Hej alle sammen. Jeg står og overvejer om jeg skal starte et boligudlejningsfirma og i forbindelse med det har jeg et par spørgsmål. 1) Hvis jeg går ud og køber en ejendom igennem firmaet, kan jeg så trække momsen fra? 2) Og skal jeg kræve moms af leje indtægten?
Udover det er jeg en mand af mange planer. Er der overhovedet nogen muligheder for at kalde sit firma for et investerings firma, og drive flere firmaer under samme cvr nummer? Såsom: 1) Event firma 2) Udlejning firma 3) Osv. Planen var at selv at køre firmaet i position, og et familie medlem overtog styringen, men selve økonomien blev i min varetægt hvis man kan formulere det på denne måde.. På forhånd tak.. |
1 og 2
Sådan som jeg forstår reglerne så er der hverken moms på egendomme eller udlejningsvirksomhed.
Jeg tror det kommer lidt an på hvad du mener med indvesteringfirma. Hvis du mener et firma der for indskudt en masse kapital af ejerne og så måske låner noget mere i banken tror jeg der er rimeligt frit slag. Hvis du mener et firma som investere andres penge så er du sandsynligvis inde under finanstilsynet og alle de regler der er når man driver en finansiel virksomhed med kapitalkrav osv. Jeg er ret sikker på du ikke skal regne med at du kan køre et Event firma fra samme cvr som eks. finansiel virksomhed. Jeg tror simpelthen myndighederne vil stille spørgsmålstegn ved om det er reelt. Hvis du arrangere events og en rig falder ned eller lignende så kan du hurtigt få et stort erstatningskrav som ville gøre skade på de andre mennesker der har investeret gennem dit firma. Derfor vil jeg gætte på at du bliver stoppet langt tid før du kommer igang.