Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Photoshop tryk af logo.

Side 5 ud af 7 (64 indlæg)
Fra Gistrup
Tilmeldt 13. May 09
Indlæg ialt: 2189
Fra  Tex-tryk Broderi og tryk på tøj i Aalborg Skrevet kl. 08:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Mine hjemmesider: Fodboldtøj -  Tryk på t-shirts

Fra Gistrup
Tilmeldt 13. May 09
Indlæg ialt: 2189
Fra  Tex-tryk Broderi og tryk på tøj i Aalborg Skrevet kl. 08:22

Se så har i fået noget gratis :) kan vi så ikke alle sammen være venner igen :) 

Mine hjemmesider: Fodboldtøj -  Tryk på t-shirts

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 17:47

Kenn Bo Overgaard:

Generelt kan man sige : 

Tryksager på pap eller papir skal være i 300 dpi (gene mere) og i orginal størrelse.

Tryk på ALT andet (så vidt jeg lige kan komme i tanke om ) skal være i vektor grafik og det med dpi er der jo ikke rigtig noget af så ! 

Tryk af svigermor på bolde, eller damer i bikini hvilken type vil du da sige det er ?? for det har jeg da set kan lade sig gøre og det er med sikkerhed ikke lavet i vektor. Stick out tongue

Faktisk har trådstarter lagt så mangelfuld information ud, at ingen kan hjælpe ham den rigtige vej.
Faktisk så jeg gerne en "trykker" kom og spurgte, om han virkelig ikke havde fået mere info fra det trykkeri han bruger, da jeg nægter at tro det er hele mail korrespondancen der er forgået, som trådstarter har vist her.
Et udgangspunkt vil da være, at man oplyser man har behov for hjælp, da man slet ikke er klar over arbejdsprocessen der skal igangsættes, for at have noget klart til tryk. Derefter kan trykkeriet jo selv ”bestemme” hvor meget service de vil give denne ”nye” kunde.

Jeg postede kun et indlæg her, da der var en begyndte med at komme med urealistiske priser på originalsoftware og jeg siger med det samme, jeg er bedøvende ligeglad med hvem der bruger piratprogrammer, jeg tænker kun på de mulige kunder, som evt. kommer  i glemme ved at bruge disse personer, da det kan være svært at finde dem igen, hvis man lige pludselig skal have et ”erstatningskrav” eftersendt til vedkommende.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:17

Juul:

Faktisk har trådstarter lagt så mangelfuld information ud, at ingen kan hjælpe ham den rigtige vej.
Faktisk så jeg gerne en "trykker" kom og spurgte, om han virkelig ikke havde fået mere info fra det trykkeri han bruger, da jeg nægter at tro det er hele mail korrespondancen der er forgået, som trådstarter har vist her.
Et udgangspunkt vil da være, at man oplyser man har behov for hjælp, da man slet ikke er klar over arbejdsprocessen der skal igangsættes, for at have noget klart til tryk. Derefter kan trykkeriet jo selv ”bestemme” hvor meget service de vil give denne ”nye” kunde.  

Yes Var også lige mine tanker. Og jeg tror faktisk ikke trådstarter har lært noget omkring vektor, som han næsten hånende gjorde opmærkson på i senere svar i tråden. Tror det er det den "sure trykdame", der havde indset det var hurtigere og ikke mindst nemmere at lave det selv, i stedet for at skulle bruge masser af tid  på en, der åbenbart ikke engang gad at google begreberne bare lidt!

Tilmeldt 23. Aug 08
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 19:29

Hvis de vil have "kurver" hahaha...  vector format så giv dem det - 

ingen grund til at bruge Photoshop - der findes gratis alternativer til at arbejde med din fil - alt efter om det er mac eller PC

Fra Nykøbing MORS
Tilmeldt 10. Feb 09
Indlæg ialt: 674
Skrevet kl. 19:37

Big SmileSmileStick out tongueCool

Leverandør af ALT til markedsføring, til ALLE !

Ekspert i små oplag - Tjek: www.kenn-bo-grafik.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:27

Hej

En sidste kommentar. Til indlægget her.

