Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

er det ulovligt at kopiere en hjemmesides design?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Holstebro
Tilmeldt 23. May 10
Indlæg ialt: 249
Fra  Gamer mule Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke se hvordan du ville løse et problem på den måde. Folk har stadig adgang til hans side, selv om at du har en der ligner den. 

Fra Holstebro
Tilmeldt 23. May 10
Indlæg ialt: 249
Fra  Gamer mule Skrevet kl. 10:22

Det er skam ulovligt Peter. Men det er ikke ulovligt at lade sig inspirere af andres hjemmesider.

Ser du en menu og synes den er rigtig fed, er der ikke noget galt i at du selv prøver at lave en der ligner, så længe at du ikke direkte kopiere den.

Men ja et design koster nogen gange helt op til 100.000kr og der er fuld copyright på, så det du efterspørger er ulovligt.

Fra København
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 275
Fra  Grovkøkkenet.dk Skrevet kl. 10:23

Jeg er hel med på, at en direkte kopi er ulovligt og uetisk, men når man så ser på de fleste sider og webshops, så ligner de hinanden, af udseende, udformning og funktionalitet forholdsvist meget.

Den er meget svær at definere præcist, og tråden viser også, at folk har forskellige opfattelser af, hvornår det er kopi og hvornår det er inspiration.

Web & IT Manager i State of Green
Mere information om mig på min personlige side

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. May 10
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 10:51

Det er ulovligt at stjæle anders værker her ibland kode og "design". 

Dog tager du et screenshot af en hjemmeside, åbner photoshop og tegner efter så ses der på det på en anden måde, og vil typisk ikke blive til noget i en retsal.

Tager du derimod stykker grafik/billeder som du ikke selv har lavet eller tegnet efter så er du på den.

Men vil ikke opfordre nogen til at gøre såldes da det mest af alt er meget uetisk!

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4780
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 10:53

Rasmus Jakobsen:

Jeg er hel med på, at en direkte kopi er ulovligt og uetisk, men når man så ser på de fleste sider og webshops, så ligner de hinanden, af udseende, udformning og funktionalitet forholdsvist meget.

Den er meget svær at definere præcist, og tråden viser også, at folk har forskellige opfattelser af, hvornår det er kopi og hvornår det er inspiration.

En af årsagerne til, at mange webshops ligner hinanden, er at de er bygget på samme platform og/eller designtemplate.

En anden årsag til at de ligner hinanden i funktionalitet er, at der fra eksempelvis PBS stilles nogle minimumskrav om indhold, lige fra betalingsbetingelser og oplysninger om hvilke betalingskort kunden kan benytte til oplysninger om CVR nmmer på firmaet bag shoppen.

Og så har rigtigt mange webshop ejere med stor sandsynlighed læst de samme e-bøger om at være e-købmand og søgt de samme steder efter gode råd om konvertering.

Jeg mener, hvilken e-købmand med ønske om faktisk at sælge har ikke læst e-pusherSkype-Smile

Hvis trådstarter vælger at benytte samme standard-platform, men samtidigt benytter egne og unikke billeder, tekster og farver, vil der kun være platformen tilbage. 
Er det en standard webshop platform, som eksempelvis den gratis Unique Free, der benyttes under min virksomheds webshop, Nielcoshop.dk, så kan ingen da brokke sig.

Jeg er enig med Niels i, at man sagtens kan søge inspiration ved at besøge andre webshops.

Dbh. John

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Find mig på LinkedIn

Fra København
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 275
Fra  Grovkøkkenet.dk Skrevet kl. 12:58

Jeg er helt enig, det var bare en konstatering og et forsøg på, at forklare hvor svært det er, at definere om nogen har stjålet, ladet sig inspirere eller brugt en gængs metode.

Mvh
Rasmus

Web & IT Manager i State of Green
Mere information om mig på min personlige side

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)