Jeg har et helt konkret spørgsmål vedr. affiliate-programmer og brugen af dem:
Forestil dig et website som udelukkende består af konkurrencer. Ved hver konkurrence er der et link til en affiliate-annoncør...som sælger den vare, man kan vinde på konkurrence-siden. Og konkurrencensiden tjener klikmoneter for hver eneste besøgende de sender videre til annoncøren.
Er det noget annoncøren (og affiliateprogram-udbyderen) vil synes er ok? Jeg mener...det er jo i princippet nok ikke super effektivt i salgsøjemed for annoncøren, at få 10.000 klik fra folk der bare gerne vil vinde en konkurrence på et andet site. De er nok ikke så købelystne som så mange andre klik de får.
Typisk er den slags kampagner afregnet pr. lead og formålet er som regel at indsamle e-mail-adresser til en liste. Så målet opnås som regel og der betales for hvad man får. Men hvis der er tale om klikkampagner til et site med en konkurrence (hvor denne konkurrence ikke er en del af kampagnen) kan det naturligvis være et problem.
Ja, det er også min tanke, at det vil være forholdsvis ineffektiv trafik en annoncør vil få. Og konkurrence-siden kan vel så i princippet ligefrem blive blokeret fra affiliate-netværket, mon ikke??
Man ville køre sit eget koncept i sænk. Der er langt flere penge i at satse benhårdt direkte på salg og leads. Der findes mange eksempler på kampanger der gennemsnitligt giver over 20 kr. pr. klik. Det handler om kvalitets besøgende - Altså dem der har for øje at købe en vare.