Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et par hurtige købsmoms spørgsmål

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Brønshøj
Tilmeldt 3. Mar 10
Indlæg ialt: 159
Fra  IIH Nordic Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen,

Egentligt tror jeg ikke at det er så svært, men alligevel giver det mig problemer. Jeg sælger kun til danske virksomheder, så det er kun min købsmoms, der driller.

Jeg køber fra tid til anden software og andre digitale varer igennem mit firma, fra firmaer, der ligger rundt om i verden, nogle i EU og andre udenfor. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe mig med.

1. Kan jeg trække moms fra f.eks. nogle billeder, der er købt af et firma, der ikke ligger i EU, uden jeg skal toldgodkendes, eller hvad det hedder?

2. Hvis jeg har købt software af et firma i EU, men ikke har kunne angive mit momsnummer og der ikke står noget om moms på fakturaen, hvad gør jeg så?

3. Stort set det samme som spørgsmål 3. Hvis jeg har købt software af et firma fra EU, hvor jeg har angivet mit firma navn, men ikke mener at jeg kunne angive momsnummer og der ikke står noget om moms på fakturaen?

4. Hvis jeg har købt er domæne igennem et firma fra EU, hvor der ikke er angivet moms, skal jeg så selv udregne købsmomsen, jeg skal indbetale til SKAT, eller skal jeg ikke foretage noget?

Hvis det har indflydelse, så er det et enkeltmandsfirma jeg har. Det er sikkert helt elementære ting jeg spørger om, men al begyndelse er jo svær :)

Hvis der er nogen, der kender til en rigtig god momsvejledning med konkrete eksempler, som forklarer det på et newbie sprog, så må I også meget gerne linke til det.

Håber I kan hjælpe! Ha' en dejlig dag!

De bedste hilsner
Martin

Hvis du også brænder for e-handel, SEO og andre former for online markedsføring, så find mig på Google+

Fra Brønshøj
Tilmeldt 3. Mar 10
Fra  IIH Nordic Skrevet kl. 18:07

Hvor er alle de venlige regnskabs-sjæle henne? Smile

Hvis du også brænder for e-handel, SEO og andre former for online markedsføring, så find mig på Google+

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:25

Hej Martin,

du skal først selv tillægge dine varekøb med indgående moms (25%) og derefter trække dem fra i udgående...

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:27

Hej igen,

dette link skulle forklare det.

Brian

Fra Brønshøj
Tilmeldt 3. Mar 10
Fra  IIH Nordic Skrevet kl. 19:18

Hej Brian,

Mange tak for dit link - det er rigtig brugbart! Jeg var blandt andet ikke klar over, at jeg skulle udfylde Rubrik A – varekøb u/ moms, så det var godt at få styr på!

Jeg er dog stadigt i tvivl om, hvordan jeg skal registrere de køb, hvor jeg ikke har kunne angive momsnummer og hvor der ikke står noget om moms på fakturaen?

Det er spørgsmål 2 og 3 jeg mangler at få afklaret.

Endnu engang mange tak for hjælpen!

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:26

Martin Albertsen:

Hej Brian,

Jeg er dog stadigt i tvivl om, hvordan jeg skal registrere de køb, hvor jeg ikke har kunne angive momsnummer og hvor der ikke står noget om moms på fakturaen?

Dem gør du bare det samme med.

Brian

Fra Brønshøj
Tilmeldt 3. Mar 10
Fra  IIH Nordic Skrevet kl. 19:38

Mange tak det Brian - det var rigtig brugbart!

Ha' en dejlig aften!

Fra Brønshøj
Tilmeldt 3. Mar 10
Fra  IIH Nordic Skrevet kl. 10:31

Hej igen,

Har lige endnu et kort spørgsmål til nedenstående:

http://www.startvaekst.dk/momsinterkoeb - Du køber programmet af en virksomhed i EU.

Hvis jeg har købt et domæne, som kostede 378 kroner af et firma i EU, hvor momsen ikke fremgår af fakturaen, da jeg har angivet mit momsnummer. 

Er momsen jeg skal indberette, så 94,50 eller 118,125?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:38

Du skal lægge moms (25% = 94,50) på...

Fra Brønshøj
Tilmeldt 3. Mar 10
Fra  IIH Nordic Skrevet kl. 10:47

Det mente jeg også. Min indberetning kommer så til at se således ud:

Salgsmoms (udgående moms)                                   
Moms af varekøb mv. i udlandet                            94,5

Fradrag                                                                       

Købsmoms (indgående moms)                             94,5

Afgiftspligtigt beløb i alt                                       0

Rubrik A – varekøb u/ moms                            378,00
Rubrik B – Varesalg u/ moms
Rubrik C – momsfrit §14-21

Hvis jeg har forstået det korrekt.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)