Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

To købere af samme domæne - hvem har retten til det?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer,

Jeg er rendt ind i lidt af et problem efter at have købt et domæne fra et konkursbo i sommeren 2010. Det er lidt af en speciel sag, men håber i har lyst til at hjælpe mig.

Det omtalte domæne blev købt i god tro om at konkursboet ejede det (fandt det via deres profil på DK-hostmaster), men det har senere vist sig at advokaten, der stod for boet, allerede havde solgt det til en anden. Den nye køber var dog ikke blevet registreret hos DK-Hostmaster og derfor så det fortsat ud som om den konkursramte virksomhed havde retten til det. Derfor endte det med at jeg købte og betalte for domænet, samt blevet registreret som domæne-registrant hos DK-Hostmaster.

Den anden køber har aldrig været registreret hos dk-hostmaster, men nu mener advokaten (der er skyld i fejlen ), at det er uden betydning og at jeg skal overdrage domænet til den anden køber. Jeg vil til gengæld få returneret det beløb jeg betalte for domænet i sin tid.

Mit problem med denne sag er følgende:

1. Jeg vil meget nødigt af med domænet, da jeg allerede har brugt en del tid på at udvikle på et koncept til en kommende website. Desværre kan jeg dårligt bevise hvor mange timer der er gået tabt - men det er ikke så få...

2. Jeg er Nordjyde, så det endte med at jeg købte domænet meget billigt af advokaten da han på ingen måder kendte til den reelle markedsværdi - så at nøjes med at få returneret købsbeløbet vil være utroligt skuffende.

3. Det er ikke mig med advokaterne der har lavet en fejl - derfor kan det ikke være rimeligt at det er mig og min investering, der kommer til at betale for deres sjusk.

Er der nogen som ved noget om den slags og har i nogle gode råd til sådan en sag? Passer det f.eks. at køber nr. ét har retten selvom han aldrig har været registrant af domænet? Har spurgt DK-hostmaster om hvem der har retten til domænet og de siger, at det er mig fordi jeg er den, der er i deres register og så er der ikke så meget at rafle om...

Enhver form for hjælp vil være ekstremt påskønnet :)

Mvh René

Fra Kolding
Tilmeldt 4. May 10
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 02:04

Hej Rene

Som jeg ser det, skal du gøre 2 ting :

1. Fortælle advokaterne, at ifølge DK-hostmaster er du den lovmæssige ejer af domænet og hvis de mener De vil bruge tiden på det, så må de jo hive dig i retten. Umiddelbart ville jeg mene, at det er så "lille" en sag, at der ikke er noget kød på den for advokaterne.

Altså nægt og stå fast på din ret.

2. sæt dig sammen med sparringspartnere, venner eller lignende og find alternative domæne navne, hvis du skulle være så uheldig at blive tvunget til og overdrage domainet. Registere dem/det som du synes bedst om og lad det ligge i skufen, hvis det utænkelige sker...

Mvh Kim

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 02:45

Jeg er ikke jurist eller lignende, så læs det jeg skriver med det i tankerne.

Du bliver lige nød til at skære det ud i pap. Big Smile

Hvem har DU købt domænet af? fra kuratoren der disponerer over konkursboet? eller dem der ejede selskabet som nu er gået konkurs?

Du skal huske på at det i sidste ende er kuratoren der kan disponerer over konkursboet, så hvis det ikke er ham/hende du har købt det fra, kan jeg ikke se at du kan beholde domænet. Selvom det skulle være i god tro man handlede, kan man ikke tilegne sig ejerskab af noget, ved at købe det fra en der ikke havde ret/tilladelse til at sælge det.

Det ville være det samme som at købe et stjålet produkt fra en tyv, selvom du virkelig troede at den pågældende person var ejeren af produktet, og at du forlangte at beholde det købte produkt, selvom den retmæssige ejer af produktet ønskede det tilbage igen. Det holder næppe i retten.

Hvis det er kuratoren du har købt det af, så er det en lidt mere kompliceret sag. Smile

Du kan evt. prøve at kontakte Kristian Holte fra Simple Law, han har stor indblik i domæne-sager.

http://www.amino.dk/members/Legal-Advice/default.aspx

Jeg vil lige indskyde med en lignende episode, jeg selv havde for et stykke tid siden. Jeg havde i lang tid overvåget et .dk-domæne som indeholdt mine initialer, som jeg meget gerne ville ha' fat på.

Jeg fandt ud af at selskabet der ejede domænet var under konkursbehandling, så jeg fandt frem til kuratoren og prøvede på alle mulige måder at kontakte ham. Jeg sendte tilbud til ham med et meget højt kontant tilbud, som jeg er meget sikker på at ingen andre ville byde for domænet, via e-mail, prøvede at ringe til ham osv., men fik altid det samme svar at han ikke var tilstede.

