Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

er det ulovligt at kopiere en hjemmesides design?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 540
Skrevet kl. 07:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens,

Er det lovligt at kopiere en hjemmesides design ned til mindste detalje?

Jeg tænker kun på selve designet - ikke indhold (tekst) eller billeder - dette skal alt sammen være originalt. Selve koden til hjemmesiden skal naturligvis også være original.

Men hvis man kun kopiere designet, er det vel ikke et brud på oprethavsloven/copyrights?

Vh. Peter

Fra Gråsten
Tilmeldt 11. Oct 09
Indlæg ialt: 993
Fra  VeloMania Skrevet kl. 07:52

Selvfølgelig er et direkte kopi af et website imod ophavsretten. Hvis du har fået udviklet et design til f.eks. 30.000 kroner og nogle idioter kopierer det ned til mindste detalje, ville du så ikke også føle dig krænket?

Undskyld mig, men hvis du kopierede mit design ned til mindste detalje når min hjemmeside om cykelreparation bliver lanceret, så ville jeg ikke tøve med at sende dig en regning.

Tilmeldt 13. May 09
Indlæg ialt: 165
Skrevet kl. 07:54

Når du køber dig til et webdesign, underskriver begge parter typisk en overdragelse af copyright fra designer til køber. Så jeg går ud fra, at copyright også dækker design.

Under alle omstændigheder tror jeg, at du gør dig selv meget upopulær hos dem du "stjæler" designet fra. Så min anbefaling er selv at lave noget unikt.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 08:20

Men på den anden side så har du lov til at blive inspireret af et design. Jeg tror at der ligger en forskel i om man kopiere html'en ved at lave en copy-paste eller om man kopierer designet ved at kigge visuelt og skrive det i hånden selv.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Nov 06
Indlæg ialt: 577
Fra  Bærbar.com Skrevet kl. 08:20

Hej Peter

Det er 100% uetisk og du vil til enhver tid tabe en retssag.
Nogle gange kan en rå kopi dog være en nødvendighed!

Hvis nu feks. en ny oprettet side påstår at være en del af dit firma og du ikke kan få lukket siden, hvad gør du så ?
Ja du kan gøre som vi gjorde at kopiere krænkerens side ændre lidt på den og ligge den online.
Det er 100% ulovligt men effekten er stor.

Lad mig give dig et eksempel:

I 2010 blev der oprettet en hjemmeside der solgte batterier som vi gør.
Sidens ejer skriver på siden at de er en del af vores virksomhed - siden hedder www.batteri-marked.dk

Vi forsøger at kontakte ejeren dog uden held og retter derfor henvendelse til Dk hostmaster og udbyderen af siden igen uden held.
Nu begynder kunder så at ringe til os for at høre, hvor deres vare bliver af for vores info står jo på klovnens side så her tager vi fat i rå kopiering og laver siden www.batterimarked.dk som vi ændrer lidt på mht. Seo og en lille advarsel.

Der gik ikke lang tid før siden blev rettet til dog ikke alle steder, hvilket er grunden til den stadig er aktiv.

Så for at runde dit spørgsmål af - det er ulovligt at kopiere koden på en unik side men har du en god grund og vil du kæmpe om udfaldet så er det måske en god ide.

Vil du gerne se en af vores <a href="https://ravfund.dk">Ravlygter</a> i funktion eller evt. teste din egen er du altid velkommen på vores indendørs strand i Nordjylland.

Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 540
Skrevet kl. 08:54

Bærbar.com:

Så for at runde dit spørgsmål af - det er ulovligt at kopiere koden på en unik side men har du en god grund og vil du kæmpe om udfaldet så er det måske en god ide.

Må jeg være så fræk at spørge dig om, hvorfor I ikke valgte en retssag??

Tak til alle her i tråden - jeg er dog fortsat i tvivl: Hvis ikke man kopierer koden, men laver en unik kode, der giver en eksakt kopi af designet; overtræder man så loven??

Vh. Peter

Fra Kalundborg
Tilmeldt 19. Apr 07
Indlæg ialt: 407
Skrevet kl. 09:05

Lav dog dit eget design, hvis der er nogen der kopier mine ider så ville jeg blive skide sur.

Jeg er sikker på du godt selv kan komme op med noget der er bedre en dine konkurrenter´s. Der er mange ting der er lovlige men fuldstændig fjollet at gøre. Det er ok hvis du vil lave det samme som andre men gør det på din egen måde så tror jeg også det bliver meget bedre end hvis du bare kopier.

Brug din fantasi, den er garanteret meget bedre end du tror.

Mvh. Jens  

Tømrermester i Kalundborg og indehaver af jensstaehr.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Nov 06
Indlæg ialt: 577
Fra  Bærbar.com Skrevet kl. 09:25

Peter1982:

Bærbar.com:

Tak til alle her i tråden - jeg er dog fortsat i tvivl: Hvis ikke man kopierer koden, men laver en unik kode, der giver en eksakt kopi af designet; overtræder man så loven??

Vh. Peter

Grunden til det er at indehaveren af siden viste sig at sidde i Kina men han havde Danske forbindelser og skulle vi til at føre en sag uden for landets grænser hvade det kostet betydeligt mere end, hvad en kopiering ville koste :-)
Og jeg vil give Jens ret i følgende: Lav dit eget design og kan du ikke gøre dette så få en til at gøre det for dig, det kan gøres for små penge med mindre du skal have lavet noget specielt.

Vil du gerne se en af vores <a href="https://ravfund.dk">Ravlygter</a> i funktion eller evt. teste din egen er du altid velkommen på vores indendørs strand i Nordjylland.

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Mar 10
Indlæg ialt: 695
Skrevet kl. 09:38
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

"Små hjerner kopierer - store hjerner lader sig inspirere!"

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 10:10

Peter1982:

Bærbar.com:

Vh. Peter

Hvis koden er unik men designet er kopi er det KLART ulovligt. Ingen tvivl om det.

Du må ikke kopiere andres værker, tekster, kode etc etc. 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)