Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkelmandsvirksomhed vs. Interessentskab

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Vi er to søskende der vil starte en virksomhed sammen. Min søster kan på grund af sit nuværende arbejde, ikke være ejer af virksomheden, til at starte med. Vi vil bruge det næste år, på at teste af om vi vil gå ”all in, fuld tid”. Udgifterne det første år vil være under 5000 kr. + en masse arbejdstimer og indtægterne omkring. 150.000 ex. moms.

Vores tanke var, at jeg kunne registrere virksomheden i mit navn, som enkeltmandsvirksomhed, betale skatten og så ellers udbetale til min søster, efter skat. Det skal lige siges, at vi har ikke planer eller behov for at bruge pengene, de skal stå på en konto og vente til, at vi går all in.

Det er et ekstra arbejde, ved siden af vores fuldtidsarbejde og det betyder, at jeg kommer op i topskat. Nuværende årsindtægt 320.000 og så plus de evt. 150.000. Der er fradrag, arbejdsmarked osv. der skal regnes med i, og sikkert også en masse andre overvejelser.

Spørgsmålet går på om det er realistisk, at starte en virksomhed på denne måde? Har I hørt om noget lignende før?

Hvis vi vælger at gå all in, så vil vi lave det om til et interessentskab I/S

Med venlig hilsen

Anders

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:54

AndersKL:

Hvis vi vælger at gå all in, så vil vi lave det om til et interessentskab I/S. 

I skal være opmærksomme på at i det øjeblik I omdanner til et I/S vil i få nyt CVR-nummer og dermed følgende udgifter til måske nyt brevpapir, visitkort, kontrakter mv.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:59

Hej Henrik, 

Tak for dit svar.

Det havde jeg ikke lige regnet med i, men jeg tror ikke det vil blive noget problem, da vi ikke har brug for visitkort, hjemmeside mm. det første år. Vi kommer til at få omkring 5-10 kunder i år, hvor vi har/får et godt forhold til, så det skulle heller ikke betyde noget for kunderelationerne, at vi vælger at skifte.

Men godt du lige nævner det.

/Anders

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:10

Med hensyn til dit oprindelige spørgsmål kunne du overveje at anvende virksomhedskatteordningen, hvor du betaler en foreløbig skat på 25%.  Det burde holde dig under topskattegrænsen og I kunne så evt. skubbe udbetalingerne indtil du ikke rammer topskattegrænsen.

/Henrik

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)