Problemet i dag, er at serigafi uddannelsen er nedlagt, og lagt ind under grafisk tekniker, sammen med offset og litugrafi osv.

Sammen med at grafisk designer uddannelsen er den som der skal designe det, så er hoved vægten i den uddannelser på web design og flyers. Men også klart nok for det er der største delen af arbejdet forgår.

Og når man så får fat i et trykkeri som mit, der arbejde med vektorgrafik, så vil mange ikke kunne forstå de udtryk som vi bruger. Og det kan tit være et problem med at vi som trykkerier ikke følger med udviklingen, men også at kunder ikke sætter sig ind i hvad der bliver spurt om.

Jeg får tit selv en masse billeder lavet i bitmap format. Og jeg står meget tit i den situation, at jeg skal forklare de potentielle kunder forskellen på det. Og det har så ikke gjor det nemmere, med indførelsen af solventprintere, som jo netop kan tage alle formater, og med nogle kan man enda printe på mange af de ting som vi i serigrafi branchen havde eneret på førhen.

Det som der er vigtigt er af læse på en trykkers hjemmeside hvad de forlanger, af filformat, og type. Da der idag er mange typer af software, nogle arbejder i bitmap, vektor, nogle i RGB og så nogle i CMYK, og så på kan det blandes i en pærevælling. OG det gør at med PC'ens indførelse at vi som trykker bruger mere tid på at tjekke filer, inden vi sender dem til fotosætter. For gør jeg det blindt så får jeg hurtigt ubruglige film, og har hurtigt smidt 200-500 kr ud af vinduet.

Vi som serigrafi firma, kan ikke sætte os ned og holde folk i hånden og lære dem de rigtige begreber, hvergang vi får en ny kunde. Vores priser er allerede idag meget presset, hvor man sender 80% af alt serigrafi tryk til Kina, og tit laver man kun 0 serier i DK. Og skal vi så sætte det op, gratis for at Kina skal tjene penge?
Men vi strækker os idag rigtig langt, og vi udviserr idag stor tålmodighed. Men når man ser en tråd som denne, hvor man ikke forstår det, og sætter sig på bagbene og nedgøre det, og at man gang på gang skriver at trykkeriet må accepterer, så bliver jeg lidt harm over den holdning.

Det man skal tænke på, er at det er jer som kunder der vælger at få trykt tingene, det er jer der vælger det firma, der skal lave det. Og selvfølgelig vil vi vise vores værd og lave et ordentligt stykke arbejde, men det kræver at vi får de ting vi kan lave det udfra.

Og når man snakker om kundeservice her, så fylder filer, faktisk en meget lille del. Da en som mig også bruger meget tid på at forklare hvordan kunder skal pakke deres emner ind, under transport, så de ikke tager skade. Samt hvordan den mekaniske bearbejdning er. Sam hvordan man skal placere trykket, sådan at det er trykbart. Det vil sige hvor tæt på en kant, og hvordan den kant skal være.

Ligeså så er der også de ting man kan gøre bagefter med trykket. Og hvormeget DW40 der må være på emner, når de har været laserskåret. Eller krater på udstandsede emner. Og så om man kan forvente at få helt samme farve på Plastic og metal, og om det skal være udendørs eller inden dørs. Om hvordan farver falmer, og om en bundfarve slårigennem en farve.

Osv.

Det er meget som man skal sætte sig ind i. Og så er der ikke taget hul på problematikken omkring pulverlak, som faktisk er en videnskab idag, med de nye typer der er kommet de senere år. Hvor vi tit bruger meget tid med at snakke med de lak firma'er da folk ikke har sat sig ind i hvilken lak type der er brugt. Så trykket bobler op, og flyder ud.

Så inden vi igen begynder at svine hinanden til igen, så drejer det sig om forståelse. Og er man i tvivl om noget så, ville en god ide måske være at betale sig fra det. De fleste trykkerier, har idag nogle gode tegnestuer(som det hedder), og kan lave en masse ting der. Og fordelen ved det er at så hænger de på det hele og kan ikke undskylde sig med at det film materiale de fik var fordårligt.

