Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det rentabelt?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Feb 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle kloge hoveder! - Jeg er ny her, så bær over med mig :)

Jeg er igang med at skrive en e-bog, som jeg overvejer at sælge fra mit website. Indtil videre har websitet kun genereret lidt i reklameindtægt som jeg bare har fået udbetalt til personlig indkomst..

lad os nu sige jeg gør det og tjener noget på det.

Her er så spørgsmålene:

Bør jeg (eller skal man) oprette et firma? ...

Jeg har leget med tanken allerede uden e-bogen, men kan bare ikke se om det er en fordel eller ej? 

Jeg mener: som det er nu, betaler jeg personskat af indtægten - hvordan ville det fungere hvis jeg oprettede et PS som blev momsregistreret?

Håber der er nogen der kan/vil hjælpe eller har siddet med samme overvejelser

På forhånd tak!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:21
Tilmeldt 27. Feb 11
Skrevet kl. 13:32

Hej Peter - Tak for svaret!

PS, her tænkte jeg på Privat Selskab (det er måske et uddateret udtryk...?)

Indtil nu er det som sagt kun reklamer.

Men en e-bog ville så være et produkt jeg producerer og sælger til kunder (brugere af sitet).

Omkostningerne har jeg indtil nu afholdt selv - men det ville jo være rart at kunne trække softwareudgifter o.l fra i skat.

Mit første spørgsmål (og mangel på viden) er således om der er nogen ide i at oprette en virksomhed som det er nu (uden et egentligt produkt)?

Er der nogle fordele ved det? Også med hensyn til det, at man så udbetaler løn til sig selv...?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:35

Hej igen.

Udgifter kan du trække fra, uanset momsregistrering.

Man udbetaler ikke løn til sig selv i et personligt firma.

Ellers vent med reigstrering, idet du kan omsætte op til 50k pr. løbende 12 måneder,

før momsregistrering er påkrævet.

MvH

Peter

Tilmeldt 27. Feb 11
Skrevet kl. 14:49

Tak for svaret endnu en gang!

Det vil så sige, at det faktisk er dumt IKKE at oprette et (personligt) firma?

Jeg læste godt den 50K kr (indenfor 12 måneder)-grænse hos SKAT. Men jeg troede, at hvis man ikke momsregistrerede sig selv, så kunne man ikke trække noget fra...

Man kan ikke købe momsfrit uden registrering vel?

Endnu en gang tak!

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:41

Hej.

Nej det kan man ikke, men til gengæld skal man hellere ikke momse salget.

MvH

Peter

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 16:13

djdk87:

Tak for svaret endnu en gang!

Det vil så sige, at det faktisk er dumt IKKE at oprette et (personligt) firma?

Jeg læste godt den 50K kr (indenfor 12 måneder)-grænse hos SKAT. Men jeg troede, at hvis man ikke momsregistrerede sig selv, så kunne man ikke trække noget fra...

Man kan ikke købe momsfrit uden registrering vel?

Endnu en gang tak!

Hvis du nu ender op med ikke at momsregistrere dig, skal du lige have det med i betragtningerne omkring prissætningen af din bog - og om dine kunder er private eller firmaer.

Hvis du nu ikke er registeret, og sætter din pris til f.eks 200,- så er denne pris eks. moms. dvs. at dine private kunder skal slippe 200 kroner og du kan lægge 200 kroner i lommen (og så skal der jo lige betales skat).

Det er jo altsammen fint, men hvad sker der nu når du bliver momsregisteret ? Lad os antage at du stadig sætter den til salg for 200 kroner (nu inkl. moms), så vil kunden stadig skulle slippe 200 kroner, og du skal slippe 40 kroner i MOMS og kan nu kun lægge 160 kroner i lommen (som du skal betale skat af)

Omvendt kan du vælge at hæve prisen til 250 kroner (inkl. moms), dvs. 50 kroner i moms og 200 kroner i kassen som før - men den private kunde oplever en prisstigning på 25%.

Det er ikke noget du kan gøre noget ved, men hvis dit salg hovedsaligt er til private skal du have dette med i dine overvejelser (og dit budget).

Hvis du hovedsaligt sælger til andre firmaer, så kommer moms-ændringen ikke til at spille nogen rolle for dem.

mvh

Jan

Tilmeldt 27. Feb 11
Skrevet kl. 16:38

Okay, tak til jer begge for super svar!!

Nu regner jeg ikke med at omsætte 50.000 kr. i e-bog. hehe!

Det bliver salg til privatpersoner hovedsagligt, så kan se det giver en vis indflydelse.

Det vigtige for mig at få svar på her var, at der ikke kommer ekstra-skat eller andre ekstra udgifter ved oprettelse af firma. Pengepuljen forbliver den samme.

Tak for svaret!! :D

Indtægterne fra reklamer skal, så vidt jeg har forstået ikke med i momsregnskabet. Er det en rigtig forståelse?

På forhånd tak!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)