Hej Fakta: Jeg starter snart egen virksomhed, men har dog en del problemer angående opfattelse af skat. Jeg har prøvet at søge lidt her på Amino, og kan se jeg ikke er den eneste iværksætter der har lidt problemer med begrebet "skat". Da jeg har svært ved at finde svaret på mit spørgsmål, kunne jeg lige så godt spørge jer derude. Jeg har tænkt mig at benytte personskat, hvor virksomhedens skattemæssige overskud beskattes sammen med de øvrige personlige indkomster. Spørgsmålet: Har jeg forstået det rigtig: 1: via forskudsopgørelse fastlægger du et givet overskud, og herfra beregner hvor meget du skal betale i skat om året. 2: når skatten er fastsæt, vil du 10 gange om året for et giro kort, hvorpå det fundne (punkt1) skal betales. 3: hvis overskudet i virksomheden er blevet højere end forventet, skal man af med mere i skat - og selvfølgelig omvendt få skat tilbage Det skal hertil siges, at jeg er på SU og derfor kun må tjene 74.064 kr. (2007 -www.su.dk). Vil det her være mere hensigtsmæssigt at benytte sig af en anden skatteordning? På forhånd Tak for jeres opmærksomhed - dejligt forum at kunne benytte. Mvh Renè Sørensen |
Ja, du har forstået det rigtigt. Iværksættere med orden i økonomien vælger ofte at forskudsregistere sig lidt lavt dermed betale for lidt i løbende aconto B-skat. Og så sætte en ordentlig portion penge ind lige før nytår (eller før 15. marts året efter, afhængigt af forskellige forhold). Men hvis det går hurtigt og man har likviditetsvanskeligheder, er det som regel bedst at få afregnet B-skatten løbende.
Hvis dit overskud er større end hvad du må tjene på SU og du IKKE har hævet pengene til forbrug men ladet dem stå i virksomhedsordningen, kan det være en fordel at benytte virksomhedsordningen, fordi det opsparede overskud ikke medregnes i grundlaget for SU beregningen.