Ja, jeg fik den lånt og læst. Alt i alt en udemærket bog, hvori jeg syntes der var nogle rigtigt gode eksempler. Problemet var bare at udover eksemplerne i bogen, er det meget svært at se/tænke på virksomheden der i sandhed opererer på et Blue Ocean. Jeg ser mere Blue Ocean teorien som en slags "utopia" man som virksomhed skal tilstræbe, altså et marked hvori der "ingen" konkurrence er og pengene ruller ind. Dette er selvfølgeligt praktisk talt umuligt ud fra den simple økonomiske læresætning at hvis nogen skovler penge ind, så varer der ikke længe inden at der er nogen der opdager guldkalven og også vil have en del. I forhold til min skolegang synes jeg også at bogen rent teoretisk var god da den kom med et andet "take" på hvorledes man som virksomhed skal agere, ifht. differentiering samt branding. Jeg tvivler dog på at jeg kommer til at bruge teorierne fra bogen i nogle større opgaven såsom hovedopgaver osv. Dette fravælger jeg simpelthen da teorien samt empiri ikke understøtter Blue Ocean teorien i tilstrækkelig grad. Dog kunne man sikkert skrive en spændende opgave om hvilke fejl Blue Ocean strategien har ifht. til "virkeligheden". Jeg håber det er forståeligt og at jeg ikke vrøvler for meget, det har været en lang sommerferie :-) |
"Udenfor konkurrence" er nemlig Utopi. Jeg har desværre også lært "ikke-imiterbart" på Universitetet på et tidspunkt, hvilket jeg synes er idioti. Du skal sgu være Mozart før ingen kan imitere dig. Bevares, det kan give et forspring i forhold til at blive imiteret.
Faktisk er det bare et spørgsmål om at tage udgangspunkt i et behov hos et segment. Martin Thorborg har for nyligt lavet en inspirerende YouTube- video om det med et sted, der solgte middelmådig vin og mens forældrene smagte var der arrangeret sjov og ballade for børnene. Jeg kan desværre ikke finde den igen. Ellers et supergodt eksempel på en vin-leverandør der leverede middelmådig vin men satte sig udenfor konkurrence pga valg af et segment de andre ikke kæmper om. Det kan selvfølgelig altid være et spørgsmål om tid, men sådan er det altid. Det var ellers et supergodt og praktisk eksempel på at finde et "Blue Ocean", som han fandt frem.