Hey,
Jeg har boet i Californien siden 2009, og det kan beskrives med et ord: FANTASTISK!
Som sædvanlig har Thomas nogle rigtigt gode råd ifm. flytning til USA. Jeg har kun erfaringer som lønmodtager, så mange af visumreglerne kender jeg ikke.
Jeg bor og arbejder i hjertet af Silicon Valley, og som IT nørd er det simpelthen ubeskriveligt at bo i dette miljø. Jeg bor midt imellem virksomheder som Apple, Google, Facebook, Ebay, Intel, Adobe etc. og der er en ekstremt inspirerende ånd her. Det er virkelig her man oplever at USA er mulighedernes land. 40% af verdenens venture kapital ligger på Sand Hill Road i Palo Alto!
Dengang hele landet var i knæ, var man slet ikke så ramt her. Det kørte måske i et gear eller to lavere, men mange steder var huspriser stabile, og det samme med forbruget. Den lokale Lamborghini forhandler havde kraftig vækst under krisen. Det siger vist en del.
Det er dyrt at bo her. Meget dyrt. Jeg hørte engang at huspriserne er 8x landsgennemsnittet. Jeg betaler også, efter danske forhold, rigtigt meget i husleje. Men jeg bor også på en af de mest trendy gader i Silicon Valley. Nogle af mine naboer er sportsstjerner, og vores garage er spækket med eksotiske biler.
Det er dyrt, men grunden til at jeg kan bo her (og have 851HK i garagen) er, at lønningerne er rigtig gode. Jeg tror ikke at jeg kan tjene ligeså mange penge som software udvikler noget andet sted i verdenen. Høj grundløn, bonuser, aktieoptioner og andre benefits gør, at man kan leve et rigtigt interessant liv, selvom prisniveauet er højt.
Silicon Valley er mit hjem, og det er her jeg har lyst til at tilbringe resten af livet. Hvis du skulle have lyst til en guidet tur i Silicon Valley, er du meget velkommen til at skrive. Så vil jeg kunne vise hvorfor jeg er så begejstret for området, og varmt kan anbefale det.
Klimaet er iøvrigt ikke helt så ringe som Thomas gør det til. Ihvertfald ikke her i Silicon Valley. Jeg har oplevet tre vintre her, og temperaturen er altså oftere 20 grader end den er 15 grader. Her i december har temperaturen lagt mellem 17 og 20 grader, nogle få dage over, nogle få dage under. Og så længe man er i solen, føles det en del varmere. Jeg blev godt stegt på en løbetur i går :-)
mvh Carsten