Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

EUROEN går bankerot

Side 5 ud af 5 (48 indlæg)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Forskellen på højre- og venstrefløjens model er dog interessant nok. Personligt tror jeg ikke på, at man hverken kan eller skal spare sig ud af en krise - man skal knokle sig ud af den. De forskellige økonomer jeg har hørt udtale sig om planerne siger stort set alle, at begge planer i princippet godt kan lade sig gøre. Ingen af dem er perfekte, ifølge økonomerne, men brugbare, og de kan ikke klart afgøre hvilken der med størt sikkerhed fører til et godt resultat.

Man kan arbejde sig ud af de fleste problemer, men der er bare alt for mange, som er bange for dette... Det ses jo i den ineffektivitet, som hersker mange steder. For mange er bange for, at der bliver sparet ydeligere, hvis de kan gøre tingene hurtigere og mere effektivt.

Mikkel deMib Svendsen:

Og så er vi egentligt tilbage ved de mere grundlæggende politiske visioner - hvilket samfund det er man ønsker. Om man ønsker et samfund, der bygger på fællesskabet - eller om man ønsker et samfund der bygger på individet. For det er her de to fløje fundamentalt set adskiller sig.

Man ønsker ingen af delene hver for sig, men et samfund som bygger på en kombination af begge dele...

Fra helsingborg
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 395
Fra  handyman-kompagniet Skrevet kl. 20:55

hej  BroncofanDK

Det var vel nok et imponerende CV for at diskutere økonomisk politik, og en enestående gang vrøvl!

Du har fuldstændig ret!

Beklager mit forsøg på at være morsom, men havde du nærlæst et andet indlæg forstod du nok bedre.

mvh

Tilmeldt 1. Aug 10
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 13:53

sören :

Jeg har sjældent hørt mage til fjollethed; men jeg kan da fortsætte i samme spor. Jeg husker tydeligt vores foragt for søndags- og feriehippier, som i deres søgen efter fri tossetobak valfartede til Katmandu og omegn.

Det var ikke lige de politisk interesserede, men navlepillerne.

Mht til den Sovjetiske invasion, så var vi på vores poster og arrangerede en af de første demonstrationer i det Vestjyske.

Og EU er i hvert fald MEGET langt fra at være liberale. Tværtimod - de har på mange punkter adopteret de værste elementer ved den Sovjetiske planøkonomi og topstyrring. Så når der kommer forslag om at vi skal gå endnu længere den vej, og give endnu mere magt til centralistisk tænkende magtlidderlige typer, så vil jeg fortsat tillade mig at stemme nej.

HA HA, der blev du vist fanget i dit GLOBALE geografikendskab der ovre i det vestjyske, det du beskriver om søndags hippier og tossetobak  og navlepillere må være noget du må have et nært forhold til. Mig og mine meningsfæller har aldrig interesseret os for den slags og Katmandu ligger altså ikke i Fjerne Østen.

Derimod er jeg fuldstændig enig i din beskrivelse af at EU  adopterer de værste elementer fra den sovjetiske Planøkonomi og at der gives mere og mere magt centralistisk tænkende magtliderlige typer

Fra helsingborg
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 395
Fra  handyman-kompagniet Skrevet kl. 16:05

HA HA, der blev du vist fanget i dit GLOBALE geografikendskab der ovre i det vestjyske, det du beskriver om søndags hippier og tossetobak  og navlepillere må være noget du må have et nært forhold til. Mig og mine meningsfæller har aldrig interesseret os for den slags og Katmandu ligger altså ikke i Fjerne Østen.

nå nå, ro på.   Jeg skrev "Katmandu og 0megn" !

http://da.wikipedia.org/wiki/Fjern%C3%B8sten

Fjernøsten er et lidt gammeldags udtryk for Østasien og Sydøstasien tilsammen.

http://da.wikipedia.org/wiki/%C3%98stasien

Jeg må så konstatere at kendskab til geografi, ikk´er så ring´endda !

mvh

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 08:58

mr.guffe:

NB-Import:
Euroen er en dødsejler det har finanskrisen vist, uden euro kunne Grækenland og Irland bare have devalueret sig ud af krisen.

Man kan altså ikke devaluere sig ud af en krise!! Det er ikke bedre end at tisse i bukserne fordi det luner..

Læs mere her: http://ioa1.systime.dk/index.php?id=320

Det kan man nu sagtens - det med at devaluere sig ud af en krise. Jeg tror vi alle ser med misundelse på den Svenske økonomi i øjeblikket. En permanent uholdbar økonomi som den vi havde under Anker Jørgensen kan ikke rettes op med devalueringer, men en økonomi som den nuværende danske økonomi ville have stor glæde af det.

Danmarks store problem er at fastkurspolitikken blev lavet for 29år siden for at bringe rentesatserne under kontrol - operationen lykkedes men nu er patienten ved at dø af alderdom.

Før Schlütter havde vi den mest sindsyge økonomiske politik - dyrtidsreguleringen - som totalt destruerede vores konkurrenceevne og sadlede Danmark med en gæld genereret fra 79-82 og som det har taget 25 år at betale tilbage til 1979 niveau.

Problemet med Euroen er ikke en den fælles valuta - det er et kæmpe aktiv. Problemet er at ingen har magt til at tvinge ex. Grækenland, Italien, Portugal, Irland, Spanien, Frankrig til at overholde aftalerne om max 3% løbende underskud.

