskabet som skat, men hvordan kan det være at girokortenen er udstedet til mig privat, og ikke til min virksomhed?
Håber der er nogen der kan kaste lys over sagen eller sende mig et link til noget info.
Da du er selvstændig erhvervsdrivende indgår virksomhedens resultat i din personlige indkomst.
De er udstedt til dig personligt som et aconto bidrag af den skat fra den indtægt du modtager fra din virksomhed eller den løn du hæver i løbet af året.
Idet der ikke indholdes skat ved hævninger (hævning = løn til dig) i løbet af året. I modsætning til hvis du var ansat og betalte A-skat og Am-bidrag af din løn
Du bogfører blot skattebetalingerne som en hævning i balancen.
Det er bedst at lave en helt ny, særskilt konto, som du kalder Betalt AM-bidrag/B-skat (i gruppen Egenkapital, som de øvrige også foreslår). På den måde kan du hurtigt danne dig et overblik over, hvor meget, du har hævet privat i forhold til hvor meget du har betalt i skat.