Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af bærbar købt igennem virksomhed

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus V
Tilmeldt 14. Jul 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle!

Jeg har et lille enmandsfirma med webprogrammering som hovedvirke. For cirka 1½ år siden købte jeg en bærbar computer til dette igennem virksomheden, som er fuldt afskrevet (bogført under småanskaffelser). Nu overvejer jeg at investere i en ny, og kunne samtidig tænke mig at sælge den gamle.

Mit spørgsmål er så: Hvilke ting skal jeg tage hensyn til, når jeg så vil sælge den gamle? Kan jeg sælge den som privatperson selvom den er købt igennem virksomheden, eller skal det være igennem virksomheden (jeg formoder det sidste)? Skal køberen i så fald have en faktura af mig? Skal der moms på? Osv. osv.

Jeg har søgt rundt omkring på nettet, uden held, så det kan være der er nogen der kan pege mig i den rigtige retning. :)

Mvh

Markus

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:37

Hej

Yes..via firmaet...og momses.

MvH

Peter

Fra Aarhus V
Tilmeldt 14. Jul 10
Skrevet kl. 21:43

Hej!

Tak for det hurtige svar. Hvad så med reklamationsret? Får køberen to år igennem mig, eller er det kun hvad der er "tilbage" fra det sted jeg købte den fra? (Og ville det samme gælde hvis den var f.eks. 5 år gammel?)

Mvh

Markus

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:46

Det må være købt som beset.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:46

MvH

Peter

Fra Aarhus V
Tilmeldt 14. Jul 10
Skrevet kl. 21:49

Tak igen. :)

Har du eventuelt et link eller lignende til hvor man kan læse mere om det? Der må jo være nogle officielle regler.

Mvh

Markus

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 21:53

Markus Petersen:

Hej alle!

Jeg har et lille enmandsfirma med webprogrammering som hovedvirke. For cirka 1½ år siden købte jeg en bærbar computer til dette igennem virksomheden, som er fuldt afskrevet (bogført under småanskaffelser). Nu overvejer jeg at investere i en ny, og kunne samtidig tænke mig at sælge den gamle.

Mit spørgsmål er så: Hvilke ting skal jeg tage hensyn til, når jeg så vil sælge den gamle? Kan jeg sælge den som privatperson selvom den er købt igennem virksomheden, eller skal det være igennem virksomheden (jeg formoder det sidste)? Skal køberen i så fald have en faktura af mig? Skal der moms på? Osv. osv.

Jeg har søgt rundt omkring på nettet, uden held, så det kan være der er nogen der kan pege mig i den rigtige retning. :)

Mvh

Markus

Eftersom det er firmaet der ejer laptoppen er det firmaet der sælger den, der skal derfor laves en faktura med moms.

Fra Aarhus V
Tilmeldt 14. Jul 10
Skrevet kl. 16:14

Hej igen,

så tror jeg jeg har fundet ud af det meste. Lige et enkelt bogføringsspørgsmål: Skal salget bare ind på kontoen for normalt varesalg (i mit tilfælde konto 1000 i Summa Summarum)?

Mvh

Markus

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 20:16

Peter - Revisor:

MvH

Peter

Det vil jeg også mene burde være kotume, men jeg er faktisk ikke sikker på, at man må det hvis man sælger til en privat.

Tilmeldt 17. Jan 11
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 11:40

Lifaco - personlig rådgiver og revisor for selvstændige og iværksættere

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)