Hvordan ville vi have klaret os hvis vi havde omkostninger på gennemsnitligt EU niveau - 35% billigere fødevarer, billigere tøj, mere konkurrence mellem banker, mere kapital til rådighed...

Fastkurspolitik og DKK er den dummeste kombination vi kan samle.

Fra Svendborg
Tilmeldt 28. Nov 10
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 09:04

Jeg kunne godt tænke mig at vi fik Euro :) så blir det ogs meget lettere når man tager til Tyskland.

Så er man vant til priserne og ska ikke frem med lommeregneren..

Kro i hjertet af Fyn til salg.. Kauslunde Kro med mange muligheder!

www.Kauslunde-kro.dk

Tilmeldt 1. Aug 10
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 10:00

Simone:

Jeg kunne godt tænke mig at vi fik Euro :) så blir det ogs meget lettere når man tager til Tyskland.

Ha Ha, Ja det argument hører man tit, men det må vist være fordi du ikke har sat dig ind i hvad en tilslutning til EURO vil medføre. 

Vi ser nu at eurolandene  specielt Tyskland skal betale for de andre landes uansvarlige statsbudgetter som i Grækenland, Portugal Spanien Italien m.fl. Når Grækenland om kort tid går statsbankerot i Eurosamarbejdet er der en potentiel fare for at vi løber ind i en endnu større finanskrise og resecion end vi har oplevet tidligere.

Som Euroland vil der ved flertalsafgørelser i EU være dem der bestemmer lønninger, arbejdstid, skatter, frierier pensioner etc, vi få ikke noget at skulle have sagt, bortset fra at VI KAN SIDDE MED VED BORDET.

Eurosamarbejdet svarer til at du går ned til ham der hver morgen køber en pose bajere i kiosken og sætter sig på bænken hele dagen og du siger til ham : Skal vi ikke slå vores økonomi sammen, Hurra Hurra.

Simone jeg tror dit argument for Euroen var an provokation for at skabe debat?

Hvis du virkelig mener det du skriver er jeg alvorligt bange for at Euro spørgsmålet ikke egner sig ti en folkeafstemning. Hvis man een gang har sagt ja til noget i EU er der ingen vej tilbage.

EUROen er og bliver en DØDSEJLER

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 10:04

NB-Import:

Simone:

Ha Ha, Ja det argument hører man tit, men det må vist være fordi du ikke har sat dig ind i hvad en tilslutning til EURO vil medføre. 

Vi ser nu at eurolandene  specielt Tyskland skal betale for de andre landes uansvarlige statsbudgetter som i Grækenland, Portugal Spanien Italien m.fl. Når Grækenland om kort tid går statsbankerot i Eurosamarbejdet er der en potentiel fare for at vi løber ind i en endnu større finanskrise og resecion end vi har oplevet tidligere.

Som Euroland vil der ved flertalsafgørelser i EU være dem der bestemmer lønninger, arbejdstid, skatter, frierier pensioner etc, vi få ikke noget at skulle have sagt, bortset fra at VI KAN SIDDE MED VED BORDET.

Eurosamarbejdet svarer til at du går ned til ham der hver morgen køber en pose bajere i kiosken og sætter sig på bænken hele dagen og du siger til ham : Skal vi ikke slå vores økonomi sammen, Hurra Hurra.

Simone jeg tror dit argument for Euroen var an provokation for at skabe debat?

Hvis du virkelig mener det du skriver er jeg alvorligt bange for at Euro spørgsmålet ikke egner sig ti en folkeafstemning. Hvis man een gang har sagt ja til noget i EU er der ingen vej tilbage.

EUROen er og bliver en DØDSEJLER

Nu skal man jo ikke kaste med sten når man selv bor i et glashus.

Nu ville det være idiotisk ikke at indrømme at Euroen er udfordret af for store underskud på visse landes statsfinanser og manglende evne for ECB til at håndtere dette. Selvom USA er økonomisk udfordret, så er der næppe mange Amerikanere der forestiller sig at 50 forskellige valutaer i USA ville være hensigtsmæssigt.

Danmark har sat sig mellem to stole hvor vi er det land i EU hvor der er de højeste priser (mindst konkurrence) og den næst laveste vækst. Vore banker og vore danske kroner stjæler konkurrenceevne, og vi undlader at gøre som svenskerne - at have en flydende valuta der kan justere for når vi er dumme nok til at bygge verdens dyreste offentlige sektor.

En fælles valuta betyder at du ikke kan skjule dig/justere dårlig økonomi. Det du ser nu når der bliver ryddet op er at der kommer sammenhæng mellem den Græske og Tyske økonomi igen. Middelhavslandene har haft en kæmpe inflation i en periode, og du vil se at de enten må skabe balance eller se deres arbejdspladser gå til mere konkurrencedygtige lande.

Danmark er langsigtet et af de lande i EU der vil have størst glæde af Euroen - og måske kunne det være at vi kunne beholde vore arbejdspladser hvis vi var hvis vi som folk ikke var så navlebeskuende. Det er sigende at vi som nation har valgt en politisk ledelse der påstår at vi kan uddanne os så vi altid er klogere end andre nationer, at vi kan beskatte visse virksomheder og give pengene til "grønne investeringer" så vi for altid vil være ledende på det område.

Euroens problemer lige nu er at de lande som de fleste var overraskede over at de kom med i Euroen i første runde nu har problemer - det er alle lande der devaluerede hvert andet år indtil omkring 1990. 

Side 5 ud af 5 (48 indlæg)