Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan skærmbriller trækkes fra?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 17. Aug 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg har netop været til optikeren, som mener at jeg burde få skærmbriller/læsebriller, da jeg tilsyneladende har forværret mine øjne de sidste par år med mange timer foran skærmen.

Mit spørgsmål er, om disse briller kan betragtes som et virksomhedskøb (der gavner virksomheden idet, at jeg kan se igen og derved arbejde :), og derved kan trækkes fra regnskabet før skat?

Mvh.

Steffen

Tilmeldt 25. Dec 05
Indlæg ialt: 352
Skrevet kl. 23:11
Fra København
Tilmeldt 17. Aug 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 23:18

Det må du undskylde..- Tak for hjælpen, Magnus.

Fra 2730 Herlev
Tilmeldt 6. Feb 12
Indlæg ialt: 6
Fra  ergomentor Skrevet kl. 12:43

Hej Steffen.

Skærmbriller er fradragsberettiget i virksomheden (uanset om du er ansat eller selvstændig), men det kræver, at det er skærmbriller og ikke læsebriller/privatbriller.

Det det handler om er om brillerne er beregnet til at kompensere for den aldersbetingede langsynethed (på nært hold), som kommer snigende, når man nærmer sig de ca. 45 år. Skærmbriller er pr. definition en ekstra brille ud over dine normale, private briller (gå briller eller læsebriller), som passer til arbejde på skærm (skærmafstand og -højde) - de er normalt også egnet til at læse med (har flere styrker).

Du skal altså principielt være over 45 for at have skærmbriller og dermed være berettiget til at trække dem fra. Og du har i så fald i forvejen briller (eller linser), som ikke passer, når du skal arbejde ved din skærm.

Yderligere oplysninger om skærmbriller får du her:

http://www.danskerhvervsoptik.dk/Default.aspx

og her:

http://www.ergomentor.dk/skaermbriller-og-skaerme

Håber det er til nytte!

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 13:05

Det er også et krav at du i forvejen ikke bruger/ejer briller, der har samme funktion som "skærmbrillerne".

Fra 2730 Herlev
Tilmeldt 6. Feb 12
Fra  ergomentor Skrevet kl. 13:20

Ja, det kan man godt sige: Kravet er, at dine egne briller/linser ikke egner sig - og det handler dels om, hvilken type briller, du aktuelt har privat, men også om, hvor gammel du er:

Som 47 årig kunne jeg fx fint anvende mine private briller med glidende overgang også til skærmarbejde, men da jeg blev 50 gik den ikke længere, og så måtte jeg anskaffe et par skærmbriller med glidende overgang for at kunne sidde med normal hovedstilling foran min skærm.

I sidste instans er det optikeren, der vurderer behovet for skærmbriller, men det kan naturligvis alene dækkes med briller med "skærmbrilleglas".

MVH

Pernille Andersen

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 19:51
Optiker vurderer behov for skærmbriller, SKAT beslutter i sidste ende om de er frdragsberettigede. Det er to separate processer.
Fra 2730 Herlev
Tilmeldt 6. Feb 12
Fra  ergomentor Skrevet kl. 20:57

Ja, det er rigtigt, men Skats afgørelse baserer sig på, om det rent faktisk er skærmbriller, eller om man prøver at snyde på vægten og trække sine private briller fra i skat. Det er alt sammen et spørgsmål om glastypen (og i enkelte tilfælde et spørgsmål om monteringen af glassene (hvis man har meget stærke briller)).

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 13:50

Beklager jeg bumper en allerede halv afdød tråd.

Jeg har netop været ved lægen, og fået besked på at jeg skal have deciderede skærmbriller... 

Så nu antager jeg at det kan trækkes fra - og hvis ikke, så næsten skidt være med det - selvom det NETOP er nødvendigt for mig, da jeg tilbringer 12-15 timer om dagen foran en skærm.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)