Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg er forvirret - hvordan skal jeg bogføre det?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Regnskab og bogføring

På min side (når den går i luften) vil man som terapeut, coach, psykolog o.s.v kunne oprette sig, og tilbyde sine ydelser. Hver behandler får sin egen side på siden, med blandt andet en kalender tilknyttet.

Klienten vil kunne booke en tid direkte på klinikkens kalender, og betale med kreditkort. Når sessionen er overstået trækker jeg beløbet. og indsætter det på den pågældendes ”konto”. Terapeuten vil så en gang hver 14 dag få udbetalt beløbet.

Mit spørgsmål er hvordan jeg rent praktisk skal bogfører det (Jeg havde tænkt mig at benytte Sumasummarum) Jeg tjener jo ikke pengene, men opbevare dem kun i en to ugers periode.

Og hvad med moms?

Nogen behandlere kan tænkes at være fritaget for moms, idet det er inden for sundhedsvæsnet.

Håber I forstår hvad det er jeg mener

Dbh

Benny

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 11:17

Hej Benny

For det første skal du være opmærksom på, at det skal fremgå, når kunden køber ydelsen, om det er med moms eller ikke med moms.

Hvis din virksomhed er sådan organiseret, at du beholder en del af betalingen for at stille alle disse faciliteter til rådighed, kan der også være tale om, at du skal betale moms af din del af indtægten, også på de momsfrie behandlinger. Hvis pengene derimod går ubeskåret til behandleren (som derefter evt. betaler dig noget pr. faktura), er det hele meget lettere at administrere, selvom den endelige momsafregning selvfølgelig vil være den samme.

Hvordan du skal  bogføre i SummaSummarum afhænger af, hvilken af de to ovennævnte modeller, du arbejder efter, så fortæl gerne noget om dette.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:28

Hej Anette

Behandleren betaler kun et månedligt abonnement, og et kortgebyr på 2,50 pr transaktion.

De penge som bliver indbetalt for ydelsen tilfalder behandleren alene, og dermed ubeskåret. Med andre ord skal jeg ikke have nogen form for kommission.

Mange hilsner

Benny

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 11:34

OK. Så er pengene jo på intet tidspunkt "dine", og derfor skal de bogføres i status, ikke i driften. Du skal pr. behandler lave en konto (passiver, kortfristet gæld, f.eks. lige oven over momskontiene i standardkontoplanen), hvor du indsætter det skyldige beløb, dvs. bogfører det i kredit. Når du så betaler behandleren, skal den samme konto kreditteres. Alle disse konti skal være uden momskode.

Dbh
Anette

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 11:35
Hej Benny.

Jeg tror du skal have en advokat over opgaven. Som jeg læser det, besidder du risiko overgangen. Dermed er det din omsætning og dig som betaler moms.
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 11:42

Benny: God pointe :). I så fald ændrer bogføringen sig også radikalt.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:47

Hej Next.man

Det forstår jeg ikke, når jeg læser Anettes svar? Jeg deponere jo rent faktisk kun pengene i den korte periode. Hvad er det for en risiko du taler om? Jeg forstår det ikke Sad

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:08

Hej Anette, eller anden superbruger af SumaSumarum

Jeg er ved at teste om Sumasumarum er noget for mig inden jeg endelig køber.  Indtil nu har jeg kun lavet en helt almindelig faktura, og det har været ganske nemtSmile

Men nu skal det have sin endelig prøve, så er der en venlig sjæl der step by step kan forklare mig hvad det præcist er jeg skal gøre, i forhold til det Anette siger.

Dbh

Benny

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 16:56

hej  Benny   (igen)

jeg ville  nu  hælde mit  hoved  til  Annettes  råd    Når  hun  siger  at  du  kan  lave  en  stribe  konti  nede  i  status  hvor  du   modtager  på  vegne  af  dine  tilmeldte  behandlere  penge  via   din  dankort  adgang   selvfølgelig  for  at  I  alle  sparer  penge  i  forhold  til  at  hver  havde  sin  gate   (huha  for  priser)

men  mit  tilbud  stå¨r  da  stadig  ved  magt   at   vi  laver  en   PC til PC  forbindelse   så  skal   jeg  vise  dig  hvorledes    det  skal  sættes  op.

Så  ville  jeg  gerne   for  eksperimentets  skyld  have  mulighed  for  at  sætte  et  skærmvideo camera  på  -   som  gør  at  jeg  kan   sende  dig  en  video  bagefter   så  du  kan  genopleve   seancen   hvis  du  skulle  komme  i  tvivl  om  noget.

det  skal  ikke  koste  dig  noget  at  v i  prøver  det af

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:31

Hej Otto,

Sender dig lige en PM

/Benny

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)