Hej Jeg mangler hjælp til et budget for en sandwichbar. Jeg har i dag et fitnesscenter og i den forbindelse syntes jeg det ville være nærliggende at se på mulighederne for at åbne en sandwichbar i byen, da det ikke eksisterer i dag. Jeg håber selvfølgelig at opnå nogle stordriftsfordele hvor det er muligt og synergieffekter. Jeg har styr på husleje, løn osv. Det jeg mangler hjælp til er selve sandwichdelen i budgettet. Jeg har svært ved at finde priser på alle de ting der nu skal bruges i forbindelse med at lave de forskellige sandwiches, og hvad man kan forvente at budgettere med som nystartet i by med ca. 13.000 indbyggere. Så hvis der er nogen der ligger inde med lidt erfaring tager jeg meget gerne imod :-)
På forhånd tak Mvh Jacob |
Hej Jacob,
Tror det du søger iht. budget på de forskellige sandwiches er hvad vi i et køkken
kalder; køkkenprocenten, som vil fortælle dækningsgraden af de råvarer du benytter;
1. til færdige produkter i sammenhæng med
2. salg af de færdige produkter.
For at opnå den bedste køkkenprocent, vil jeg altid tage udgangspunkt i;
De råvarer du køber, skal kunne bruges til flest / størst antal færdig produkter.
Andet råd jeg vil give dig; find ud af hvilken redskaber du skal bruge til fremstillingen af produkterne - og køb dem brugte, der er mange små og mellemstore cafer/ sandwiches steder som lukker og her kan man købe deres dele af deres køkken for næsten ingen penge. Den største fejl mange nye steder gør, er at købe alt køkkenudstyr nyt og det knækker halsen på rigtig mange.
Sidst men ikke mindst; husk myndighederne og udarbejd dine sandwiches, så din egenkontrol bliver så let som muligt.
God vind
Catrine W