Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har jeg forstået det med skat ordenligt?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 18. Feb 07
Indlæg ialt: 776
Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Fakta:
Jeg starter snart egen virksomhed, men har dog en del problemer angående opfattelse af skat. Jeg har prøvet at søge lidt her på Amino, og kan se jeg ikke er den eneste iværksætter der har lidt problemer med begrebet "skat". Da jeg har svært ved at finde svaret på mit spørgsmål, kunne jeg lige så godt spørge jer derude. Jeg har tænkt mig at benytte personskat, hvor virksomhedens skattemæssige overskud beskattes sammen med de øvrige personlige indkomster.

Spørgsmålet:

Har jeg forstået det rigtig:

1: via forskudsopgørelse fastlægger du et givet overskud, og herfra beregner hvor meget du skal betale i skat om året.

2: når skatten er fastsæt, vil du 10 gange om året for et giro kort, hvorpå det fundne (punkt1) skal betales.

3: hvis overskudet i virksomheden er blevet højere end forventet, skal man af med mere i skat - og selvfølgelig omvendt få skat tilbage

Det skal hertil siges, at jeg er på SU og derfor kun må tjene 74.064 kr. (2007 -www.su.dk). Vil det  her være mere hensigtsmæssigt at benytte sig af en anden skatteordning?

På forhånd Tak for jeres opmærksomhed - dejligt forum at kunne benytte.

Mvh Renè Sørensen

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 19:51
Ja, du har forstået det rigtigt. Iværksættere med orden i økonomien vælger ofte at forskudsregistere sig lidt lavt dermed betale for lidt i løbende aconto B-skat. Og så sætte en ordentlig portion penge ind lige før nytår (eller før 15. marts året efter, afhængigt af forskellige forhold). Men hvis det går hurtigt og man har likviditetsvanskeligheder, er det som regel bedst at få afregnet B-skatten løbende.

Hvis dit overskud er større end hvad du må tjene på SU og du IKKE har hævet pengene til forbrug men ladet dem stå i virksomhedsordningen, kan det være en fordel at benytte virksomhedsordningen, fordi det opsparede overskud ikke medregnes i grundlaget for SU beregningen.

Fra Aalborg
Tilmeldt 18. Feb 07
Skrevet kl. 15:39
Hej

Okay, tusind tak for dit svar.

Jeg vil derfor lige bringe endnu et spørgsmål, ved anvendelse af virksomhedsordningen, kræver det total adskillelse af privat og offentlig konto. Men jeg tænker nu mere på, skal man så have en revisor i de fleste tilfælde?

Der er mange der skriver herinde at det er bedst - afhænger selvfølgelig af hvilke egenskaber man har.

Men er virksomhedsordningen meget svært at finde rundt i?

Har HH-uddannelse med EØ på højest niveau, og læser det nu på 2 år på Universitet Aalborg.

Mvh RS

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 16:20
Alting skal være bedre dokumenteret i virksomhedsordningen, f.eks. skal det tydeligt kunne opgøres hvor meget der er hævet privat og hvor meget der er indskudt, det er ikke noget med en stor "mellemregningskonto". Revisor Søren Revsbæk har skevet en udmærket bog om emnet: Virksomhedsordningen - sådan planlægger du din skat, som er vældig god, hvis man overvejer selv at lave beregningen. Det er der nogle der gør, der er andre, som får hjælp til det. Samme sted kan du se et eksempel på virksomhedsberegning - der er en pdf-fil, du kan hente ned. Den kan godt give lidt inspiration.

Men jeg plejer nu at anbefale at få en revisor til at gøre det. Oftest er det jo fordi "man" er begyndt at betale topskat, og så kan revisorregningen snildt vejes op af den bedre skatteplanlægning. Hvis du i øvrigt har ført dit regnskab ordentligt, så det er lige til at gå til, koster det altså ikke mange tusinde kroner at få hjælp til den beregning og udfyldelse af selvangivelsen.

Fra Aalborg
Tilmeldt 18. Feb 07
Skrevet kl. 16:26
Hej

Tusind tak for dit svar. Men vil du anbefale, at man benytter sig af personlig skat, hvis ikke man regner med at omsætter for så meget om året?

Mht. kan man nemlig få et klip, der gør man ikke får SU i en måned, og der må man så tjene en god slat penge. Måske er det bedre at gøre sådan?

Mvh RS

Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:09
Hej

Angående det med girokortene, kan jeg oplyse at jeg har kontaktet Skat og fået sat min forventede årlige indtjening til 1 kr - dermed slipper jeg for de månedlige girokort og det er en fordel for mig eftersom min indtjening varierer meget.

Istedet har jeg så oprettet en bankkonto, som jeg indbetaler skat og moms på og det beløb der ender med at stå på den konto skulle jo så gerne passe med afregningen af samme med Skat - her afregner jeg så moms halvårligt fra og skat 1 gang årligt (i forb. med udfærdigelse af selvangivelsen).

Kunne være det også var en nemmere løsning for dig :)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)