Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat gæld kan afvikles via ens virksomhed - eller ej?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 10. Feb 11
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

jeg er ved at fundere lidt over, om det er muligt at afvikle ens privatgæld via ens virksomhed?

Lad os sige, at min enkeltmandsvirksomhed har en årsomsætning på 500 000 kroner om året, samtidig med at jeg har 100 000 kroners gæld stående i banken. Kan virksomhedens omsætning bruges til at afvikle gælden? Er det skattemæssigt en god ide eller giver det ingen mening?

Jeg hører gerne fra dig!

Tilmeldt 10. Feb 08
Indlæg ialt: 37
Fra  Dansk Handels Consult Skrevet kl. 15:15
det giver ingen fordel hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtigt. Når du afbetaler på gæld, vil beløbet blive betragtet som "hævet privat" og du vil derfor betale alm. skat af beløbet.
Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 15:17

enig med Rene. Du kan godt afdrage og betale det via din virksomhedsbankkonto, men det giver i sidste ende det samme rent skattemæssigt.

Tilmeldt 17. Jan 11
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 15:20

Rene har ret. Jeg vil bare tilføje, at virksomhedsskatteordningen muliggør at man inddrager gæld som før har været af privat status hvis det vedrører aktiver der også er skudt ind i virksomhedsskatteordningen... Men det er jo ikke tilfældet her, så nej det er der desværre ikke mulighed for.. At nogle så vælger at gøre det er en anden sag..

Lifaco - personlig rådgiver og revisor for selvstændige og iværksættere

Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 648
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 15:21

Men rentesmæssigt er det måske en smart idé, hvis du har likvide midler på din virksomhedskonto.

Tilmeldt 10. Feb 11
Skrevet kl. 15:22

Emil Christensen Linde:

Rene har ret. Jeg vil bare tilføje, at virksomhedsskatteordningen muliggør at man inddrager gæld som før har været af privat status hvis det vedrører aktiver der også er skudt ind i virksomhedsskatteordningen... Men det er jo ikke tilfældet her, så nej det er der desværre ikke mulighed for.. At nogle så vælger at gøre det er en anden sag..

Hej Emil,

hvordan kan det se ud, altså den mulighed du nævner? Hvilken privatgæld kan overføres til virksomheden? Er det ment på den måde, at jeg fx kan "sælge" min privatcomputer til min virksomhed?

Jeg ved intet om det her, så bær over med mig!

Tilmeldt 10. Feb 11
Skrevet kl. 15:30

Martin Hegelund Møller:

Men rentesmæssigt er det måske en smart idé, hvis du har likvide midler på din virksomhedskonto.

Hej Martin,

kan jeg lokke dig til at fortælle lidt mere?

Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 457
Fra  Fatsak Skrevet kl. 15:46

Du kan sagtens have dine firma penge stående på en privat konto, så kan du vil også afvikle gælden med din kapital, dog er det jo et problem hvis du lige pludselig skal bruge pengene  virksomheden.

Tilmeldt 10. Feb 11
Skrevet kl. 16:58

Camilla Grønberg:

Du kan sagtens have dine firma penge stående på en privat konto, så kan du vil også afvikle gælden med din kapital, dog er det jo et problem hvis du lige pludselig skal bruge pengene  virksomheden.

Hej Camilla,

det er sandt, men hvis det nu skulle være sådan at jeg ikke skal bruge så mange penge på virksomheden og dermed kunne afdrage på min privatgæld, så ville det jo være ok.

Jeg tænkte mere på skatteproblemet, nemlig om jeg bare kan tage virksomhedens penge ud af virksomheden for at dække min privatgæld og dermed kunne opnå en skattemæssig fordel. Men det ser ud til at det ikke fungerer, sådan som jeg forstår de andre herinde.

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 17:28

Hejsa

Du vil ikke kunne opnå en skattemæssig fordel ved at flytte rundt på pengene. Du vil dog kunne spare en smule i renteomkostning privat, ved at bruge virksomhedens penge til at afdrage din gæld. F.eks hvis du nu har et større beløb stående i din virksomhed til 1% i rente - men har privat gæld til 8% i rente, så vil du jo spare renteforskellen ved at flytte rundt på pengene. Du kan sagtens flytte pengene, så længe du bliver beskattet efter personskatteloven, men husk nu at gemme penge til at betale skatten!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)