Taler vi om en ung mellem 15 og 18 år som bare vil have taget et billede?
Så er der i princippet ikke noget problem (hvis det du kalder kontrakt svarer til en ordrebekræftelse) Efter Værgemålslovens må en 15 årig disponere over egne midler. Hvad han ikke må er at stifte gæld, så hvis du sørger for betaling og levering er sammenfaldende er der ingen problemer.
Juridisk bygger det på værgemålslovens § 1 (hovedreglen) versus § 42 (undtagelserne).
Ja, min "kontrakt" er mest en ordrebekræftelse med de aftalte ting, kontaktinformation og mine forretningsbetingelser. Det lyder som om der ikke er nogen problemer i den henseende.
Derudover indeholder mine standard-forretningsbetingelser et model-release afsnit, hvor kunden giver mig lov til at bruge portrætbillederne. Her skal der underskrives af en person over 18 år eller en værge.
Ved privat fotografering kræver jeg betaling forud, da jeg desværre har oplevet at skulle bruge ret meget krudt på at få betalingen, når først billederne er leveret. Ikke pga. dårlige betalere - bare almindelig glemsomhed
Jeg er faktisk lidt i tvivl om, om jeg bryder nogle regler ved at kræve betaling 14 dage inden fotograferingen.