Hej, Jeg er overvejer at købe bolig. En ejerlejlighed på 180m2. Her vil jeg bo sammen med min familie. Jeg driver samtidig en selvstændig virksomhed, da jeg arbejder freelance som filminstruktør. I forbindelse med mit arbejde har jeg brug for et klipperum samt et kontor, hvor jeg opbevarer udstyr m.m. Jeg har for øjeblikket lejet et kontor, som koster mig ca. 30.000 om året inkl. varme og strøm. Den nævnte ejerlejlighed har en lille fordelingsgang/entre. Her kan man ankomme til to værelser som skal udgøre mit kontor og klipperum. Der kan altså etableres egen indgang til erhvervsdelen. Tilsammen udgør disse to lokaler ca. 20% af lejlighedens samlede areal. Hvordan er reglerne for fradrag til lokaler hvorfra der drives virksomhed i egen bolig? Hvis jeg har årlige omkostninger for 250.000 til boligen i form af renter, varme/el, fællesudgifter og ejendoms-skatter, kan jeg så fratrække 20% af dette beløb? Og skal jeg i så fald betragte beløbet som en privat indtægt som skal beskattes? Hvordan opnår jeg godkendelse? Jeg har fået at vide, at min virksomhed skal tilmeldes virksomhedsstøtte-ordningen. Er dette korrekt? Skal kommunen godkende de nævnte lokaler til erhverv for at T&S vil anerkende det? Jeg er bekendt med muligheden for at fratrække ejendomsskat og forbrug. Mit svar angår fratrækning af rente-omkostninger, så virksomhedsdelen udgør en rimelig del af de samlede omkostninger på boligen. Jeg ser frem til at høre nærmere angående reglerne, mvh, Andreas Dalsgaard |
Hej med dig!
Du vil til enhver tid kunne fratrække dine renter som kapitaludgift, men det bliver jo til en meget lav skatteværdi.Uden at jeg her vil gå i alle detajler kan sige, at det svar du har fået omkring anvendelses af virksomhedsskatteordningen syntes at være meget kvalificeret.
Ved anvendelse af virksomhedsskatteordningen kan man i visse tilfældig fået fradraget renteudgiften i denpersonlige indkomst dvs. op til din højeste marginale skat.
vh.
Kim