Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

D-vitamin

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra frederiksværk
Tilmeldt 7. Jun 10
Indlæg ialt: 921
Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

D-vitamin kan helbrede nogle forskellige sygdomme sådom hjerte-kar-sygdomme, knogleskørhed, sclerose, diabetes, og visse kræftformer. Vi på den nordlig del af jorden kloden, får alt for lidt d-vitamin, pga. alle de skræmme kampagner imod solens stråler, og vores lange vinter vi har.

Så hvad med at begynde at tilsætte D-vitamin i forskellige fødevare?

Hvorfor begynder Arla ikke at lave en prodution vedr. D-vitamin bliver tilsæt i deres mælk?

Er det ulovligt at gøre? For der er nok et rimelig stor markedet i norden :)

jeg mangler en investor eller 2 til at starte mit projekt

http://www.amino.dk/forums/t/96207.aspx

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:24
Der er ret stor forskel på om det kan HELBREDE eller FOREBYGGE de forskellige sygdomme.

Det er forebyggelse vi er ude i når der er tale om D-vitaminer. Og ja, man kan få nogle ret nasty effekter af at have for lavt niveau af D-vitamin. Jeg har selv en kronisk sygdom (den har jeg skrevet om nogle gange tidligere), som bl.a. er ensbetydene med at mit niveau af D-vitamin er ret lavt - også selvom jeg er på tilskud. Det er ensbetydende med at bl.a. mine negle er rimeligt hærgede at se på.

Men det du er ude i, er det man kalder "berigelse af fødevarer". Og det er ikke noget nyt. B.la. Kelloggs har introduceret det i en del af morgenmadsprodukterne. Men det er en del lovgivning på området fra EUs side af. Og som sådan er det nok også godt - for det er faktisk også ret farligt at få meget af visse typer vitaminer.

/Jesper

Fra Hørsholm
Tilmeldt 19. Oct 05
Indlæg ialt: 451
Fra  NoTanShop.com Skrevet kl. 21:02

Hvad er effekten ved for stor indtagelse af D-vitamin

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 21:35

Tim (NoTanShop):

Hvad er effekten ved for stor indtagelse af D-vitamin

Ifølge apoteket.dk:

"En overdosering med D-vitamin kan øge indholdet af calcium i blodet og give kvalme, opkastning, hovedpine og træg afføring. Hvis calciumindholdet er forøget gennem langt tid, kan det udfældes i nyrerne og medføre nyresten og undertiden nedsat nyrefunktion. Der skal dog indtages meget store doser af D-vitamin, mere end 1.000 mikrogram om dagen, før der er risiko for disse bivirkninger."

kilde: http://www.apoteket.dk/KropOgHelbred/Kost/Vitaminer%20og%20mineraler%20haandbog/APO,-d-,Vitamin/D-vitamin_calciferol.aspx

Graviditet og amning:

"Forhøjet calciumindhold i blodet hos den gravide kan give medfødte misdannelser af hjerte og blodkar. Der skal dog meget høje doser D-vitamin til for at øge blodets calciumindhold. D-vitamin udskilles i modermælk og indtagelse af daglige doser på 50 mikrogram øger blodindholdet af D-vitamin hos det ammende barn."

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:44
D vitamin er faktisk giftigt når det ikke er noget kroppen selv har dannet ud fra bl.a. sollys. Som CMS skriver så skal der dog også en hel del til før det begynder at blive farligt.

Bivirkningerne ved for meget D-vitamin er nogenlunde de samme som ved for lavt D-vitamin: bl.a. nerveforstyrrelser (flimren i hænder m.m.), koncentrationsbesvær, mangel på appetit og hvis det er rigtig slemt kan nyrene tage skade. Det sidste er det farlige ved overdosis da nyreskader ikke kan fixes med medicin. Så hvis de først er skadet, så bliver de ved med at være det.

/Jesper
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)