Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Grafiske designere!! Hvad synes i om farven lyseblå?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej hvad synes i om at bruge farven lyseblå?
Er det en forældet farve fra 90erne eller holder den stadig?

Jeg søger efter et arbejde indenfor grafisk design,
og det er med et smil på læben, jeg går hjem fra møde med en jobkonsulent,
på trods af den massive kritik jeg har modtaget fra hende.

Hun sagde flere gange at mit CV/ansøgning,
så kedeligt og uinteressant ud og at jeg OVERHOVEDET ikke kunne bruge en lyseblå farve i den forbindelse, da det kun var en farve man brugte i 90erne.
(Der hvor jeg har mine overskifter har jeg valgt en blå baggrund)

Da jeg så spurgte om der var nogle farver der var bedre, havde hun ikke noget at sige...

Desuden har jeg også opsat de forskellige punkter i mit cv i nogle lysegrå tabeller, på den måde at hvis vi siger jeg har været til nogle kurser, har jeg lavet en tabelrække med årstal til venstre ( i en lille kolonne) og kursusnavn osv. til højre i en lidt bredere kolonne, hvilket hun siger ligner en begravelses annonce!!!

Jeg har ellers fået meget ros for min opstilling og mit layout, fra andre..

Hvad synes i? Lyder det bare for kikset? Er lyseblå bare for grimt og forældet til den slags? Eller hvad for nogle farver ville i bruge?

Men måske burde jeg skifte designet. Pt. ser det meget enkelt ud, men hvad er for meget og hvad er for lidt??
Er en baggrund med nogle twirls og noget i overkanten? Altså hvad er grænsen efter jeres mening...

Hvor meget ville i grafiske designere gøre ud af designet hvis i skulle skrive en ansøgning?

Fra Greve Strand, Denmark
Tilmeldt 20. Feb 11
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 14:27

Hej,

Umiddelbart ville jeg mene at det du har gang i bør du beholde. Lyseblå er en ganske fin farve og virker fint til den slags som du bruger den til der. Bare fordi én jobkonsulent siger en ting, er det absolut ikke sikkert at hun har ret i det.

Selvfølgelig, hvis du selv føler for det, så kan du jo prøve at 'spice' det lidt op, men jeg mener bestemt ikke at det behøves. I sidste ende er det ikke dét du bliver bedømt på, men det der står skrevet.

Håber det hjælper lidt,

Kevin Østerkilde.

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 14:28

Jeg ville lave den som en plakat, en flyer, et visitkort eller et andet produkt som afspejler den disciplin jeg søger.

Jeg ville helt klart lave den målrettet til den virksomhed jeg søger (ja det tager en krig, men beviser også at man ikke bare sender noget standard til alle og interesserer sig for virksomheden og dens produkter).

Skulle jeg lave en ansøgning til en mælkeproducent ville jeg lave en ansøgning som en mælkekarton få den skåret ud og samlet og sende den ind (gerne med producentens mælk i), skulle jeg ansøge hos et billboard firma så ville jeg lave en kæmpe plakat i billboard størrelse og hænge den op udenfor deres virksomhed osv osv.

Jeg ville være ligeglad med om det var lyseblå eller noget andet, farven er ligegyldig, det det handler om er at skille sig ud og vise overfor virksomheden at man har forståelse for deres forretning og gerne vil hjælpe til med at gøre den endnu bedre og har idéerne til det.

Netop i grafiske kreative fag er konkurrencen hård for tiden og niveauet desværre lavere end hvad man burde forvente. Derfor kræver det man skilder sig ud i mængden. Man kan sagtens få et job ved at sende et stykke fint papir hvor man har tænkt meget over overskrifterne og farverne osv, men hvis papiret ikke udstråler at man forstår modtagerens forretning og reelt set bare er en lidt pænere udgave af de samme wordtemplates som alle andre brugere så er det sjældent tiden værd. Det skal selvfølgelig gerne se pænt ud, men det er mere en selvfølge end en fordel nu om dage, især i den grafiske branche.

Bliver det for pænt og stilrent ligner det bare alle andre CV'er som også er pæne og stilrene. :-)

Fra København
Tilmeldt 4. Oct 10
Indlæg ialt: 197
Fra  BASED - Digital Bureau Skrevet kl. 14:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kan give dig et lille fif som du måske kan bruge :)

Du kunne evt. prøve at bruge samme farveskemaer (altså farver) og evt. layout på din ansøgning/CV, som det firmaer du ansøger hos, bruger på deres hjemmeside.

Jeg har prøvet det før, og det gir opmærksomhed :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:35

Kevin Østerkilde:

Hej,

Umiddelbart ville jeg mene at det du har gang i bør du beholde. Lyseblå er en ganske fin farve og virker fint til den slags som du bruger den til der. Bare fordi én jobkonsulent siger en ting, er det absolut ikke sikkert at hun har ret i det.

Selvfølgelig, hvis du selv føler for det, så kan du jo prøve at 'spice' det lidt op, men jeg mener bestemt ikke at det behøves. I sidste ende er det ikke dét du bliver bedømt på, men det der står skrevet.

Håber det hjælper lidt,

Kevin Østerkilde.

Tak for din feedback, det hjælper da...
Det er desværre sådan at jeg skal på jobsøgningskursus oppe hos hende..
Hun er også uddannet indenfor den grafiske branche, men hun kunne ikke få job,
så derfor blev hun ligesom bare hængende der hvor hun selv var på kursus engang og fik job der, hvor jeg så skal starte på kursus nu...

