Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Donering af virksomhedens penge

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Jan 11
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Hvor meget må man donere til organisation, eller et udvalg?

For at gå tæt til sagen, må man så donere penge til et udvalg på sin skole?

Et festudvalg eller andet?

Hvad skal man tage højde for i sådan en situation?

M.v.h. Alphaville

Tilmeldt 9. Jan 11
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 22:00

Hej,

Du må gerne give sponsorater så længe det ikke er i egen interesse. Dvs., du må f.eks. ikke støtte din datters ridehold eller lignende, men ønsker du at sponsorere Læger uden grænser eller lignende, så er det ok.

Ved udarbejdelse af regnskabet skal du blot være opmærksom på, at der er et bundfradrag som du ikke får skattemæssigt fradragsret for.

Tilmeldt 12. Jan 11
Skrevet kl. 22:15

Okay

Nu er det sådan, at man måske godt kan sige at det er min "rideskole"

Jeg studere, og mine produkter sælger jeg til det sted hvor jeg er studerende.

Og det sted jeg vil støtte er barudvalget på skolen, som så kan bruge flere penge til vores fester.

Ud fra det du har skrevet, så kan jeg ikke gøre dette?

Kan du forklare det med bundfradrag?

Jeg kender slet ikke reglerne for sponsorater? Er det noget jeg kan trække fra i skat, men kun betale via mit fradrag?

Tilmeldt 12. Jan 11
Skrevet kl. 22:16

Hey. jeg glemte sgu da helt og sige tak

Tak for svaret. Er jeg glad for :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:38

Hej

Du skal lige vare klar over, at der er væsentlig forskel mellem donation og sponsorat.

Går stærkt ud fra, at du mener sponsorat....hvor der ikke er bundfradrag.

MvH

Peter

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:42

Reglerne for sponsorater er, som Peter siger, anderledes end donationer. Donationer skal være enten for private penge eller til særligt godkendte (forsknings-)projekter. Sponsorater kræver, at man får reklameværdi for pengene, ellers er der ikke fradragsret i det skattemæssige regnskab:

http://anettesand.dk/2008/sponsorater-fradrag-og-bogf%C3%B8ring/

Som privatperson kan du donere til almenvelgørende formål (foreninger med et almennyttigt formål - der findes en liste over dem) og få fradrag på selvangivelsen. Jeg mener, det er max. 14.500 kr. årligt, der er fradrag for.

Dbh
Anette Sand

Tilmeldt 12. Jan 11
Skrevet kl. 23:22

Så det jeg høre dig sige er, at jeg via min enkeltmandsvirksomhed kan sponsorere barudvalget på min skole, så længe de giver mig noget reklame?

Jamen det er jo genialt.

Hvordan betales skatten?

Lad os sige, at jeg vælger at give en krone pr. enhed der købes via skolen.

Hvordan beskattes mit firma så af dette? Og hvordan beskattes modtageren?

Jeg personligt bliver vel kun beskattet af det jeg hiver ud firmaet. Så hvis jeg fra starten vælger ikke at medregne den ene krone pr. produkt, så har jeg hverken fordele eller ulemper ved dette?

Det er sådan, at firmaet ikke er startet endnu. Og at jeg endnu ikke har fået en aftale med min skole. Så jeg tænker umiddelbart dette sponsorat som et lokkemiddel til skolen.

Hvis de lader mig reklamere og sælge først til de studerende, så støtter jeg et udvalg på skolen.

Så jeg kender egentlig ikke til fordele eller ulemper. Ved intet om dette fradrag? Kan jeg "tjene" på at give et sponsorat? Fordi jeg kan trække noget andet fra?

Undskyld det lange brev. Vil bare være helt sikker :p

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:33

Egentlig er det nemmere, hvis vi taler om det. Kan du ikke komme til et info-møde, det ville være en oplagt lejlighed, også til at få styr på de øvrige ting om skat, fradrag osv:

Regnskabsskolens informationsmøder - tilmelding her.

Bortset fra det: Jeg ved ikke, hvad du laver og hvem din kundegruppe er. Derfor kan jeg ikke sige noget om, hvorvidt det virker relevant eller ej. Så måske kan du, måske kan du ikke: For at virke som reklame, skal reklamen jo rette sig mod virksomhedens potentielle kundegruppe. Dvs. hvis du sælger dametasker, vil det være relevant at reklamere et sted, hvor der kommer mange købedygtige kunder til det produkt. Hvis du sælger bannerannoncer, skal du nok finde et andet sted end hos dametaske-køberne.

Reklameværdien skal være det absolut primære, ikke dine private interesser. Dermed ikke sagt, at der ikke kan være sammenfald.

Et typisk eksempel kunne være, at jeg (=Regnskabsskolen) beslutte at støtte Spartas Ungdoms kastehold. Det ville være meget lidt relevant: Der er ikke særlig mange af vores kunder eller potentielle kunder, som går op i kastesport. Ingen ville være i tvivl om, at det var på grund af private interesser. Så selvom jeg fik masser af reklame, ville værdien for virksomheden næppe være til stede.

Der skal altså overvejes for og imod.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 23:43

Anette Sand /Regnskabsskolen:

Reklameværdien skal være det absolut primære, ikke dine private interesser. Dermed ikke sagt, at der ikke kan være sammenfald.

Enig med Amette. Vil blot lige tilføje en enkelt pind. Værdien af generel reklame i et lokalområde skal også med i vurderingen. Ikke mindst når vi er uden for storbyerne, kan det at være et kendt firmanavn i lokalområdet, godt have stor betydning.

mvh
Michael

Tilmeldt 12. Jan 11
Skrevet kl. 09:45

Ja det kunne klart være spændende

Men der er lang tid til den 16. marts. Jeg skulle gerne have redt det ud inden den 21. feb.

Ville gerne vide, om jeg skal prøve at sælge mit forslag ved at støtte noget af deres.

Eller om jeg bare skal håbe, at de godtager det uden min støtte.

Kan jeg miste noget mere, end det jeg starter med at "love" ud? Og er der ellers fordele efterfølgende?

Det er sådan at jeg sælger ting til de studerende.

For at kunne sælge disse ting til studerende, vil jeg have skolen til at lade mig sende et brev ud via dem.

Og på det brev vil der stå: Hvis i køber produktet, så støtter i "barudvalgtet" som kan give jer nogle fede fester.

Vil det ikke betegnes som god reklame værdi ;)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)