Efter at Jørgen var ved at komme galt afsted med aftenkaffen kom jeg faktisk selv i tvivl, om det jeg i sin tid havde lært (af en revisor) omkring dette område var helt rigtigt. Jeg har derfor bedt Lars Gosvig om en vurdering, og han siger, at selve fortjenesten er momspligtig.
indkøbet er tilsyneladende uden moms (vel ca 88,6o i indkøb)
mens kortene langes videre over disken til f.eks. en 100 kr.seddel
ad Lars Gosvig: han havde vel ikke en SKAT reference som han plejer at være kvik til at hive frem fra dybet???
Konteringsmaessigt maa vel vaere samme princip som et normalt opstillet regnskab hvor der beregnes moms af fortjeneste, som f.eks. ved brugtmomsordningen.
Ved salg: Kredit taletidskort salg
Ved koeb: debet taletidskort-koeb.
Og saa regulere moms af fortjenesten ud af resultatopgorelsen og ned til momsen ved udgangen af momsperioden, eller jaevnligt hvis man har temperament til det.
Ville ellers vaere en god deal hvis man slap for at betale moms af dem - de er jo rimelig hotte saadan nogle kort har jeg hoert.
Der er desværre mange som ikke har styr på dette når de sælger taletid.
Hvis du køber Lebara kort med 100 kr i salgsværdi til eks 90 kr så er der en fortjeneste på 10 kr. incl. moms så 8 kr i fortjeneste og 2 kr i moms.
Der kan være tilfælde hvor det ikke er sådan bl.a. Global one kort og nøgle af startpakkerne. Så det er meget nødvendig at kioskerne af nogle af dem som laver en rigtig faktura. Det skal fremgår hvordan moms er beregnet.