Efter utallige forsøg på kontakt til kuratoren udløb deadline for behandlingen af konkursen, dagen efter kontaktede kuratoren mig pr. e-mail og fortalte mig at konkursboet var gjort op/behandlet færdig og at han derfor ikke kunne hjælpe mig. Jeg havde ellers troet at kuratoren var interesseret i at få mest værdi ud af konkursboet, men denne kurator havde åbenbart ikke forstand på værdisætning af domæne-navne. Smile

Jeg har så fundet ud af at det er ejeren af konkursselskabet, der åbenbart stadig har domænet. Det fandt jeg ud af, da jeg senere sendte et tilbud til det e-mail der var på domænet. Ejeren af konkursselskabet var ikke interesseret i at sælge det, da han anvendte det til e-mail. Smile

På DK-Hostmasters whois side, står konkursselskabet faktisk stadig som registrant, selvom der snart er gået flere måneder siden konkursboet blev gjort op.

Held og lykke med det,

Kommer snart...

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:53

Tak for svaren indtil nu :)

tænkstort:

Du bliver lige nød til at skære det ud i pap. Big Smile

Hvem har DU købt domænet af? fra kuratoren der disponerer over konkursboet? eller dem der ejede selskabet som nu er gået konkurs?

Du skal huske på at det i sidste ende er kuratoren der kan disponerer over konkursboet, så hvis det ikke er ham/hende du har købt det fra, kan jeg ikke se at du kan beholde domænet. Selvom det skulle være i god tro man handlede, kan man ikke tilegne sig ejerskab af noget, ved at købe det fra en der ikke havde ret/tilladelse til at sælge det.

Det ville være det samme som at købe et stjålet produkt fra en tyv, selvom du virkelig troede at den pågældende person var ejeren af produktet, og at du forlangte at beholde det købte produkt, selvom den retmæssige ejer af produktet ønskede det tilbage igen. Det holder næppe i retten.

Hvis det er kuratoren du har købt det af, så er det en lidt mere kompliceret sag. Smile

Det er kurator jeg har købt domænet igennem - har på intet tidspunkt haft direkte kontakt til virksomheden under konkurs. Det store spørgsmål er bare hvem der ejede det på det tidspunkt hvor jeg købte det. I følge DK-Hostmaster var det konkursboet, men  i følge kuratoren var det den anden køber, selvom han i princippet aldrig er blevet registreret som fuldmægtig af domænet.... 

Tilmeldt 15. May 13
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:57

Du står som ejer af domænet hos DK hostmaser - ergo er domænet dit. At kurator har klokket i det, er ikke din skyld.

Så fasthold du er ejer og du agter at beholde det - og er de uenige kan de gå rettens vej hvis de mener de har en sag.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:04

Jeg ville også være kold i dette tilfælde og intet gøre. Spørgsmålet er om kuratur og konkursboet overhovedet har midlerne til at føre en evt. sag mod dig. Dernæst om de vil holde et konkursbo i live sålænge blot for et domænenavn......

/Henrik

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:16

Hvis kurator er advokat, og det er ham, som har klokket i det, og i øvrigt mener at han har retten på sin side, så er der jo ikke tale om at det er konkursboet, som skal betale, men en advokat, som skal rode bod, på sine egne fejl.

Mon ikke han gerne vil føre en sådan sag? Advokaten skal jo ikke købe sig til advokatbistand, men det bliver René i så fald nødt til at gøre.

Det er en kæmpe risiko at tage for René, med mindre sagen er 100% sikker for ham i retten.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:00

Martin E. Jensen:

Mon ikke han gerne vil føre en sådan sag? Advokaten skal jo ikke købe sig til advokatbistand, men det bliver René i så fald nødt til at gøre.

Det er også det jeg er tænker på. Advokaten har på ingen måder samme risiko ved at køre en sag som jeg ville have... Ønsker heller ikke at køre en sag, da jeg mener at der må være en mere fornuftig løsning, hvor alle parter må indgå kompromis.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:48

Martin E. Jensen:
Mon ikke han gerne vil føre en sådan sag

Det ændrer jo ikke på at sagen står mellem konkursboet og Rene. Det er jo ikke en tvist mellem advokaten personligt og Rene.

Et konkursbo skal stadigvæk have penge i boet for at kunne rejse en sag. En sag kan trækkes i langdrag og det koster penge for boet i administration.

Hvad er risikoen for Rene. Om han lader stå til eller ej ændrer ikke noget for ham. Det er kurator som har udspillet....

/Henrik

Fra Regstrup
Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 543
Fra  Kalundborg Auto ApS Skrevet kl. 11:53

Jeg vil anbefalde Rene at Klage over advokaten til advokatklagenævnet

Da det er en advokat fejl.

I forbindelse med en retssag vil rene klart vinde da det er DK-Hostmaster der er myndigheden der styre ejerskab af danske domæner.

og en anden person har jo ikke været i nærheden af at eje det domæne.

Mine øjne vil Rene havde sagen på siden side.... da retten nok vil henvise til DK Horstmasters oplysninger.

Skrot Amoks http://skrotamoks.dk

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)