/Kenneth

Fra Nykøbing MORS
Tilmeldt 10. Feb 09
Indlæg ialt: 674
Skrevet kl. 10:49

Kenneth 

Du er bedre til at formuere mine tanker ! Super skrevet ! 

Leverandør af ALT til markedsføring, til ALLE !

Ekspert i små oplag - Tjek: www.kenn-bo-grafik.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:55

Kenn Bo Overgaard:

Kenneth 

Du er bedre til at formuere mine tanker ! Super skrevet ! 

Jeg kan også kun give Kenneth min opbakning.

Mange er efterhånden vant til WYSIWYG-programmer og lignende. Og bruger net og skærm så intenst, at de ofte bliver insisterende og tror alt kan lade sig gøre fordi de kan se det på deres skærm. Og ikke har tålmodigheden og viljen...

Men endnu skal der ind imellem stadig bruges "håndværkere" og erfaring for gode resultater.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 23. Feb 10
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 16:54

Brian Schou Larsen og Juul:

Hvor er det i præcis vil hen ?

Juul:

mere info fra det trykkeri han bruger, da jeg nægter at tro det er hele mail korrespondancen der er forgået, som trådstarter har vist her.

Har du regnet med at jeg starter med, at skrive hele vores mail korrespondancen + hele historien i detaljer ?

Tog det ud der var relevant for tråden og mit spørgsmål, da det sådan set var grunden til jeg oprettede tråden her på Amino. Ikke for at starte en kæmpe diskussion omkring den danske trykindustri.

Det er sådan set ikke mig der har vendt den her tråd til et stort mudderbad, der her til sidst skal ryge tilbage i hovedet på mig selv.

Og ja Brian, hvad bilder du dig ind ?

og jeg tror faktisk ikke trådstarter har lært noget omkring vektor, som han næsten hånende gjorde opmærkson på i senere svar i tråden. Tror det er det den "sure trykdame", der havde indset det var hurtigere

Tro er noget man gør i kirken - spørg mig, hvis du vil have historien eller er i tvivl om noget i stedet for at lave dine egne teorier. Hånende ??? jeg var uforstående:

Blev dog lidt forvirret ved hun gerne ville have det "vektoriseret", når det handlede om et så lille logo, idet jeg kun mente det kun var relevant hvis man skulle lave noget "stort".

Hånende og "sure tryk dame", nu har du så antaget, at vi var uvenner og jeg var stærk utilfreds med den service jeg fik ?

Jeg stillede et spørgsmål i starten:

Er det normalt at der stilles så mange krav, når man skal have trykt et logo på 6 * 2 cm på en bold ?

Du har lige lagt dig på samme niveau som SEO- manden, der skyder før han egentlig prøver at forstå hvad det handler om.

Eller kender du udtrykket: Man høre hvad man selv ønsker at høre ?

Hele forløbet:

Trykkeriet der blev brugt, er et trykkeri som har arbejdet sammen med den virksomhed jeg er i siden 2005. De trykker alt deres materiale, og hvert år hjælper de med at trykke forskellige ting til det event vi afholder - afhænger af tema.

Om vi er en god kunde ? Eventet der bliver afholdt investeres der en lille million, så jo selvfølgelig er vi en attraktiv kunde, da vi tit udskifter forskelligt materiale og betaler ved kasse et. Det er ikke bare en bade bold i ny og næ...

Men det er sådan set fuldstændigt lige meget, og slet ikke det den her tråd skal handle om, hvorvidt man har krav til service eller ej. Nu var der bare meget snak omkring det med servicen, og lidt for at illustrerer hvor "vi" lå henne.

Læs slutning, så gir det mening.

Videre:

Vi har en "logo mappe" liggende på vores fællesdrev, hvor vi tager et logo og smider afsted til dem, hvor de derefter trykker logoet.

Jeg sender logoet af sted, som de altid har gjort, og får svaret tilbage:

"Hej Frederik, Logo ikke OK. Skal være outlinet og vektoriseret".

Emmm... det var jeg ikke helt med på, så spørg hende om hun ikke kan uddybe det, og hvad der skal laves ?

