Michael Richard Warren Olsen aka Wonderboy:
Når sådanne nogle bøder så bliver betalt på et tidspunkt - så kunne det være fikst hvis den forulempede fik en lille andel af det i godtgørelse.
Jeg er godt klar over at der er noget adminstration bundt i det - men der må vel være nogen kroner i overskud eller hvad? - det løber vel ikke 100% lige præcis rundt, og det giver vel heller ikke underskud?
Så, det jeg tænker - det kunne være en smule genialt hvis man nu f.eks kunne tjene et par kroner for hver spam-mail man modtog i sin indbakke - hvis vel og mærke at spammeren har betalt sin bøde - på den måde skal der nok hurtigt komme endnu flere anmeldelser.
Ideen er sjov, og der er flere argumenter der taler for sådan en løsning. Men jeg synes dog, at der er flere der taler imod.
Ud over den offentlige administration, vil det også kræve en del adminsitration fra alle dem der sender nyhedsbreve, da man med denne løsning let kunne forestille sig, at der var flere der ville forsøge at gøre det til en forretning, at tilmelde sig nyhedsbreve, anmelde dem når de modtager, og håbe på at afsender ikke har dokumentationen i orden.
Det er selvfølgelig ikke alle der ville forsøge sig med den fremgangsmåde, men jeg er sikker på at der nok skal være en hel del lukkeriddere, der ville forsøge at lave lidt lommepenge på den konto. Til stor irritation, og sikkert også meget spildtid, for dem der skal forsvare sig mod den slags beskyldninger.
Så kunne man selvfølgelig indbygge en form for straf, hvis man ikke får medhold. Men så vil det nok afholde en del flere fra at anmelde spam, og så har vi fået den stik modsatte effekt.
Jeg så hellere at pengene blev øremærket til et eller andet godt (offentligt) formål. Nu ved jeg ikke hvor mange sager der er af denne slags, men det er nok begrænset hvor meget der kommer i kassen.