Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura og kontrakt til person under 18

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har fået en portræt-forespørgsel fra en person under 18 år.

Kan jeg lave en normal kontrakt og faktura til vedkommende? 

Eller skal papirerne adresseres til dennes værge?

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen  Carsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:36

Hej.

Ja,,idet han ikke må indgå jurisk bindende aftaler(myndighedskrav 18 år)

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:53

Peter - Revisor:

Ja,,idet han ikke må indgå jurisk bindende aftaler(myndighedskrav 18 år)

Jo - det må han godt - idet vedkommende må disponere over egne midler (henunder egne penge tjent fra det fyldte 15 år.)

Hvis der ikke er en skillelinje vil det jo heller ikke være tilladt unge under 18 at bestille frisørtid, biografbiletter mv.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:00

Hej.

Mit svar gik på kontrakt.

Så er det jo spørgsmålet...hvad kontrakten dækker....og denne må han ikke underskrive.

MvH

Peter

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Skrevet kl. 19:26

Hmmm, noget tyder på, at det bliver lavet som en hasteopgave uden kontrakt og med forudbetalingSmile

Mange tak for jeres svar.

SmileCarsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:36

Hej Carsten,

Taler vi om en ung mellem 15 og 18 år som bare vil have taget et billede?

Så er der i princippet ikke noget problem (hvis det du kalder kontrakt svarer til en ordrebekræftelse) Efter Værgemålslovens må en 15 årig disponere over egne midler. Hvad han ikke må er at stifte gæld, så hvis du sørger for betaling og levering er sammenfaldende er der ingen problemer.

Juridisk bygger det på værgemålslovens § 1 (hovedreglen) versus § 42 (undtagelserne).

/Henrik

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Skrevet kl. 09:58

Hej Henrik,

Ja, min "kontrakt" er mest en ordrebekræftelse med de aftalte ting, kontaktinformation og mine forretningsbetingelser. Det lyder som om der ikke er nogen problemer i den henseende.

Derudover indeholder mine standard-forretningsbetingelser et model-release afsnit, hvor kunden giver mig lov til at bruge portrætbillederne. Her skal der underskrives af en person over 18 år eller en værge.

Ved privat fotografering kræver jeg betaling forud, da jeg desværre har oplevet at skulle bruge ret meget krudt på at få betalingen, når først billederne er leveret. Ikke pga. dårlige betalere - bare almindelig glemsomhed Smile

Jeg er faktisk lidt i tvivl om, om jeg bryder nogle regler ved at kræve betaling 14 dage inden fotograferingen.

SmileCarsten

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)