Jeg får ikke noget entydigt svar udover at "maskinen" ikke kan godkende det, så laver freelance, og gør som jeg sagde i mit svar "1" (fjerner baggrund, gif fil osv.). Dette godkender hun ikke, og kommer med følgende svar (ordret):

"Hej Frederik, Logo ikke OK. "Logoet i kurver version CS3".

Emmm....

Får så fat i de andre. og smutter en tur forbi IT- afdelingen for at finde ud af om det evt. er den forkerte mappe jeg kigger i på fælles drevet.

Alle er uforstående over for problemet, da der aldrig har været problemer når de har sendt logoer af sted.

Finder nogle andre logoer, som ikke har det helt samme design, men som vi har brugt til tryk hos dem før, og prøver at se om de evt. i "nødstilfælde" kan bruges:

Får efterfølgende svar:

Prøver at rette i dem, og får svaret:

Slutning:

Til sidst får jeg downloadet adobe illustrater, da jeg læser mig frem til, at det nok kunne være at man skulle tegne det op fra bunden af, som sidste løsning. (sikkert ikke helt rigtigt)

Før jeg får startet det, der nok når jeg tænker over det aldrig ville fungere pga. min manglende kreativitet bliver jeg ringet op af hende.

Det viser sig, at det første logo der blev sendt godt kunne bruges. Derudover fortæller hun, at mail korrespondancen var mangelfuld pga. manglende medarbejder, og der derfor var meget travlt. Ja, det er jo fair nok, da det er uge 8 = ski.

Trykket skulle laves i starten af næste uge, men pga. manglende medarbejder og problemer med dem der skulle levere boldene bliver det forsinket. Det er jo sådan lidt både og da vi faktisk skulle have det til tryk i den her uge. Sendte logoet første gang i tirsdags, og rykkede her torsdag.

Vi finder dog en løsning, og det er sådan set det. Hun var rigtig venlig, og der var slet ikke nogle problemer.

Vi var bare rigtigt uheldige.

Set i bagspejlet:

Men ja det chraser totalt når hun ikke har noget overskud, og jeg ikke fatter noget. Men Brian, at begynde at lave din egen lille verden med, at det her skulle være forfærdligt for mig, og vi var kommet på tværs af hinanden er jo langt ude. 

Som nogle er inde på her i tråden, er det klart at når man hverdag arbejde med det samme og kender fagudtrykkene kan det nogle gange gå galt, når der opstår problemer, da man mener det er en selvfølge at vedkommende skal vide det.

Omvendt kan det jo hurtigt gå den anden vej meget hurtigt.

Jeg skal slet ikke udtaler mig om det, men et godt eksempel på hvor der tit også opstår problemer kunne være når folk skal have lavet hjemmeside. Der kan der også hurtigt opstå problemer, da folk har nogle forventninger, og ikke helt kan forstå hvad det skal til for de kan indfries.

Men det hører hjemme i anden tråd... 

Slutning:

Slutning var at der hoppede en mail ind i min indbakke i går formiddag fra ham der leverede boldene, som havde snakket med trykkeriet, og de var kommet frem til en aftale, så det kunne trykkes mandag næste uge.

Det var jo super, og mailsene endte med to gensidige smileys Smile

Amino:

Det er et alement kendt problem, at der til tider opstår mudderkast på Amino. De venner jeg kender, som også færdes på Amino griner altid lidt når vi snakke omkring Amino, da de synes det er lidt komisk hvordan trådende kan vende 180 grader, måske lidt lige som den her.

Jeg er dog dybt uforstående overfor, at en adminstrator ikke bryder ind her, og evt. bare skriver:

"Tror bare vi stopper den her Smile", og låser tråden.

Tror ikke du ville se nogle tråde på andre "seriøse lukkede" forummer, hvor en tråd som denne ikke ville være blevet lukket.

Det gavner jo ingen udover en forfærdelig masse spild tid.

Men ja, det er hvad det er - eneste jeg kan forholde mig til, er at jeg har fik min badebold med tryk på, og jeg uden problemer kan henvende mig til den sure tyk dame Smile

Side 5 ud af 7 (64 indlæg)