Jeg har en god ven som er revisor. Han har ryddet op i sin klientmasse og skubbet de dårligste klienter over til konkurrenterne. Jeg foreslog ham at han officielt stillede følgende krav til sine klienter:
Kun 5% af mine klienter kan leve op til disse krav, svarede han. Til gengæld er det dem som tjener rigtig mange penge. Jeg vil spørge de revisorer og advokater som er på Amino, om det er noget de kan nikke genkende til? Står det så sløjt til? Hvis det virkelig er generelt, at man ikke lever op til disse simple krav, så er der et kæmpe potentiale i at få 95% af de erhvervsdrivende uddannede, så de lærer hvad der som minimum kræves for at få succes. Flemming Hasselriis |
Thjaa... At lave en 5 års plan i vores branche er stort set det samme som at fortælle omverden at man ikke aner hvad der foregår. En 3-års plan kan til nød gå an, men med tanke på de forandringer der sker i øjeblikket så skal man være godt naiv hvis man baserer en it-baseret virksomhed på en plan der primært indeholder spåkoneri om hvor branchen bevæger sig hen.
Hvad angår de andre, så forstår jeg ikke hvorfor 4 og 5 ikke er slået sammen og jeg forstår heller ikke hvorfor det burde være et krav for at blive kunde hos en revisor eller blive betragtet som en positiv virksomhed.
Umiddelbart synes jeg det er noget af en misforståelse at en virksomhedsejer bør være single for at kunne give en virksomhed den nødvendige fokus. Derimod ser jeg det som noget praktisk i en opstartsfase hvis man skal være ung og smart og lade som om at man bruger døgnets 24 timer på sin virksomhed.
Virkelighedens verden er lidt anderledes for single iværksættere efter min efaring (har både selv været en og har en temmelig stor bekendtskabskreds af folk der er det). Single iværksættere bruger væsentlig mere tid på ukonstruktive ting som at gå i byen, have tømmermænd, jagte det modsatte køn, hænge ud og tale med andre uden der kommer noget reelt ud af det under påskud af at der netværkes osv.
Derimod ser jeg en langt mere positiv gevinst for iværksættervirksomheder hvor ejerne har en god hjemmebase og ro på privatlivet. Det kan godt være det betyder at man ikke kan sidde på kontoret alle dage til kl 23-24 fordi der er nogen mennesker derhjemme der gerne vil have opmærksomhed også, men det er også mentalt umuligt at arbejde effektivt 12-16 timer i døgnet alligevel eller beskæftige sig med det samme emne. Det kan lade sig gøre i perioder, men som en permanent indstilling til hvordan man får success er det forfejlet.
Man får ikke nødvendigvis mere success ved at sidde længere tid på kontoret og surfe facebook, MSN-chatte med sit "netværk", eller deltage i debatter på Amino som ikke direkte giver afkast til ens virksomhed (som f.eks. denne her).
Work smarter, not harder som man siger.
Hvad angår at betale moms og skatter til tiden, så er det selvfølgelig noget man bør, men jeg tror ikke der er mange virksomheder (selv dem med success) der ikke haft oplevet kluder med betalinger til det offentlige eller lignende igennem deres levetid. Det er en del af læreprocessen ved at drive en virksomhed.
Jeg er helt med på ideen om at skubbe de dårligste kunder over til konkurrenterne og fokusere på de bedste, men jeg synes de kriterier du opstiller der er forfejlet og identificerer ikke de dårlige kunder, men derimod lige præcis dem der har brug for revisorens service og hvor han kan gøre en forskel for kunden og dermed også retfærdiggøre sin pris, fordi kunden kan se at revisoren sparer ham/hende tid og hjælper med de ting som man ikke selv har tid til at dygtiggøre sig i eller holde styr på.