Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhed i egen bolig, fradrag til kontor

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Feb 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er overvejer at købe bolig. En ejerlejlighed på 180m2. Her vil jeg bo sammen med min familie. Jeg driver samtidig en selvstændig virksomhed, da jeg arbejder freelance som filminstruktør. I forbindelse med mit arbejde har jeg brug for et klipperum samt et kontor, hvor jeg opbevarer udstyr m.m. Jeg har for øjeblikket lejet et kontor, som koster mig ca. 30.000 om året inkl. varme og strøm.

Den nævnte ejerlejlighed har en lille fordelingsgang/entre. Her kan man ankomme til to værelser som skal udgøre mit kontor og klipperum. Der kan altså etableres egen indgang til erhvervsdelen. Tilsammen udgør disse to lokaler ca. 20% af lejlighedens samlede areal. Hvordan er reglerne for fradrag til lokaler hvorfra der drives virksomhed i egen bolig?

Hvis jeg har årlige omkostninger for 250.000 til boligen i form af renter, varme/el, fællesudgifter og ejendoms-skatter, kan jeg så fratrække 20% af dette beløb? Og skal jeg i så fald betragte beløbet som en privat indtægt som skal beskattes?

Hvordan opnår jeg godkendelse? Jeg har fået at vide, at min virksomhed skal tilmeldes virksomhedsstøtte-ordningen. Er dette korrekt?

Skal kommunen godkende de nævnte lokaler til erhverv for at T&S vil anerkende det?

Jeg er bekendt med muligheden for at fratrække ejendomsskat og forbrug. Mit svar angår fratrækning af rente-omkostninger, så virksomhedsdelen udgør en rimelig del af de samlede omkostninger på boligen.

Jeg ser frem til at høre nærmere angående reglerne, mvh, Andreas Dalsgaard

Tilmeldt 10. Feb 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 10:25

Hej med dig!

Du vil til enhver tid kunne fratrække dine renter som kapitaludgift, men det bliver jo til en meget lav skatteværdi.Uden at jeg her vil gå i alle detajler kan sige, at det svar du har fået omkring anvendelses af virksomhedsskatteordningen syntes at være meget kvalificeret.

Ved anvendelse af virksomhedsskatteordningen kan man i visse tilfældig fået fradraget renteudgiften i denpersonlige indkomst dvs. op til din højeste marginale skat.

vh.

Kim

Tilmeldt 17. Jan 11
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 11:45

Hej Andreas

Som udgangspunkt kan du ikke trække renteudgifter fra på den erhvervsmæssigt benyttede del fordi du ikke kan medtage den erhvervsmæssige del i virksomhedsskatteordningen. Der er dog den undtagelse at hvis den erhvervsmæssige del har en seperat offentlig ejendomsvurdering, så er det muligt - det er det meget sjældent..

Det du istedet for kan bruge er reglerne om arbejdsværelse i hjemmet. Hvis man lejer sin bolig kan få fradrag ud fra den procentdel af kvadratmeterne som er erhvervsmæssigt benyttet. Der er fradrag både forhusleje forbrugsomkostninger. Ejer man sin lejlighed kan man desværre kun få nedslag i ejendomsværdiskatten og ejendomsskatten..

se ivørigt skats udmærkede beskrivelse af arbejdsværelse i hjemmet og reglerne herom:

http://www.tax.dk/pjecer/arbejdsvaerelse.htm

Der er nogle nuancer jeg har udeladt i svaret, for det er et område med mange regler. Hvis jeg var dig ville jeg benytte en revisor eller andet..

Hvis mit svar er sort snak må du gerne ringe på:

22 30 35 55

eller skrive en mail på:

Emil@lifaco.dk

mvh

Emil Linde

www.lifaco.dk

Lifaco - personlig rådgiver og revisor for selvstændige og iværksættere

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:19

Øh...Emil...renteudgifter i fast ejendom erhvervsmæssig eller ej kan vel altid trækkes

fra..eller?

MvH

Peter

Tilmeldt 17. Jan 11
Skrevet kl. 14:57

Du har helt ret Peter.. det jeg mente, men ikke fik forklaret særligt tydeligt var at man ikke kan trække dem fra inde i virksomheden.. dermed kan de kun trækkes fra i privaten til en skattemæssig værdi af ca. 32 øre per krones fradrag (ligningsmæssigt fradrag). Såfremt de kunne trækkes fra inde i virksomheden ville Andreas få fuld fradrag for dem, hvilket jo svarer til en skatteværdi på ca. 57 øre per krones fradrag (personligt fradrag)..

Tak fordi du pointerer det!

Med venlig hilsen

Emil Linde

www.lifaco.dk

Tilmeldt 17. Jan 11
Skrevet kl. 14:58

Ja det er så heller ikke helt rigtig fordi rentefradraget langsomt går mod 25%.. men i det store hele så er det, hvad det betyder :-)...

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)