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:39

Oscar Eg Gensmann:

Jeg ville lave den som en plakat, en flyer, et visitkort eller et andet produkt som afspejler den disciplin jeg søger.

Jeg ville helt klart lave den målrettet til den virksomhed jeg søger (ja det tager en krig, men beviser også at man ikke bare sender noget standard til alle og interesserer sig for virksomheden og dens produkter).

Skulle jeg lave en ansøgning til en mælkeproducent ville jeg lave en ansøgning som en mælkekarton få den skåret ud og samlet og sende den ind (gerne med producentens mælk i), skulle jeg ansøge hos et billboard firma så ville jeg lave en kæmpe plakat i billboard størrelse og hænge den op udenfor deres virksomhed osv osv.

Jeg ville være ligeglad med om det var lyseblå eller noget andet, farven er ligegyldig, det det handler om er at skille sig ud og vise overfor virksomheden at man har forståelse for deres forretning og gerne vil hjælpe til med at gøre den endnu bedre og har idéerne til det.

Netop i grafiske kreative fag er konkurrencen hård for tiden og niveauet desværre lavere end hvad man burde forvente. Derfor kræver det man skilder sig ud i mængden. Man kan sagtens få et job ved at sende et stykke fint papir hvor man har tænkt meget over overskrifterne og farverne osv, men hvis papiret ikke udstråler at man forstår modtagerens forretning og reelt set bare er en lidt pænere udgave af de samme wordtemplates som alle andre brugere så er det sjældent tiden værd. Det skal selvfølgelig gerne se pænt ud, men det er mere en selvfølge end en fordel nu om dage, især i den grafiske branche.

Bliver det for pænt og stilrent ligner det bare alle andre CV'er som også er pæne og stilrene. :-)

Tak for dine forslag, du har mange kreative ideer til inspiration, men nu er det sådan at jeg skal på det jobsøgningskursus, hvor de kræver at jeg sender 400 ansøgninger ud på blot 4 uger, så det skal mere være sådan en allround løsning, der viser lidt mere hvem jeg er..
Jeg er meget kreativ, men jeg er også bange for at hvis je skal vise alt den kreativitet at det måske vil blive for meget..  

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:41

Awais1DK:

Kan give dig et lille fif som du måske kan bruge :)

Du kunne evt. prøve at bruge samme farveskemaer (altså farver) og evt. layout på din ansøgning/CV, som det firmaer du ansøger hos, bruger på deres hjemmeside.

Jeg har prøvet det før, og det gir opmærksomhed :)

Jo det har jeg også benyttet mig af før :), men det kunne være jeg skulle gøre det noget oftere...

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Jan 11
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 14:43

Sikke en spøjs jobkonsulent, iøvrigt bare det at fokusere på farverne end indholdet. Men det med den lyseblå farve, så synes jeg stadig at det er helt vildt mærkeligt.

Nu er det ikke fordi at farver er så ligegyldige, men synes nu mere man forbinder det med promovering og kampagner, men det er vel trods alt alligevel en lille promovering for en selv? :)

Men når alt kommer til alt, så har det en betydning med hvilke farver der er gode at anvende rent psykologisk mht association så siger man som hovedregel:

Klare farver = Dynamik
Dæmpede farver = Harmoni
Varme farver = Intimitet/varme 
Kolde farver = Renhed/friskhed (Den du nok hører under.) :)

Når det specifikt omhandler farven "blå", så er der også nogle helt grundlæggende theorier til dette.

Først og fremmest fremstår blå efterhånden som et symbol på professionelisme. Bare kig rundt på diverse erhvervssider. Derudover symbolisere farven for sig selv også:

• Tristhed
  • Melankoli
  • Kvalitet
  • Stabilitet
  • Spiritualitet. 

Farvepåvirkningen har selvfølgelig også sin relevans:  

• Fremmer koncentrationen, fordybelse og ro.
  • Afslapper musklerne

Hvis farven er mere over i det "tyrkis" er det mere ala følgende:

Symbolik: 

• Kulde
  • Friskhed
  • Uendelighed

Farvepåvirkning:

• Kølende
    • Forfriskende
    • Beroligende

Håber du kunne bruge det til noget. Held og lykke fremover!

Med venlig hilsen
    Jonas Goth 

Fra Aalborg
    Tilmeldt 12. Jun 08
    Indlæg ialt: 193
    Skrevet kl. 14:50

Amino er da f.eks. rigtig glad for farven lyseblå, og jeg har ikke umiddelbart et indtryk af at folkene bag dette site er gammeldags  Big Smile

Spøg til side..Håber du får fat i noget hurtigt!

Venlig Hilsen

Jesper

Tilmeldt 20. Apr 07
    30% af profil udfyldt
    Skrevet kl. 14:51

Jonas Goth:

Haha det lyder næsten som en Joke! - sikke en spøjs jobkonsulent, iøvrigt bare det at fokusere på farverne end indholdet.

Jo tak, jeg måtte sluge den ene stikpille efter den anden idag, og det værste var at der sad 4-5 stykker i kø lige ved siden af som hørte det hele, fordi det sted ikke har private samtale-lokaler...
    Men til sidst kunne jeg ikke tage det seriøst og grinte lidt af det for mig selv...

Tak for dine kommentarer med farvebetydning osv. :)

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)